Ni som sett mina andra trådar vet nog att vi håller på med lite detektivarbete och försöker hitta orsaken till att det smäller i våra väggar så illa att vi inte kan sova.

Hade en konstruktör här som misstänkte att det är fönsterblecken som smäller. Jag höll inte med, för det är så tydligt att det är i väggarna, men gick ändå med på att testa att ta bort dem.

De satt som berg. Visade sig att de hade satts fast med både lim och skruv.

Tyvärr blev det ingen skillnad gällande ljuden. Däremot märkte jag att bilvägen plötsligt dånade in i sovrummet. Vi har aldrig kunnat höra den förut.

Vi satte följande dag tillbaka fönsterblecket, men bara med skruv, då konsteuktören sa att det inte behövs lim. Och nu till saken: Vi hör fortfarande bilvägen (något mindre men ändå)!

Jag kan ingenting om fönster eller bygge. Kan någon förklara detta fenomen? Kan limmet verkligen ha gjort så stor skillnad, som någon slags ”isolering”?
 
R
Låter inte speciellt troligt att lite lim skulle göra någon skillnad..
 
Kan det ha försvunnit drev ?
 
Låter som att man limmat med mjukfog som då tätat väldigt bra. Dock borde korrekt utförd drevning göra samma sak.
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Kan det ha försvunnit drev ?
Det ramlade av lite drev när konstruktören drog loss fönsterblecket, men han petade tillbaks det igen vad jag kunde se. Sen var jag inte med när sambon satte tillbaks fönsterblecket, men han säger att han såg drev. Men jag kan nog inte vara hundra på att det inte skett någon förändring där.

Kanske får ta kort, om vi tar bort fönsterblecket igen..
 
MathiasS MathiasS skrev:
Låter som att man limmat med mjukfog som då tätat väldigt bra. Dock borde korrekt utförd drevning göra samma sak.
Konstruktören sa att om vi vill limma igen så ska vi använda transparent silikon. I affären rekommenderade de dock Tec trans clear elastisk lim och fogmassa. Är det samma sak som mjukfog, tro?
 
Vi tänkte limma tillbaka blecken (samt skruva såklart) men undrar vad vi gör med limresterna som sitter kvar sedan innan (verkar va nått silikon)? Är det bara att limma över eller måste man ta bort det? Här på bilderna ser ni också det drev som finns, ser det korrekt ut?
 
  • Närbild på ett vitt fönster mot en röd träfasad med bleck och drev synligt. Det finns rester av silikon och hål för skruvar längs nedre delen av fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en husfasad med drev mellan byggnadskomponenter markerat i en oval cirkel, frågeställning om silikonrester och korrekt utseende på drevet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.