Har en nibe VVM beredare/ värmepanna, utan tilldockad luftpump. Jag ska plocka ner ett par element och byta gamla kassa radiatorventiler, och då hade det varit schysst om man kunde stänga cirkulationspumpen och tappa vattnet från värmeslingan, men behålla pannan igång så jag kan ha kvar varmvatten (för det sitter väl inga patroner direkt i delen för värmevattnet?). Jag hittar dock inga alternativ i menyerna för att stänga av cirkulationspumpen. Man kan slå över pannan i ”sommarläge” vilket stänger av värmeslingan, men det fungerar tydligen bara när man har värmepump. Cirkulationspumpen i sig har en manuell omkopplare för tre olika hastigheter, men ingen från/ till.

Så, är det någpn som råkar veta om man kan stänga av cirkulationspumpen och tappa vattnet, eller är det helt enkelt inte meningen att man ska göra så utan jag får helt enkelt klara mig utan varmvatten någon dag eller så?
 
Om man studerar följande bild och antar att den stämmer med verkligheten så kan cirkulationspumpen stängas av samt utgående radiatorkrets kan stängas.
Däremot så måste pannan vara fylld samt expansionskärlet måste vara idrift.
Principschema över en VVM 300 med olika kretsar och komponenter som cirkulationspump och expansionskärl markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://rorjour.se/wp-content/uploads/2018/03/vvm300.pdf
 
Tack!

Hmm okej, så om bilden stämmer så finns det alltså en parron i manteln för värme-vattnet/ radiatorvattnet, alltså ”torrkokningsrisk” om man klnatar sig och grillar på med tömt system. Frågan är om jag ens kan tappa ur utan att tömma tanken, jag tror att avtappningsröret kommer direkt från kärlet i pannan. Det är klart, jag kan ju stänga av och tömma succesivt genom de element jag jobbar med men det hade varit skönt att dumpa en del vatten centralt så man inte behöver blaska med varje element…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.