Hur isolera mellan mark och undersida av huset?

Inkommande vattenslang, pem. Vatten slang ligger frostfritt. Går rakt upp till huset genom plintgrund. I marken är slang isolerat med vanlig isolering upp till mark nivå.

Kan man isolera med frigolit? Hur tjock?
Måste det vara exakt eller kan det vara luft mellan frigolit skiva och rör?
 
Kan du bygga en igloo modell runt röret är det bra, har äran att åka runt och lösa fruset vatten och ofta är det bristfälligt under huset. Sedan skulle jag nog stoppat i en värmekabel i röret som tar det första metrarna som säkerhet, vattnet brukar alltid frysa när släkten skall komma etc. I friigoliten skulle jag även monterat isolering på röret enligt länk.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Tillbehor/Rorisolering-860018/


mvh
 
Hur menar du med igloo?

Köpte Idag rör isolering. Lägger på det först och bygger en låda runt med frigolit.

Har en ingående pem. Och två utgående pem och avloppsrör. Alltså 4 rör som ska isoleras. I ingående pem lägger jag en värmekabel.
 
Låda med frigolit är igloo för mig, var lite otydlig i mitt svar.
Att det blir luft runt röret i lådan gör inget, bara du får det hyfsat tätt för vinden som späder på kyleffekten. Med dina ideer så har du både hängslen och livrem.

Mvh
 
Redigerat:
Kanske hade vart bra med plåt el cementskivor runt iglon och en bit ner i marken, som gnagarskydd.
 
Tack. Hur tjock frigolit behövs?
 
Det kvittar hur mycket du isolerar om du inte tillför lite värme på något sätt. Det kommer bli utkyllt för eller senare, och frysa.
Ett sätt är att hela tiden förbruka vatten, då kyls inte vattnet i mellanpartet av tills det fryser. Ett annat är värmekabel, ett tredje är att försöka läcka värme från huset nedåt (om det inte är för stort avstånd).

150mm cellplast i en kub runt slangen, med någon form av väderskydd utanpå (plåt el träpanel) och en självreglerande värmekabel räcker många många gånger om.
 
Tack. Köpte en 6 meters värmekabel på jula. Blir ca 4 meter ner i pem slangen. 2 meter inne i huset. Bygger en låda runt rören under huset. 50 mm cellplast i dubbla lager med förskjutna skarvar.

Tack för hjälpen.
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Jag har en krypargrund, vad tror ni om att man använder sig av vattenburen bergvärme som värmekälla till inkommande PEM? Dvs. man buntar ihop PEM rören både vattenburna värmen som förhoppningsvis släpper av sig värme 30-60 grader kontinuerligt med inkommande vatten ledning så borde de väl inte frysa även om man inte använder vattnet på flera veckor?
 
U
JoRoT JoRoT skrev:
Jag har en krypargrund, vad tror ni om att man använder sig av vattenburen bergvärme som värmekälla till inkommande PEM? Dvs. man buntar ihop PEM rören både vattenburna värmen som förhoppningsvis släpper av sig värme 30-60 grader kontinuerligt med inkommande vatten ledning så borde de väl inte frysa även om man inte använder vattnet på flera veckor?
Ja det skulle väll gå, men med risk för legionella. En värmekabel håller bara några grader över frostfritt. Värmesystemet ger ju högre temperatur med risk för bakterietillväxt.
Spolar du ofta så är ju risken väldigt lite för legionella även om temperaturen är gynsam för det. Men då är det bättre att sno restvärme från retur för att inte påverka framledningstemperaturen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Ja det skulle väll gå, men med risk för legionella. En värmekabel håller bara några grader över frostfritt. Värmesystemet ger ju högre temperatur med risk för bakterietillväxt.
Spolar du ofta så är ju risken väldigt lite för legionella även om temperaturen är gynsam för det. Men då är det bättre att sno restvärme från retur för att inte påverka framledningstemperaturen.
Den risken uppstår väl alltid i hus som inte använder vattnet ofta? Kanske får spola en del innan användning vid ankomst
 
U
JoRoT JoRoT skrev:
Den risken uppstår väl alltid i hus som inte använder vattnet ofta? Kanske får spola en del innan användning vid ankomst
Nej, vattnet måste hålla en temperatur på över 25 grader för att bakterierna ska skapa tillväxt. Det är ju väldigt sällan rören är så varma i en normal installation när man inte spolar (även varmvattenrören) blir fullt möjligt om man drar värmerören längs med mot färskvattenledningen.

Har man fått legionella så räcker det inte att spola lite, speciellt i en kallvattenledning.
Sanering av legionella innebär ju att man spolar rören i 5-10min med 70-80 gradigt vatten
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.