Har en Jötul F3 kamin som jag tänkt ansluta med 125mm rökrör. Ser i manualen att det ska va 150mm.
Kan det bli problem att få det godkänt?
Skorstenen går rakt upp och är ca 5m lång.
 
Någon som vet?
Tänker att om jag ringer till brandskyddet o frågar kommer de att säga nej. Sätter jag in skorsten utan att fråga kanske jag får den godkänd? Eller är det för mycket att hoppas på ;)
 
Totte_S
Ännu värre om du monterar och får underkänt.
Brukar alltid vara en bra ide att prata med den som ska godkänna. Jag hade bra snack med min sotare som gärna löste problem på ett bra sätt.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Claes Sörmland
Du ska ju göra en anmälan för detta hos kommunens byggnadsnämnd. Och du lär inte få startbesked om du uppger att du inte tänker följer instruktionsboken för installation av kaminen. Än mindre slutbesked.
 
Det rör sig om ett nybygge så det ligger med i bygglovet. Så inspektion kommer.
Grejen är att jag kom över ett NVI3000 skorstensmärket billigt. Har redan monterat underbeslaget och kragen när vi la på taket. Men det kanske går att få igenom 150mm isolerat rör. Får kolla med tillverkaren. Men surt att behöva lägga massa pengar på det.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
C calvin82 skrev:
Har en Jötul F3 kamin som jag tänkt ansluta med 125mm rökrör. Ser i manualen att det ska va 150mm.
Kan det bli problem att få det godkänt?
Skorstenen går rakt upp och är ca 5m lång.
Det gick bra och blev godkänt för oss, 150 till 125 också om jag inte minns fel, jag gjorde det själv och monterade in i existerande rökrör i skorstenen. Allt godkänt från sotaren för ca 6 mån sen.

Kanske inte den snyggaste lösningen men jag bifogar en bild på hur vårt ser ut
 
  • Svart skorstensrör monterat mot en röd tegelvägg, synligt med olika redskap på en svart yta nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
Y Yowsa skrev:
Det gick bra och blev godkänt för oss, 150 till 125 också om jag inte minns fel, jag gjorde det själv och monterade in i existerande rökrör i skorstenen. Allt godkänt från sotaren för ca 6 mån sen.

Kanske inte den snyggaste lösningen men jag bifogar en bild på hur vårt ser ut
Vad är det för kamin ni har?
(Mejlade till sotarn nu så får vi se...)
 
C calvin82 skrev:
Vad är det för kamin ni har?
(Mejlade till sotarn nu så får vi se...)
denna har vi https://www.bygghemma.se/hus-och-by...askamin-panadero-ambar-3v-ecodesign/p-1326922


Dom säljer ju övergångar mellan olika storlekar rör så det borde ju onekligen gå att lösa, jag hade helst satt övergången in mot murstocken (har sett det göras i butik också men kamin som användes så det ska också gå) men hade ont om tid och hade redan de andra delarna så det fick blir såhär :)
 
Claes Sörmland
C calvin82 skrev:
Det rör sig om ett nybygge så det ligger med i bygglovet. Så inspektion kommer.
Grejen är att jag kom över ett NVI3000 skorstensmärket billigt. Har redan monterat underbeslaget och kragen när vi la på taket. Men det kanske går att få igenom 150mm isolerat rör. Får kolla med tillverkaren. Men surt att behöva lägga massa pengar på det.
Ska det vara enligt boken så behövs ju ett 150 mm rör enligt manualen (precis som du skrev):

Skorstensens tvärsnitt måste vara minst lika stort som rökkanalens tvärsnitt. Beräkna skorstensens tvärsnitt med hjälp av "2.0 Tekniska data".

Tekniska data för en värmeanordning med material av gjutjärn, ytbehandling lack och emaljerad, bränsle ved, rökrörsdiameter 150mm, vikt 124 kg och tillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


D v s den som installerar den ska följa detta och den som på kommunens uppdrag genomför installationsbesiktning ska tillse att det följs. Så om det kan smyga igenom är väl mer en fråga om den "sotare" som genomför installationsbesiktning orkar läsa manualen eller inte.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ska det vara enligt boken så behövs ju ett 150 mm rör enligt manualen (precis som du skrev):

[bild]

[bild]

D v s den som installerar den ska följa detta och den som på kommunens uppdrag genomför installationsbesiktning ska tillse att det följs. Så om det kan smyga igenom är väl mer en fråga om den "sotare" som genomför installationsbesiktning orkar läsa manualen eller inte.
Av ren nyfikenhet, hur vet man att det är kravstorleken på rökröret inne i skorstenen och inte bara diametern på det utgående röret på kaminen som är listat?
 
Claes Sörmland
Y Yowsa skrev:
Av ren nyfikenhet, hur vet man att det är kravstorleken på rökröret inne i skorstenen och inte bara diametern på det utgående röret på kaminen som är listat?
Jag läser manualen som att skorstenen (vare sig den är en murad kanal eller ett rör eller en slang) ska ha minst det tvärsnitt som anges under 2.0 Tekniska data, alltså diameter 150mm/177 cm2 på rökröret.

(Men det funkar säkert bra i praktiken många fall i alla fall. Det är bara att i vårt byråkratiska samhälle är det tillverkaren som ska ange dylika saker och garantera att eldstaden fungerar med sådan installation. Och tillverkaren vill ju inte lägga massa pengar på att testa olika tvärsnittsareor.)
 
  • Gilla
Yowsa
  • Laddar…
Svar från sotarn: ”…tyvärr har vi inga lathundar för skorstenhöjder och olika kaminer.
Ni kan kolla med kamintillverkaren vilken dimension och höjd som behövs.”
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.