Jag har bilat fram dom gamla gjutjärnsavloppsrören i källaren för att kunna byta dom, huset är byggt på sandbotten och rören ligger direkt på sanden och sedan har man återfyllt med samma sand samt sten och betongkross. Gjutningen av golvet har således inte legat direkt på rören förutom intill brunnarna.
Skall jag fylla igen med sand och fyllnadsmassorna eller skall jag bara fylla med betong? Eller upp till hälften av rören?
Skall man bara gjuta går det ju åt en massa mer betong och jag har ingen betongblandare.
 
  • Synligt gammalt gjutjärnsavloppsrör i källargolv med bilad betong och sand runtom, diskussion om bästa metoden för återfyllning och reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla gjutjärnsavloppsrör frilagda från betonggolvet i en källare, omgivna av sand och sten, med ett vitt plaströr anslutet ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Det såg likadant ut hos oss, hus från -57, och jag återfyllde med det gamla gruset och lite nytt till precis under gamla betongen.
Sen armerade jag lite och gjöt med grovbetong som blandades i rulle.
Har funkat bra.
 
T Testarn skrev:
Det såg likadant ut hos oss, hus från -57, och jag återfyllde med det gamla gruset och lite nytt till precis under gamla betongen.
Sen armerade jag lite och gjöt med grovbetong som blandades i rulle.
Har funkat bra.OK, s
T Testarn skrev:
Det såg likadant ut hos oss, hus från -57, och jag återfyllde med det gamla gruset och lite nytt till precis under gamla betongen.
Sen armerade jag lite och gjöt med grovbetong som blandades i rulle.
Har funkat bra.
OK, så då betongen kom alltså inte på rören (förutom vid golvbrunnarna)?

Vad menas med rulle?
 
T
Sorry... En rulle är en murarhink - en hink av lite tjockare och tåligare plast.

Nej, det stämmer. Gruset låg över röret. Ska se om jag hittar en bild och kan lägga upp.
 
T Testarn skrev:
Sorry... En rulle är en murarhink - en hink av lite tjockare och tåligare plast.

Nej, det stämmer. Gruset låg över röret. Ska se om jag hittar en bild och kan lägga upp.
Ah, OK, tack!
Jo, en sån har jag tänkt använda, är bara rädd att det går åt en himla massa säckar.

Armerade du bara vid brunnen/-arna?
 
T
Pågående gjutningsarbete med synliga armeringsjärn som ligger över grus och sten i förberedelse för betongläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser du hur det såg ut innan gjutning

Bild av ett pågående gjutningsarbete i ett rum, där ett område med cement är nyligen applicerat. Verktyg och en hink syns runt arbetsområdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pågående gjutning (och en rulle i svart 🙂)

Pågående gjutning av betonggolv, där en lång sträng av betong lagts ut i ett rum med gröna väggar och synliga rör för avlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klart.
Sen flytspackling och epoxifärg på det.
 
  • Gilla
aweste00
  • Laddar…
T
Det finns en brunn utanför bild. Jag armerade hela diket, men inte så tätt. Det är iaf bättre än innan...

En säck med betong som bara blandas med vatten blir ca 12-14 liter så det gick nog åt ett tiotal. Minns inte exakt men en säck per gång och det tar 5-10 minuter per säck att blanda.
 
T Testarn skrev:
[bild]
Här ser du hur det såg ut innan gjutning

[bild]
Pågående gjutning (och en rulle i svart 🙂)

[bild]

Klart.
Sen flytspackling och epoxifärg på det.
OK, ganska grovt alltså. Ligger det under rören också?
Ungefär hur många säckar gick det åt till det rummet som syns på sista bilden?
 
T
Nymålat golv med återinsatt tröskel i ett renoveringsprojekt; golvbrunn och rörinstallation syns på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är det klart med målning och tröskel tillbaka. Golvbrunnen sitter hitom bilden.
 
