Hallå där!
Köpte en soffa från MIO i höstas. En med 2-sits och divan.
För ett par månader sen så har den börjat knarra som fan när man sätter sig på/vid delen som är nära "fästena" där man sätter ihop soffadelen med divanen. Metallfästena som är som krokar.
Vet inte mer vad jag ska testa, har bytt möbeltassar, skruvat åt de där metallfästena stenhårt, skruvat de så de är lösare, flyttat soffan haha.

Så är lite intresserad av att veta om någon har haft nåt liknande eller har något bra trick när det gäller knarrande möbler.

Slänger med en bild på fästena jag pratar om.
Osäker på placering av tråd.. tyvärr
 
  • Metallfäste i silver för att sammanfoga soffdelar och divan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har samma problem med en liknande Mio-soffa. Problemen kom strax efter att vi lyfte isär ena divan-delen för att fixa med en matta, möjligt att vi inte fått ihop krokarna ordentligt. Det knarrar när man sätter sig och reser sig från sitsen närmast denna divandel så felet borde vara i den regionen. Finns även några stödben av plast under divanen som ev kan knarra.

Har ingen lösning, bara inte haft tid att ta tag i det ännu och tar gärna emot tips jag också inför operationen.
 
  • Gilla
potatomaster
  • Laddar…
Provat smörja metalldelarna? Om ljudet som uppstår pga metall mot metall kanske lite fett skulle hjälpa.
Har en flaska litiumfett som jag skulle provat med, men silikonfett eller nåt annat ur förrådet duger nog lika bra.
 
  • Gilla
potatomaster
  • Laddar…
Hade också samma problem med en liknande soffa från EM home, det slutade knarra när vi la en matta under benen på soffan. Kanske för att soffbenen gled lite mot golvet när man satte sig och det uppstod knarr mellan delarna, men med matta under så står soffan still. Jag killgissar lite bara...
 
  • Gilla
potatomaster
  • Laddar…
Jag skulle kolla upp golvet, är det plant ??
Det ska inte röra sig där eller knarra.
 
  • Gilla
potatomaster
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Provat smörja metalldelarna? Om ljudet som uppstår pga metall mot metall kanske lite fett skulle hjälpa.
Har en flaska litiumfett som jag skulle provat med, men silikonfett eller nåt annat ur förrådet duger nog lika bra.
Hmm, ska definitivt testas!
 
Walle85
P potatomaster skrev:
Hmm, ska definitivt testas!
Lite OT, men vart hittar man dessa fästen? Skulle behöva ett par av dessa till ett projekt.
 
Isakare Isakare skrev:
Jag skulle kolla upp golvet, är det plant ??
Det ska inte röra sig där eller knarra.
Hmm, det är en bra poäng. Är nog inte helt omöjligt att golvet kan vara lite ojämnt och/eller "svajigt" (vettefan vilet ord jag ska använda men vissa delar av golvet I vardagsrummet är lite gung i, några millimeter eller så)
 
Walle85 Walle85 skrev:
Lite OT, men vart hittar man dessa fästen? Skulle behöva ett par av dessa till ett projekt.
Oj, bra fråga. Vet inte nån bra försäljare i Sverige, jag knep bilden från Fyndiq eller nåt sånt
 
H Harald Blåtumme skrev:
Har samma problem med en liknande Mio-soffa. Problemen kom strax efter att vi lyfte isär ena divan-delen för att fixa med en matta, möjligt att vi inte fått ihop krokarna ordentligt. Det knarrar när man sätter sig och reser sig från sitsen närmast denna divandel så felet borde vara i den regionen. Finns även några stödben av plast under divanen som ev kan knarra.

Har ingen lösning, bara inte haft tid att ta tag i det ännu och tar gärna emot tips jag också inför operationen.
Haha då inväntar jag med spänning om du lyckas lösa det först
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.