A AndersS skrev:
Jag hade tagit bort och ersatt.
Men det är ju bara att prova, med risk för att det är bortkastat arbete. Lär inte bli någon ståtlig gran utan mera busklik.
Den lilla insatsen det är att klippa av toppen känns värt ett försök. ;) Jag har mer tid än pengar.
 
F fribygg skrev:
Ca 10kr/st får du nog ge om du köper serbgran avsedd för julgrans odling
Vad menas med att en planta är avsedd för julgransodling? Att den inte har hög maxhöjd? Jag försöker ju skapa en skogsträdgård här. Fullstora träd.
 
P placerej skrev:
Jag har mer tid än pengar.
Då tycker jag att du ska prova att ta frö från en ståtlig serbgran och prova att odla dina egna granar.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
P placerej skrev:
Vad menas med att en planta är avsedd för julgransodling? Att den inte har hög maxhöjd? Jag försöker ju skapa en skogsträdgård här. Fullstora träd.
Att plantorna säljs i liten dyr förpackning, skogsplant beställs i tusen för att inte säga tiotusentals och har ett lägre pris
 
Är där gröna grenar längst ner så är det bara att klippa av stammen ovanför.
En sådan gren vänder uppåt och bildar ny stam.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag sågat ned den rejält och bara lämnat allt som är grönt på den. Bara att vänta och se vad det utvecklar sig till för typ av mästerligt konstverk.
 
  • Nytrimmad liten gran i grönskande skogsmiljö, omgiven av mossa och små växter. Endast gröna delar kvar på trädet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Konstnärligt lär det bli.😉Nu låter jag kanske enbart negativ, men med det stora snittet lär det gå röta i den granen men du får hålla tummarna, det kostar ju inget att låta den står kvar.
Och utifrån den marken skulle jag kolla med någon skogsägare i närområdet där du ser att de avverkat nyligen om du kan få köpa några granplantor att sätta som reserv. Här sattes det 500 nyligen.
 
A AndersS skrev:
Konstnärligt lär det bli.😉Nu låter jag kanske enbart negativ, men med det stora snittet lär det gå röta i den granen men du får hålla tummarna, det kostar ju inget att låta den står kvar.
Och utifrån den marken skulle jag kolla med någon skogsägare i närområdet där du ser att de avverkat nyligen om du kan få köpa några granplantor att sätta som reserv. Här sattes det 500 nyligen.
Jag började med att kapa av den längre upp, men sen såg jag att den var skadad i barken längre ned också, plus att det var en del döda grenar, så jag bytte ut sekatören mot sågen och tog så pass långt ner att det inte fanns något skadat kvar på stammen. Du/Ni har säkert rätt i att det kommer bli röta i den, men i och med att den inte planteras i produktionssyfte så tänker jag att så länge den skänker mig glädje får den vara så rutten den vill. :p

Jag har ett 50-tal skott runtom på tomten, både gran och tall, så dör den här helt flyttar jag bara dit ett av dessa skott istället.
 
Tomture61
P placerej skrev:
Nu har jag sågat ned den rejält och bara lämnat allt som är grönt på den. Bara att vänta och se vad det utvecklar sig till för typ av mästerligt konstverk.
Gran är känslig för röta . Snittytan du har nu är inte bra för hälsan för plantan .
Iom. att du kapat toppen så kan möjligtvis sidogrenarna sträva uppåt .
Överlever plantan blir den tyvärr ej en vacker gran .

Omplanterade 2 st små granar på min tomt , flyttades med grävmaskin .
Den ena råkade ut för att barken lossnade nedtill , trodde den skulle dö , men den har lagat sig själv .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Gran är känslig för röta . Snittytan du har nu är inte bra för hälsan för plantan .
Iom. att du kapat toppen så kan möjligtvis sidogrenarna sträva uppåt .
Överlever plantan blir den tyvärr ej en vacker gran .

Omplanterade 2 st små granar på min tomt , flyttades med grävmaskin .
Den ena råkade ut för att barken lossnade nedtill , trodde den skulle dö , men den har lagat sig själv .
Vad som är en fin gran och vad som är en ful gran är väl upp till var och en att bedöma? Jag har den här token utanför fönstret. Säkert gräslig i mångas ögon. Jag älskar den!
 
  • En ensam gran med ojämn form står i en solig skogsglänta med högt gräs och blommande prästkragar i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Har du inga lövträd på fastigheten att variera med eller är det bara barr?
 
A AndersS skrev:
Har du inga lövträd på fastigheten att variera med eller är det bara barr?
Jo, har några björkar och några aspar.
 
Det är ju en smaksak och även markförhållande, men varför inte några flera lövträd?
Nu vet jag inte var du finns geografisk men någon ek istället för mera barr?
Grannens ek, men det tar några år att bli 7,5-8 m i omkrets.😇
 
  • En stor ek framför ett rött träskjul med ett metalltak i en grön trädgård under en blå himmel med moln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
Ellet som hos oss lite mera björk.
Finns även granskog.
En trädäckad uteplats med en kaffekopp, omgiven av en grönskande björkskog, med utsikt över en sjö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Björkskog med grön mark och sjö i bakgrunden på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ellet som hos oss lite mera björk.
Finns även granskog.
[bild][bild]
Det är fint med lövskog också! Men i och med att platsen jag hamnade på var granskog från början så tänkte jag det kunde vara mysigt att behålla det och ha det som en skogstomt. Bo mitt i skogen-känslan.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.