Hej!

Vi letar hus och har nu fått korn på en villa från 1963. Där är två grejer som bekymrar mig och det är att det finns lättbetong i huset och det är också krypgrund. Nu är jag en glad amatör så jag vill bara höra hur man vet att det är lättbetong av just typen blåbetong som finns i huset? Jag har också förstått att krypgrund kan vara ett elände utifrån fukt och röta. Bekymrar jag mig i onödan eller ska jag leta annat hus? Tacksam för input.
 
BirgitS
Att det är blåbetong ser man på färgen, den är mörkt blågrå. Men all blåbetong innehåller inte radon så det viktiga är inte om det är blåbetong eller inte utan om det förekommer strålningsmängder som är över gränsvärdet, man gör alltså en långtidsmätning under vinterhalvåret för att ta reda på det.

Sen ska man ju inte glömma bort att det finns markradon också.

Det finns problem med alla hus så vill man absolut undvika alla problem ska man inte på i villa.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 4 till
  • Laddar…
Du får mäta radonhalten i huset.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Att det är blåbetong ser man på färgen, den är mörkt blågrå. Men all blåbetong innehåller inte radon så det viktiga är inte om det är blåbetong eller inte utan om det förekommer strålningsmängder som är över gränsvärdet, man gör alltså en långtidsmätning under vinterhalvåret för att ta reda på det.

Sen ska man ju inte glömma bort att det finns markradon också.

Det finns problem med alla hus så vill man absolut undvika alla problem ska man inte på i villa.
Hej och tack för svar. Nejdå, jag är inte ute efter att undvika alla problem men just att utsätta sig för medvetna hälsorisker är en no-go.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Fråga mäklaren först om det gjorts radonmätning. Är det höga värden kan du börja kolla på varför.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 2 till
  • Laddar…
A Asli skrev:
Hej och tack för svar. Nejdå, jag är inte ute efter att undvika alla problem men just att utsätta sig för medvetna hälsorisker är en no-go.
Du utsätter dig för medvetna hälsorisker hela tiden. Modus operandi är att minimera riskerna till så låg kostnad som möjligt. En något förhöjd radonhalt kan kompenseras av en brygga med förtöjd roddbåt, medans en motorväg ger motsatt avvägningsförhållande. Kort och gott -livet är livsfarligt!
 
  • Gilla
Erikhall och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
A Asli skrev:
Hej och tack för svar. Nejdå, jag är inte ute efter att undvika alla problem men just att utsätta sig för medvetna hälsorisker är en no-go.
Okej, men då är ju det intressanta vad radonnivån ligger på och inte om det är blåbetong. Om det är högre än gränsnivån på 200 så förbättrar man ventilationen så att man kommer ner under den nivån.

När det gäller krypgrunden brukar det gå att åtgärda genom att lägga plast på marken och om fuktighetsnivån fortfarande är för hög så tätar man krypgrunden och sätter dit en avfuktare. Om det skulle vara rötskador nu så syns det ju under besiktningen som du förstås ska låta göra om du vill köpa huset.

Hus från den tiden är nästan jämnt byggt med minst en riskkonstruktion, krypgrund, betongplatta med ingjutna träreglar eller källare med organiskt material.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 4 till
  • Laddar…
För snabbt svar så kan man kanske använda en gammaspektrometer?

Blåbetongen innehåller uran som sönderfaller med gammastrålning och radon som produkter. Och gammastrålning är rimligt lätt att mäta.
 
  • Gilla
StigPeter och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, men då är ju det intressanta vad radonnivån ligger på och inte om det är blåbetong. Om det är högre än gränsnivån på 200 så förbättrar man ventilationen så att man kommer ner under den nivån.

När det gäller krypgrunden brukar det gå att åtgärda genom att lägga plast på marken och om fuktighetsnivån fortfarande är för hög så tätar man krypgrunden och sätter dit en avfuktare. Om det skulle vara rötskador nu så syns det ju under besiktningen som du förstås ska låta göra om du vill köpa huset.

Hus från den tiden är nästan jämnt byggt med minst en riskkonstruktion, krypgrund, betongplatta med ingjutna träreglar eller källare med organiskt material.
Har nu varit på visning och krypgrunden kunde man inte komma ned till öht. Första gången jag är med om detta 🙂.
 
  • Gilla
mvh
  • Laddar…
A Asli skrev:
Har nu varit på visning och krypgrunden kunde man inte komma ned till öht. Första gången jag är med om detta 🙂.
Hyr ett boroskop? alternativt en liten webbkamera?

Krypgrunden kan innehålla mögel, skadedjur osv.. vore nog bra att få koll på vad som är där.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Hyr ett boroskop? alternativt en liten webbkamera?

Krypgrunden kan innehålla mögel, skadedjur osv.. vore nog bra att få koll på vad som är där.
Stort tack för tipset!
 
D
A Asli skrev:
Hej!

Vi letar hus och har nu fått korn på en villa från 1963. Där är två grejer som bekymrar mig och det är att det finns lättbetong i huset och det är också krypgrund. Nu är jag en glad amatör så jag vill bara höra hur man vet att det är lättbetong av just typen blåbetong som finns i huset? Jag har också förstått att krypgrund kan vara ett elände utifrån fukt och röta. Bekymrar jag mig i onödan eller ska jag leta annat hus? Tacksam för input.
Ring till kommunen och fråga de har kommunala radonmätningar registrerade på fastigheten samt på andra i närheten. Och vad dessa visade. Offentliga handlingar. Så gjorde jag när vi köpte vårt hus.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 2 till
  • Laddar…
D datja skrev:
de har kommunala radonmätningar registrerade på fastigheten samt på andra i närheten.
För blåbetong måste man få data från det specifika huset. Strålningen och radonet kommer inte att ta sig till grannhus. För markradon fungerar dock grannhus som referens beroende på markförhållanden.
 
  • Gilla
Alti
  • Laddar…
D
spikplanka spikplanka skrev:
För blåbetong måste man få data från det specifika huset. Strålningen och radonet kommer inte att ta sig till grannhus. För markradon fungerar dock grannhus som referens beroende på markförhållanden.
Självklart.

Jag gav bara TS ett tips på hur man får veta om fastigheten och närområdet har radonhaltig berggrund.

Vad gällde byggnadsradonet fick jag låna kommunens Geigermätare som jag satte mot väggarna.
 
  • Gilla
Alti och 1 till
  • Laddar…
Video:
- Radium Quetzal: Radiation from a blue concrete wall (Blåbetong) (2020-02-21)

Beskrivning: "Walked around in a building with my scintillator because I had found some old radium compasses in a cabinet there. I did not expect the walls to be setting the meter off like they did. This would be around 0.8uSv/h."

Kommentar: "Blue concrete is a kind of concrete were the rocks and stuff was mined in uranium rich areas. Hence why it is radioactive. It's interesting because the average background in such buildings are really high. This one being 8x background and 12x right at the wall."

Så blåbetong = 0.8 µS/h eller 8x-12x bakgrundsstrålning?
Ger iaf en hint om vad slags mätresultat man behöver kika efter.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.