  • Gilla
aweste00
  • Laddar…
T
A aweste00 skrev:
OK, ganska grovt alltså. Ligger det under rören också?
Ungefär hur många säckar gick det åt till det rummet som syns på sista bilden?
Ja, armeringen var gles, ingen armering under rören. Där blir ju ingen betong.
Återfyllning som jag stampade lite innan röret lades på plats och sen runt om. Tog en bit armeringsjärn som "petpinne" runt röret för att få ner gruset lite. Det gamla gruset var blandat sand och grövre, kanske upp till 32 mm. Det nya var 8-16 kross.

Lite osäker på antalet säckar men 6-7st för det rummet och 3-4 utanför. Det kan du räkna på om du mäter ditt hål i decimeter. Då blir det i liter och varje säck ger ca 12 liter betong.
 
T Testarn skrev:
Ja, armeringen var gles, ingen armering under rören. Där blir ju ingen betong.
Återfyllning som jag stampade lite innan röret lades på plats och sen runt om. Tog en bit armeringsjärn som "petpinne" runt röret för att få ner gruset lite. Det gamla gruset var blandat sand och grövre, kanske upp till 32 mm. Det nya var 8-16 kross.

Lite osäker på antalet säckar men 6-7st för det rummet och 3-4 utanför. Det kan du räkna på om du mäter ditt hål i decimeter. Då blir det i liter och varje säck ger ca 12 liter betongSorry, jag
T Testarn skrev:
Ja, armeringen var gles, ingen armering under rören. Där blir ju ingen betong.
Återfyllning som jag stampade lite innan röret lades på plats och sen runt om. Tog en bit armeringsjärn som "petpinne" runt röret för att få ner gruset lite. Det gamla gruset var blandat sand och grövre, kanske upp till 32 mm. Det nya var 8-16 kross.

Lite osäker på antalet säckar men 6-7st för det rummet och 3-4 utanför. Det kan du räkna på om du mäter ditt hål i decimeter. Då blir det i liter och varje säck ger ca 12 liter betong.
Sorry, jag menade grus/fyllnadsmassorna! Alltså om du har det under rören också eller om rören ligger direkt på det som är den naturliga grunden.

Nåväl, har jag klarat att bila upp skiten så skall jag nog klara att gjuta igen det också!
 
T
Aha!

Det är sand/grus under källargolvet och de hade lagt en blandning av sand och singel innan gjutningen av golvet dom är 5-6 cm tjockt.
Jag la tillbaka lite av det urgrävda och stampade till med en bit 95x95 innan röret lades på plats med fall.
Sen fyllde jag runt med lite av det gamla innan jag tog kross 8-16 och fyllde resten runtom och 3-4 cm över.
Det var då jag petade in runt röret med en bit armeringsjärn och packade försiktigt med 95x95-biten innan armering och betong.

Armeringen borrade jag in från sidan in i gamla golvet, du ser bilden på det.

Du kommer fixa det här, det är lugnt. Om du har lite mer säckar än beräknat kan du lämna tillbaka det som blir över och om du inte kommer upp exakt i nivå så kan du flytspackla lite.

Jag hade lite befintliga toppar i golvet som jag slipade ner med en slipskål. Dammigt men smidigt.
 
  • Gilla
aweste00
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Aha!

Det är sand/grus under källargolvet och de hade lagt en blandning av sand och singel innan gjutningen av golvet dom är 5-6 cm tjockt.
Jag la tillbaka lite av det urgrävda och stampade till med en bit 95x95 innan röret lades på plats med fall.
Sen fyllde jag runt med lite av det gamla innan jag tog kross 8-16 och fyllde resten runtom och 3-4 cm över.
Det var då jag petade in runt röret med en bit armeringsjärn och packade försiktigt med 95x95-biten innan armering och betong.

Armeringen borrade jag in från sidan in i gamla golvet, du ser bilden på det.

Du kommer fixa det här, det är lugnt. Om du har lite mer säckar än beräknat kan du lämna tillbaka det som blir över och om du inte kommer upp exakt i nivå så kan du flytspackla lite.

Jag hade lite befintliga toppar i golvet som jag slipade ner med en slipskål. Dammigt men smidigt.
OK, tack för tipsen! Har funderat på armering i alla fall vid brunnarna.
Ytskiktet behöver inte vara jättesnyggt, jag skall ha på klinkers någon gång när allt annat är färdigt.
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.