Vi har dragit rör till ny ftx i vårt radhus som är 2 våningar plus källare. Varje våning är 55kvm.

Källar längst ned med gillestuga, tvättstuga och hobbyrum.
Bottenvåning med hall, kök, toa(ej badrum) vardagsrum.
Övervåning med 3 sovrum och ett badrum.

På vinden står ett swegon casa r5. Vi har dragit 160 kanaler som stammar på vinden.
Till sovrummen har vi gått ner med 125 kanaler genom taken. 125 för frånluft till badrumet.

Till vardagsrummet har vi gått med en 160 kanal från vinden och satt en stor ljuddämpare och gått med 1st 160 tilluftdon i taket i vardagsrummet.

Badrum och kök har 125 kanaler frånluft.

Till källaren har vi dragit 125 kanal ner till gillestugan för tilluft och ett 125 till tvättstugan för frånluft.

Det jag undrar är om 125 kanaler ner till 125 tillluftdon i sovrummen är någon nackdel. Verkar som 100 är standard annars.

Samt om 160 kanal ner till 160 tilluftdon till vardagsrummet kommer vara någon nackdel?
 
Stora don är svåra att justera in lågt flöde på.
Alltså donstorlek efter vilket flöde donet/rummet ska ha.
Lågt flöde = litet don
Mellanflöde = mellandagarna
Högt flöde = stort don.
 
Vad anses som lågt, mellan och högt flöde?

Det är ca 55 kvm per våning vilket blir 165kvm gånger 0,35liter dvs 58liter frånluft ska ut och gissar ca 55 liter tillluft delat på 3 sovrum, ett vardagsrum på bottenplan och en lika stor gillestuga i källaren.

Tilluft.
Vardagsrum 18 liter.
Källare gillestuga 18 liter
Sovrum1 8 liter
Sovrum2 5liter
Sovrum3 5 liter
 
Jag har samma volymer och flöden på ett ungefär, har 100mm don med flexibel dämpare vid alla tilluftdon plus fast dämpare efter aggregatet (125mm). Tilluften hörs inte ett dugg. På frånluften fick jag inte plats med fast dämpare och där låter det en del och hade inte skadat med 125mm o försökt knö in en dämpare. Men kan överleva med lite sus i badrummet när agget går tex. på fullfart i sommarläge.
Slutsats är väl att 125 räcker gott.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.