Vi flyttade precis till en bostadsrättsvilla där allt är väldigt eftersatt då det varit misär här bland tidigare ägare. Sålt genom god man. Det är direktverkande el där nuvarande radiatorer verkar ha krånglat (kan liksom inte fråga tidigare ägare), endast baserat på att dom är antika och att de har skaffat 2 fristående radiatorer istället.

Om en vecka kommer vi få en luftvärmepump installerad i köket under ett fönster där tanken är att den tar en gammal plats från en radiator då de tär det enda stället där den logiskt får plats.

Vi har även precis skaffat en värmepumpsberedare från indol (för att kunna få det statliga bidraget tillsammans med luftvärmepumpen).

Till min egentliga fråga: behöver jag ha elradiatorer under varje fönster som det ser ut nu och behöver jag se till att ha ordentligt med kräm i varje? Eller är det okej att installera svagare med tanke på luftvärmepumpen? Kan tillägga att det är nytt tak, nya fönster och nya dörrar väldigt nyligen och när det är som varmast ute så har vi ändå i stort sett frusit inomhus. Så det tycks vara väldigt välibsolerat.

Bifogar en bild på planlösningen med en röd prick för varje radiator som finns eller ska finnas i dagsläget (bortplockad i vissa utrymmen efter vattenskada) blå är luftvärmepump.
 
  • Planskiss av bostadsrättsvilla med markerade radiatorer (röda prickar) och en luftvärmepump (blå prick) i olika rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Luftvärmepumpen kommer värma upp.en del av ytan, exempelvis kök och vardagsrum. Övriga rum kommer värmas, men stänger man dörren till sovrummet kommer det bli tydlig skillnad.
 
Jag skulle börja med att enbart installera i badrum och tvättstuga. Eventuellt i sovrum som ligger mot norr. Jag har gärna svalare i sovrummet och fönstret öppet på vintern (söderläge) med elementen i stort sett avstängda. I köket lär det vara varmt ändå av LVP och i vardagsrummet ser ni ju ut att få in mycket sol från de stora fönstren. Antar att elen är fast installation så du kan ju alltid prova nu i höst och sedan koppla in element om ni upplever att det blir för kallt.
 

Bästa svaret

En luftluftvärmepump är bara ett komplement till husets ordinarie uppvärmningssystem. Det kan bli så kallt att luftvärmepumpen slutar att fungera och värmeeffekten minskar med fallande utetemperatur. Det kan också bli fel på luftvärmepumpen. Då måste det finnas ett ordinarie värmesystem i huset som tar hand om uppvärmningen, t.ex. el-radiatorer i alla rum. Om man tilläggsisolerar huset ordentligt kan man dock klara sig med en lite lägre effekt på el-radiatorerna än tidigare om man köper nya.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
En luftluftvärmepump är bara ett komplement till husets ordinarie uppvärmningssystem. Det kan bli så kallt att luftvärmepumpen slutar att fungera och värmeeffekten minskar med fallande utetemperatur. Det kan också bli fel på luftvärmepumpen. Då måste det finnas ett ordinarie värmesystem i huset som tar hand om uppvärmningen, t.ex. el-radiatorer i alla rum. Om man tilläggsisolerar huset ordentligt kan man dock klara sig med en lite lägre effekt på el-radiatorerna än tidigare om man köper nya.
Jag har stängt av/kopplat bort mina elelement och kör endast på min luft/luft-värmepump. Har jag inget uppvärmningssystem i mitt hus med andra ord? 🤔
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
E Einh skrev:
Jag har stängt av/kopplat bort mina elelement och kör endast på min luft/luft-värmepump. Har jag inget uppvärmningssystem i mitt hus med andra ord? 🤔
Klart du har, men tar du bort elementen helt kan du få problem.
 
J Josth skrev:
Då måste det finnas ett ordinarie värmesystem i huset som tar hand om uppvärmningen,
Det måste det inte. Men det är bra om det finns någon form av reservsystem.
 
E Einh skrev:
Jag har stängt av/kopplat bort mina elelement och kör endast på min luft/luft-värmepump. Har jag inget uppvärmningssystem i mitt hus med andra ord? 🤔
Om du reser bort och pumpen stannar och du har avstängda element kommer din försäkring inte ersätta eventuella frysskador.. så i det avseendet har du inget uppvärmningssystem.

Grejen är att el- element är idiotsäkra så länge det finns ström, luft- luftvärmepumpar kan sluta fungera av massor av orsaker och det finns ingen backup.
Alla andra värmepumpar (LuftVattenVärmePump, bergvärmepump, ytjord, sjö värme... har elpatron som går in när det skiter sig..då länge det finns ström.
 
  • Gilla
jarlh och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
har elpatron som går in när det skiter sig
Om allt funkar som det ska…
 
  • Gilla
  • Haha
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Om allt funkar som det ska…
Ofta funkar det för bra.. elpatronen kör utan att du vet att pumpen är i "fel-läge" men man slipper frysskada i alla fall och el är billigare än att riva ner väggar 😉
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Viktortee Viktortee skrev:
Vi flyttade precis till en bostadsrättsvilla
Var riktigt observant på att du i och med bostadsrättsformen inte äger bostaden. Så kika på om bostadsrättsföreningen sköter sina lån, kassa, upphandling, underhållsskulder osv korrekt och att de i styrelsen är av gott omdöme och vandel.
Viktortee Viktortee skrev:
där allt är väldigt eftersatt då det varit misär här bland tidigare ägare.
Kanske värt att vänta med full installation av värmesystem om något behöver renoveras innan?
 
D Dilato skrev:
Om du reser bort och pumpen stannar och du har avstängda element kommer din försäkring inte ersätta eventuella frysskador.. så i det avseendet har du inget uppvärmningssystem.

Grejen är att el- element är idiotsäkra så länge det finns ström, luft- luftvärmepumpar kan sluta fungera av massor av orsaker och det finns ingen backup.
Alla andra värmepumpar (LuftVattenVärmePump, bergvärmepump, ytjord, sjö värme... har elpatron som går in när det skiter sig..då länge det finns ström.
Åker jag bort har jag självklart ordnat så att en granne dagligen ser till huset. Jag har också en kamin som backup om det skulle bli strömavbrott så inget kan frysa så länge jag kan elda.
 
Vad är vinsten med en elradiator med lägre effekt?
Säkrast är nog att behålla på alla platser där de funnits tidigare. De har ju termostater, så det är bara att ställa ner så står de avstängda när de inte behövs.

Radiatorn i kapprummet känns dock lite underlig?
 
Byurn Byurn skrev:
Radiatorn i kapprummet känns dock lite underlig?
Behövs för att "mota olle i grind" så att kall luft som kommer in när man öppnar dörren inte sänker temperaturen i resten av huset.
Viktortee Viktortee skrev:
Om en vecka kommer vi få en luftvärmepump installerad i köket
Kanske är en idé att kika på kylning i taket för varma sommrar när värmepumpen ändå är införskaffad?
 
Vi kör på ordentligt med radiatorerna och snålar inte då helt enkelt! Men jag tänker att det gamla termostaten ska bort och att jag inte installerar någon ny? Ska ha wifi-element från Adax och tänker att en extern termostat inte fyller någon större funktion när jag kan fjärrstyra allt från telefonen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.