Att riva upp ett gammalt golv utan att orsaka skador är inte det enklast. Har själv krånglat med det. Att leja bort sådant jobb blir dyrt.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Ok ja.. jag ska fråga snickaren hur han känner inför projektet. Han är intresserad av byggnadsvård så misstänker han gärna skulle försöka men i slutändan blir det priset som får avgöra. Och som sagt, 5000 för nytt golv motsvarar ju ett par arbetsdagar så han skulle få möjlighet att vara noggrann.

Men då kommer nästa fråga från den ovetande: varför är det så svårt? Jag inbillade mig att det bara skulle vara att försiktigt bända loss planken. Om någon bräda precis i början skulle gå sönder är det inte hela världen. De är målade med väldigt tunn vit färg så att matcha en ny bräda eller två är inte så svårt. Om de ligger intill en vägg kommer det med stor säkerhet stå möbler ovanpå dessutom.
 
D
V Vedhuggare skrev:
Ok ja.. jag ska fråga snickaren hur han känner inför projektet. Han är intresserad av byggnadsvård så misstänker han gärna skulle försöka men i slutändan blir det priset som får avgöra. Och som sagt, 5000 för nytt golv motsvarar ju ett par arbetsdagar så han skulle få möjlighet att vara noggrann.

Men då kommer nästa fråga från den ovetande: varför är det så svårt? Jag inbillade mig att det bara skulle vara att försiktigt bända loss planken. Om någon bräda precis i början skulle gå sönder är det inte hela världen. De är målade med väldigt tunn vit färg så att matcha en ny bräda eller två är inte så svårt. Om de ligger intill en vägg kommer det med stor säkerhet stå möbler ovanpå dessutom.
Gamla golv är torra och hårda och spricker lätt. Fjädern går av om man bryter. Även golv utan fjäder tenderar att spricka när man bryter. Enklast är att försöka såga av spikarna mellan golv och bjälkar med en tigersåg och ett långt metallblad. Det är inte säkert det är plant undertill så hög risk att det behöver slipas efteråt. Det går att göra men är inte smidigt och därför dyrt. Arbete är dyrt, men du verkar ha en billig snickare om du får två heldagar för 5000.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Hehe tja jag baserar detta mest på vårt förra projekt där jag tycker vi fick mycket jobb för pengarna men vi snackade nog aldrig om vad han faktiskt tar för en heldag. Det får bli en diskussion vi tar efter att vi kollat närmare på det faktiska golvet. Då är vi iaf mentalt förberedda på att det kan bli köp av nytt golv så vi kan börja titta på det alternativet redan nu!
 
Luktar som pengar i sjön. Härja inte med något som funkar och lägg pengarna på annat.

Personligen tycker jag det är fräsigt med höjdskillnader, så anlita snickaren att göra en avsatstrapp för liten peng mellan rummen istället. Kommer bli snyggt tro mig.

Dessutom ger hög takhöjd möjlighet till fräna taklampor som inte funkar på 240.
 
Om du ens får ut en heldag för 5000kr så har du ett riktigt bra kompis-pris på en bra hantverkare.
Tänk sedan på att det kommer vara lite olika profiler här och där, så några nya brädor kommer du ändå behöva köpa in, och få rimligt i samma utseende, så då behöver du nog också ta en slipning på det efteråt.
Att istället bara köpa in golvet och lägga det kommer gå betydligt snabbare, få en färdig yta efteråt och om något blir felsågat är det inte hela världen.

Men visst, diskutera med honom och hör efter om han tror att han kan göra det billigare med befintligt golv. I så fall är det ju bara att köra på.
 
De golv jag brutit upp har varit spikade snett ner i fjädern. Men spik "växer fast" med tiden så det kan gå riktigt tungt att dra ur. Ändå hade jag tillverkat flera specialverktyg , både brytjärn och ryckhammare att jobba med.
Hade bla en typ 10mm fjäderstålplatta stor som en handflata med 50mm grovt 150cm långt rörskaft på. Lite likt en spade. Den orkade bryta vad som helst men var ändå snäll mot brädorna.
Men det gick mycket tid åt att limma trasiga not och fjöder (spont).
Militärens bultsax, eller egentligen taggtrådssax hade jag modifierat för att komma åt spikarna. Man kunde både klippa och bryta upp spik med den.
Ryckhammaren hade en specialslipad tång som man slog ner runt och under spikhuvudet, sen slog man åt andra hållet och röck upp spiken.

Golvspån är bra jäkla smidigt va??!.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.