Finns det till t.ex Festool eller hur gör ni som kan? Typ lika tunt som ett feinblad vore nästan önskvärt?
Nej fönsterna har ej färdigt spår från fabrik.
 
R
F fabian2000 skrev:
Finns det till t.ex Festool eller hur gör ni som kan? Typ lika tunt som ett feinblad vore nästan önskvärt?
Nej fönsterna har ej färdigt spår från fabrik.
Ta den tunnaste du kan hitta för man kan knuffa upp blecket vid montage så att ingen springa blir för vattnet att tränga in dessutom kan man silikona hela spårets längd innan man monterar blecket..

Har du någon bild för hur det ser ut?
 
  • Gilla
fabian2000
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ta den tunnaste du kan hitta för man kan knuffa upp blecket vid montage så att ingen springa blir för vattnet att tränga in dessutom kan man silikona hela spårets längd innan man monterar blecket..

Har du någon bild för hur det ser ut?
Silikon är en dålig idé. Det håller inte i längden. När det börjat släppa så släpper det in vatten och förhindrar snabb uttorkning. Det är bättre att bara ha plåten in i spåret utan någon tätningsmassa.

Just silikon är extra dåligt eftersom färg inte fäster på det. Det finns bättre tätningsmassor.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Jag har kört med mulitcutter när jag behövt spår i befintliga karmar.
 
Inte jättemycket profil/material att spåra i.
Närbild på underkanten av ett vitt fönster, monterat på en temporär träställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan man fräsa ut och montera likt denna istället för ett smalt spår med instick?

Illustration av en teknisk lösning med en fräsad profil i trä för montering av ett glasskiva istället för att använda ett smalt spår med instick.
 
Intressant att veta vilken leverantör som säljer fönster utan spår för underbleck. Vill du dela med dig av det?
 
Det är inte så att du har inåtgående fönster på din bild?
 
R RiKr skrev:
Intressant att veta vilken leverantör som säljer fönster utan spår för underbleck. Vill du dela med dig av det?
Håller med! Det vore verkligen intressant att få veta vem som tillverkat dessa.
Fönster och dörrar har förvisso blivit betydligt sämre de senaste tio åren ifråga om att kunna montera ett riktigt bleck. Men att vara så snål att man helt skippar möjligheten att montera ett fönsterbleck kändes lite väl radikalt.
 
R
E Eld skrev:
Silikon är en dålig idé. Det håller inte i längden. När det börjat släppa så släpper det in vatten och förhindrar snabb uttorkning. Det är bättre att bara ha plåten in i spåret utan någon tätningsmassa.

Just silikon är extra dåligt eftersom färg inte fäster på det. Det finns bättre tätningsmassor.
Ja den heter något med silikon som plåtslagarna använder det ska sitta emellan bleck o karm och alla plåtslagare kletar dit det..
 
  • Diagram som visar infästning av fönsterbleck till karmbottenstycke med instruktioner för tätning, skruvplacering och eventuellt tätskikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R RiKr skrev:
Intressant att veta vilken leverantör som säljer fönster utan spår för underbleck. Vill du dela med dig av det?
Helt och hållet mitt fel vid beställningen.
Fanns som val men jag tog bort det då jag tyckte lösningen var dyr.
(Dock ej spår utan bräda under så jag borde kunna lösa med en dito i efterhand men jag är inne på spår(et))




Blå teknisk ritning som visar olika profilers snitt sett från sidan, ska monteras tillsammans eller separat på en blå rektangel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har en gammal orange spårsåg/fräs till borrmaskinen som jag använt till spår för droppbleck.
Det borde finnas nya som inte kostar speciellt mycket.
 
Bockar jag blecket såhär (rött)om jag ska använda deras lösning?
Ritning som visar en sektion med mått och en röd linje som visar hur en plåt böjs i vinklar om 18 mm och 86 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritning:
Ritning av böjt bleck med måtten 18 mm, 86 mm, 11 mm och 18 mm. "IN" är markerat på toppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Vadå en bräda under?
Har de tänkt att vattnet ska rinna ner in under bottenstycket för att sen droppa ner på ett underbleck??

Såg nu att du lagt till en annan ritning. Ser ju hellustigt ut. Skriv och fråga hur de tänkt sig.

Vad är det för tillverkare?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.