Hur kallt och fuktigt är det rimligt/ok att det ska vara på de kallaste ställena i en källare?

Under sommaren har vi fått fuktproblem i källaren. Värmen har varit avslagen, ventilationen på och avfuktaren hade någon stängt av så den har också varit av ett par veckor. Konsekvensen: massor med fukt i prång, matförråd och under mattor (plast ruugs, ej täta). Mögel längs vissa väggar. Nu är ytterligare avfuktare inhandlad, värme påslagen som håller 22 grader (1 m ö golv) och möglet är sprejat med mögel fri och därpå tvättat. Fukthalten är sänkt till 50% i luften och det känns bättre men ännu inte bra.

Nu till frågan: hur kallt och fuktigt är det rimligt att det kan vara i på de ”värsta” ställena i en källare när man når 18-19 grader och 50% på de bästa ställena. Nu har jag satt sensorer på matförrådet och i ett ytterhörn där det varit illa. De sensorerna verkar nu landat på 18,5 grader och 65%.

Är det ok värden skulle ni säga?
 
Kan du se till att hålla de värdena är det ok enl mitt tycke

Diagram som visar mögelrisk i relation till temperatur (0-60°C) och relativ luftfuktighet (70-100%), med olika zoner för när risk för mögel uppstår inom 4, 4-8 och över 8 veckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


dvs klarar du av att hålla under 70% ska det inte vara nått problem
 
  • Gilla
umeafoto och 2 till
  • Laddar…
22 grader är på tok för varmt.
Det som stör på somrarna är ventilation utifrån. Man blåser bara in varm luft med hög fuktinnehåll som sedan kondenserar på kalla källarväggar.
Viktigt är att inte stänga in väggar och golv. Hyllor ska helst vara öppna så att luften kan cirkulera bakom. Helst inga mattor på golvet. Hörn ska vara fria.
Sedan finns det olika uppfattningar här på forum om nödvändigheten att värma källare öht.
Jag har då ingen värme alls i källaren. Den håller angenäma 15 grader en het sommardag och är snustorr. Men det är en stor öppen källare utan inneväggar. En Woods-avfuktare går på sommarhalvåret.
 
  • Gilla
umeafoto och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.