Tomture61
A Asli skrev:
Har nu varit på visning och krypgrunden kunde man inte komma ned till öht. Första gången jag är med om detta 🙂.
Låter ju mer som det är en torpargrund då? Betong/sten- ram runt huset, sedan stående på ett trä betongbjälklag?
Se till att besiktningen innehåller riktig fuktmätning av syllar samt fuktmätning av bjälklag nära bärande vägg.
Kontrollera när dräneringen är gjord senast! Extra viktigt vid torpargrund/krypgrund så du inte får sättningar eller fuktproblem pga dålig dränering.
Äldre dränering håller ca 20år om det är gjort "korrekt" (beroende på många faktorer såklart). Så att det inte blir en överraskning för er vid eventuellt köp.
 
JAAM91 JAAM91 skrev:
Låter ju mer som det är en torpargrund då? Betong/sten- ram runt huset, sedan stående på ett trä betongbjälklag?
Se till att besiktningen innehåller riktig fuktmätning av syllar samt fuktmätning av bjälklag nära bärande vägg.
Kontrollera när dräneringen är gjord senast! Extra viktigt vid torpargrund/krypgrund så du inte får sättningar eller fuktproblem pga dålig dränering.
Äldre dränering håller ca 20år om det är gjort "korrekt" (beroende på många faktorer såklart). Så att det inte blir en överraskning för er vid eventuellt köp.
Mäklaren kallade det en stängd krypgrund. Det finns ingen lucka för att komma ner. Huset är byggt 1963. Men det är kanske torpargrund då?
 
Vi misstänkte blåbetong i ett hus och enda sättet att ta reda på om det strålar eller inte är med gammamätare. Kommunerna har sådana men just vår vägrade låna ut den. Köpte huset med klausul och fick dit en kille från OCAB som mätte, ingen blåbetong och därav ingen strålning. Ska tilläggas att betongen såg ut exakt som blåbetong.

Köp inte ett hus utan att ha varit nere i grunden. Såvida du inte tänkt blåsa ut allt ändå och kan tänka dig ta risken.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
G goosen skrev:
Köpte huset med klausul och fick dit en kille från OCAB som mätte, ingen blåbetong och därav ingen strålning. Ska tilläggas att betongen såg ut exakt som blåbetong.
Såg det ut som blåbetong så var det nog blåbetong. Däremot är det inte all blåbetong som innehåller uran som ger ifrån sig radon, det beror på varifrån skiffern kommer.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Såg det ut som blåbetong så var det nog blåbetong. Däremot är det inte all blåbetong som innehåller uran som ger ifrån sig radon, det beror på varifrån skiffern kommer.
Ja det har du rätt i.
 
  • Gilla
Steson
  • Laddar…
kisumisu
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns problem med alla hus så vill man absolut undvika alla problem ska man inte på i villa.
Visst är det så, men den här citerar jag för att det finns många hyresbolag som skiter fullständigt i sina boende. Visst enklare flytta osv.
BRF samma sak och även om det föreningens ansvar delar ni ändå på kostnaden och kan få mycket högre avgift.

Men i eget hus kan du själv få problemen lättare fixat. Välja själv vem som fixar olika problemen inte att nån annan bestämmer eller röstar om saken!
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
I villa väljer man även NÄR problem skall åtgärdas, vilken kvalitetsnivå och därmed pris som skall gälla, och hur det skall ske så att t.ex barn slipper slipdamm på sin ledighet osv.
 
  • Älska
kisumisu
  • Laddar…
Att betänka också är att riskerna med radon för en ickerökare är väldigt begränsade. Och har man nån typ av ventilation driven av elektrisk fläkt så blir det sällan extremt höga nivåer.

Detta var ofta ett problem i självdragsventilerade hus på sommarhalvåret eller i större hyreshus.

Jag skulle i så fall se grunden som ett större problem.
 
  • Gilla
Erikhall och 5 till
  • Laddar…
Stickan56
A Asli skrev:
Hej!

Vi letar hus och har nu fått korn på en villa från 1963. Där är två grejer som bekymrar mig och det är att det finns lättbetong i huset och det är också krypgrund. Nu är jag en glad amatör så jag vill bara höra hur man vet att det är lättbetong av just typen blåbetong som finns i huset? Jag har också förstått att krypgrund kan vara ett elände utifrån fukt och röta. Bekymrar jag mig i onödan eller ska jag leta annat hus? Tacksam för input.
För att undersöka strålning från lättbetong mäter man gammastrålningen med ett instrument.
Det är en effektiv metod eftersom man får resultatet direkt.
När det gäller krypgrunder så skulle jag skippa det huset direkt.

