Finns det någon rekommendation kring hur man bör förlägga PEM-slang för dricksvatten i förhållande till avloppsrör i mark?
Tex. avstånd mellan avloppsrör och slang? Slang över eller bredvid?

Har grävt ner nya avloppsrör och tänkte passa på att lägga ner ny PEM med värmekabel i samma ”dike” som jag grävt upp!
 
R
R roggabear skrev:
Finns det någon rekommendation kring hur man bör förlägga PEM-slang för dricksvatten i förhållande till avloppsrör i mark?
Tex. avstånd mellan avloppsrör och slang? Slang över eller bredvid?

Har grävt ner nya avloppsrör och tänkte passa på att lägga ner ny PEM med värmekabel i samma ”dike” som jag grävt upp!
Bara o lägga bredvid..
 
  • Gilla
roggabear
  • Laddar…
Claes Sörmland
Lägg dem bredvid varandra så att en inte hamnar i vägen för den andra när de behöver grävas upp i framtiden. Avloppsröret ska ju kringfyllas med packning ordentligt vid läggning för att hålla formen medan PEM inte är lika kinkigt.
 
  • Gilla
namnbyte och 1 till
  • Laddar…
Om det är vanliga avloppsrör så kan de ligga nära varandra. Om det är en trycksatt avloppsledning, LTA system så fick lära mig av vår entreprenör att de skall ligga med lite separation. Avloppet går i PEM slang också vid LTA system. PEM slang är inte gastät. Så lukt kan tränga ut ur avloppslangen och in i vatten slangen.
 
  • Gilla
  • Wow
roggabear och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lägg dem bredvid varandra så att en inte hamnar i vägen för den andra när de behöver grävas upp i framtiden. Avloppsröret ska ju kringfyllas med packning ordentligt vid läggning för att hålla formen medan PEM inte är lika kinkigt.
Smart, bra anledning att inte lägga den ena ovanför den andra. Får bli bredvid, i möjligaste mån. Tack.
 
H hempularen skrev:
Om det är vanliga avloppsrör så kan de ligga nära varandra. Om det är en trycksatt avloppsledning, LTA system så fick lära mig av vår entreprenör att de skall ligga med lite separation. Avloppet går i PEM slang också vid LTA system. PEM slang är inte gastät. Så lukt kan tränga ut ur avloppslangen och in i vatten slangen.
Det är vanliga orangea plaströr. Bra då lägger jag dem där det blir mest praktiskt.
 
Claes Sörmland
R roggabear skrev:
Smart, bra anledning att inte lägga den ena ovanför den andra. Får bli bredvid, i möjligaste mån. Tack.
Det finns ett annat skäl att inte lägga ledningarna på varandra och det är att man vill lägga på en orörd schaktbotten. En rörd schaktbotten är ett helsike att få så fast på några dagar att den inte sjunker, särskilt om det är lera eller silt i backen. Nu spelar ju detta ingen större roll för tappvatten som inte behöver ligga i fall men för avloppsledningar är det kritiskt att schaktbotten inte sjunker senare och ändrar fallet.
 
  • Gilla
roggabear
  • Laddar…
Sina egna ledningar får man lägga hur man vill, kommunala ledningar läggs alltid avlopp längst ner, en bits mellanrum och så dricksvattnet ovanför. Varför? För att det är bättre att dricksvattnet läcker in i avloppsrören än tvärtom. 😉
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns ett annat skäl att inte lägga ledningarna på varandra och det är att man vill lägga på en orörd schaktbotten. En rörd schaktbotten är ett helsike att få så fast på några dagar att den inte sjunker, särskilt om det är lera eller silt i backen. Nu spelar ju detta ingen större roll för tappvatten som inte behöver ligga i fall men för avloppsledningar är det kritiskt att schaktbotten inte sjunker senare och ändrar fallet.
Sant, jag har orörd schaktbotten med 10-15 cm packad/stampad 8-16 makadam under avloppsrören med 1,5-1,8% lutning. Det bör fungera tänker jag.

Hittade 20 meter gult kabelskyddsrör i förrådet, funderar på om jag ska trä in 16 mm PEM slangen i det röret för extra skydd, är det en bra eller dålig idé? Då jag inte är på frostfritt djup komme jag stripea en värmekabel utanpå PEM slangen med. Gult kabelskyddsrör bredvid ett orange avloppsrör ligger på en bädd av packad makadam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker det är onödigt att lägga pemslangen i kabelröret också så länge du kringfyllee runt rören med bra material.
 
S snickar skrev:
Jag tycker det är onödigt att lägga pemslangen i kabelröret också så länge du kringfyllee runt rören med bra material.
Ok, är det för att det inte för någon skillnad, dvs onödigt att ”kosta på skyddsräcke”, eller är för att det för att förutsättningarna blir sämre, för tex att värmeslingan får sämre effektivitet eller något?
 
namnbyte
Dra den inte så här iallafall (allt låg i ett fallande led), någon från framtiden kommer isåfall förbanna dig djupt och grundligt 😅
 
  • Byggarbetsplats med rör i blandad ordning, en röd hink med vatten, en hammare och två skor synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
roggabear
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Dra den inte så här iallafall (allt låg i ett fallande led), någon från framtiden kommer isåfall förbanna dig djupt och grundligt 😅
Tack, då vet jag hur jag INTE ska göra i alla fall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.