Hej, experter.
Jag har fått tillstånd till ett enskilt avlopp, slamavskiljare och infiltration. Jag har nu upptäckt att det av någon anledning som jag inte förstår ska vara 10 meter mellan slamavskiljare och hus, och det är det inte för mig. Tillståndet nämner inte heller detta på något sätt.

Som sagt, jag har fått tillstånd (huset ligger på landet, långt från grannar). Men bör jag ändå kolla med kommunen och söka någon form av dispens och få noterad i tillståndet?
 
Är det verkligen ett skall-krav med 10 m? Jag har för mig att det bara är en rekommendation för att minimera luktpåverkan. Om det vore ett krav borde du inte ha fått tillståndet av kommunen tycker jag. Jag hade byggt avloppet enligt plan om jag vore du, eftersom din ansökan godkänts som den var.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tillståndet innehåller vanligen en exakt placering av slamavskiljaren inritat på en karta. Vanligen den som du lämnade in i samband med ansökan. Om det saknas karta i ansökan och du har fått tillstånd i alla fall så har du större flexibilitet vad gäller placering av slamavskiljaren, då får du tolka tillståndstexten var den får ligga enligt tillståndet.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Det är inte avståndet mellan slamavskiljaren och slambilens uppställningsplats du tänker på? Det brukar finnas ett avståndskrav (typ max 10-20 meter) från där bilen står vid tömning och anläggningen när man nyanlägger brunnar.
 
Nej, det är inte avstånd mellan slamavskiljaren och bilens uppställningsplats utan slamavskiljaren till hus.

Havs- och vattenmyndigheten säger att detta avstånd bör vara 10 meter, vissa kommuner skriver "ska". Jag har inte hittat någon motivering till detta.

Mitt tillstånd har en karta, och på den kartan kan man se att avståndet är mindre än 10 meter. Så min plan för vad jag vill göra är precis vad tillståndet säger, jag är bara rädd att kommunen kommer att komma på att avståndet är för kort och att jag inte borde ha fått tillståndet och inte godkänner det när det är dags att ta det i bruk.
 
Claes Sörmland
E erik211 skrev:
Nej, det är inte avstånd mellan slamavskiljaren och bilens uppställningsplats utan slamavskiljaren till hus.

Havs- och vattenmyndigheten säger att detta avstånd bör vara 10 meter, vissa kommuner skriver "ska". Jag har inte hittat någon motivering till detta.

Mitt tillstånd har en karta, och på den kartan kan man se att avståndet är mindre än 10 meter. Så min plan för vad jag vill göra är precis vad tillståndet säger, jag är bara rädd att kommunen kommer att komma på att avståndet är för kort och att jag inte borde ha fått tillståndet och inte godkänner det när det är dags att ta det i bruk.
Det är inte HaV som utfärdar tillståndet utan din kommun. D v s kommunen är den som tolkar lagen, inte HaV. HaV erbjuder stöd t ex i form av allmänna råd men det är den sökande som själv beslutar vilken ansökan som ska inges och det är kommunen som beslutar om tillståndet.

Yes, du ska följa tillståndet om du inte vill bryta mot lagen.
 
Det är inte HaV som utfärdar tillståndet utan din kommun.
Är det så det funkar? Jag trodde inte lagen var så specifik och så är det HaV som ställer upp rekommendationer som kommunen sen implementerar.

Yes, du ska följa tillståndet om du inte vill bryta mot lagen.
Jag har inga planer på att inte följa tillståndet, tillståndet säger att det ska vara precis som jag vill ha det.

Min oro är bara att kommunen senare ska komma på att tillståndet inte uppfyller lagen och underkänna det trots att allt är gjort enligt tillståndet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
E erik211 skrev:
Är det så det funkar? Jag trodde inte lagen var så specifik och så är det HaV som ställer upp rekommendationer som kommunen sen implementerar.
Yes, kommunen är den som är myndighet här och beslutar om tillståndet. HaV ger bara kunskapsstöd till verksamhetsutövare (som du själv) och till kommunerna som är tillståndsgivande myndigheter. HaV t ex sammanfattar gällande rättsläge (vad som har beslutats i domstol gällande tolkning av lagen) och kan utfärda föreskrifter på regeringens bemyndigande och även allmänna råd. Men de går aldrig in i ett enskilt fall och tolkar, det är kommunen som gör. Och vid överklagan länsstyrelse, MMD, MÖD och HD.

E erik211 skrev:
Min oro är bara att kommunen senare ska komma på att tillståndet inte uppfyller lagen och underkänna det trots att allt är gjort enligt tillståndet.
Det får de inte göra. Kommunen har gett tillstånd och det är ett för dig gynnande beslut. Därmed kan tillståndet inte dras tillbaka senare om inte nya sakomständigheter framkommer. Och eftersom du tydligt har redovisar slamavskiljarens placering så kan det inte vara en sådan ny sakomständighet.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Det får de inte göra
Tack, det var precis den infon jag behövde!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.