Hej gott folk!
Dags att rusta upp den gamla bastun som ligger oanvänd i den odränerade grovkällaren sedan inflytt några år sedan. Nu när alla måsten är renoverade är det dags för villhöver projekten o tänkte börja med bastun.

Halva väggen mot bänkarna är utgiven sedan inflytt och bakom ligger glasfiberull av ngn oklar anledning. Käns spontant fel när det är odränerat och i en bastu som ska vara fuktig? Eller? Ska jag byta det mot något annat? Vad isf?

Nr två) Om jag nu ska byta ut panelen, vilket träslag rekommenderas, förstår kvistfri gran al furu men har de några fördelar gentemot varandra utöver utseende? Avger de ngn annan lukt? Är någon svårare att sköta? Etc?

Kan nog uppdatera med en bild snart nog
 
Pratar du om isolering mot yttervägg eller innervägg? Innervägg spelar inte så stor roll. Mot yttervägg vill du ha en luftspalt innan isoleringen. Ang typ av trä i bastu spelar det mindre roll för väggar och tak. Lavar brukar vara i asp.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Pratar du om isolering mot yttervägg eller innervägg? Innervägg spelar inte så stor roll. Mot yttervägg vill du ha en luftspalt innan isoleringen. Ang typ av trä i bastu spelar det mindre roll för väggar och tak. Lavar brukar vara i asp.
Pratar innervägg under marken. Så finns ingen ytterväg.
 
Har al på väggar och asp i lav.
I en källare skulle jag låtit yttervägg i bastu vara oisolerad och enbart med ventilerad luftspalt vid golv/tak.
 
A AndersS skrev:
Har al på väggar och asp i lav.
I en källare skulle jag låtit yttervägg i bastu vara oisolerad och enbart med ventilerad luftspalt vid golv/tak.
Hur ventilerar jag luftspalten?
 
W Wessozi skrev:
Hur ventilerar jag lufluftspaltenl
Är inte säker på vad du avser med ventilerar?
Jag har en luftspalt bakom panelen med läktavstånd och sedan öppningar vid golv och tak.
Träpanel längs en vägg med ett mellanrum vid golvet för luftventilation, ovanför ett golv täckt med terrakottafärgade kakelplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20240812_083032.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A AndersS skrev:
Är inte säker på vad du avser med ventilerar?
Jag har en luftspalt bakom panelen med läktavstånd och sedan öppningar vid golv och tak.
[bild][bild]
Detta. Du skrev ventilerad luftspalt så tänkte att det måste finnas ngn öppning någonstans. Behöver taket oxå ventileras då? Ska man ha ångspärr uppåt?
 
Jag läktat även tak med luftspalt.
Mina väggar ser ut så här:
Alla väggar reglat med plåtreglar, bara innerväggar med isolering.
Sedan är det ett skikt med masonit på väggar och tak, efter det är det läktreglat för luftspalt och att spika panel i.
Och luftspalt i alla vinklar det du se på bilderna.
Har inget annat i väggarna av plast, ångspärr, bastufolie, etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.