Stickan
 
A Asli skrev:
Hej!

Vi letar hus och har nu fått korn på en villa från 1963. Där är två grejer som bekymrar mig och det är att det finns lättbetong i huset och det är också krypgrund. Nu är jag en glad amatör så jag vill bara höra hur man vet att det är lättbetong av just typen blåbetong som finns i huset? Jag har också förstått att krypgrund kan vara ett elände utifrån fukt och röta. Bekymrar jag mig i onödan eller ska jag leta annat hus? Tacksam för input.
Låna en gamma-mätare på kommunen.
 
Vi gjorde en radonbesiktning i vårt hus för att ta reda på orsaken till våra förhöjda värden. De hade med sig en mätutrustning som mätte strålningen från byggmaterialen samt radonhalten i luften på flera ställen i källaren. Vi fick svar direkt tillsammans med offert för rekommenderade åtgärder. Radea utförde detta
 
L Liljeros skrev:
Att betänka också är att riskerna med radon för en ickerökare är väldigt begränsade. Och har man nån typ av ventilation driven av elektrisk fläkt så blir det sällan extremt höga nivåer.

Detta var ofta ett problem i självdragsventilerade hus på sommarhalvåret eller i större hyreshus.

Jag skulle i så fall se grunden som ett större problem.
Håller med!
Bor i ett radonhus och installerade s.k FTX ventilation, fick ner värdet från runt 1000 Bq till 20-80Bq (beroende på rum). Det är en väldigt enkel och inte superdyr lösning på problemet 👍
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Davidbagare
Jag hade aldrig köpt ett hur där det inte går att inspektera krypgrunden. Det är att verkligen köpa grisen i säcken.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
I
När vi hade vunnit budgivningen tog vi in en besiktningsman som utförde en korttidsmätning av radon(visst einte bättre då) Värdena hamnade lågt, runt 20 Bq, besiktningsmannen ansåg att vi kunde helt stryka radon som risk. Efter några år bestämde vi oss för att genomföra mer omfattande mätningar vid rätt tidpunkt. Dessa visade att vissa rum i källaren hade ett genomsnitt på 300 Bq. Vi köpte då in digitala radonmätare och började bygga om den mekaniska ventilationen, vilket gjorde en stor skillnad, då radongas är extremt flyktig. Vi upptäckte dock att vissa utrymmen, som snickarboden, hade mycket höga värden, upp till 1000 Bq, på grund av en otät brunn.

Efter ytterligare renoveringar kunde vi konstatera att en stor del av lättbetongen i källaren faktiskt var blåbetong, trots att den tidigare ägaren hade försäkrat oss om att så inte var fallet. Enligt våra digitala mätare avger dock testbitarna från väggarna ingen radon.

Radon, särskilt markradon, är klurigt att hantera eftersom det kan variera kraftigt beroende på tid på dygnet och årstid. Dessutom kan skillnaden mellan grannar vara stor; grannen kan ha 10 Bq medan man själv har 1000 Bq i sitt hus.

Oftast har kommunen koll på vilka områden som har mycket markradon, men man måste givetvis fortfarande mäta för att vara säker på att det aktuella huset är påverkat.

Man brukar säga att radon sprider sig lättare i dammiga miljöer och är särskilt farligt för rökare. Men som med mycket annat är det inte svart eller vitt. Även icke-rökare kan drabbas av andningsrelaterade problem om de vistas länge i miljöer med höga radonvärden.

I Sverige ligger gränsen för radon på 200 Bq. Överstiger man detta värde bör åtgärder vidtas. I Europa ligger gränsen på 100 Bq. Att Sverige inte har sänkt sin gräns sägs bero på ekonomiska skäl.

I vårt fall har vi åtgärdat de värsta topparna genom att täta brunnslock och förbättra ventilationen. Ett problem med mekaniska frånluftssystem är dock att mer ventilation kostar mer pengar, särskilt när det är kallt ute. Ett FTX-system hade troligen löst detta, men investeringen är i vårt fall inte värd det.

Om ni menar allvar med husköpet, rekommenderar jag starkt att ni själva anlitar en bra besiktningsman och får allt ordentligt kontrollerat. Spontant skulle jag undvika att köpa ett hus där man inte kan komma åt avgörande delar som till exempel krypgrunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.