Hej,
Har ett problem med en nyinköpt hus.
Källaren är renoverad och omgjord till en hel lägenhet med egen ingång.
Vid tröskeln till dörren in till lägenheten läcker det in vatten när det regnar rejält ute. Det samlas vatten vid källardörren, finns förvisso en liten brunn men det hinner ibland inte rinna av i tillräcklig takt, så när det samlas vatten ute så läcker det även in i lägenheten. I lägenheten är det klinkers på golvet, så kanske ingen jättefara, men golvlister och karm lär ju drabbas hårt. Det finns en plåt mellan betongen ute och själva dörrkarmen, men det verkar ändå som att vattnet tar sig in, osäker på hur.

Bifogar bilder på hur det ser ut. Tror ni det finns någon möjlighet att täta detta eller tror ni vattnet tar sig in genom betongen?
 
  • Närbild på en dörrtröskel av trä, med plåt mellan betong och dörrkarm, vänster hörn visar tecken på vattenläckage. Markerat plåt, betong och karm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tröskel och golv vid källardörr där vatten läcker in, markerat med texten ”vatten” på den våta betongen utanför dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en dörrtröskel där vatten läcker in i en källarlägenhet. Pilar markerar vattnets läckagepunkt mellan tröskel och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en tröskelområde med text och pilar som pekar ut olika material, inklusive träkarm, plåt och betong som inte verkar vara tätade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad jag kan se finns det ingen som tätar i det blå området.
Jag antar att det inte är så välfogat i underkant på tröskelblecket heller.
 
Bygg ett tak över trappen?
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Bygg ett tak över trappen?
Finns redan ett tak, problemet är att källardörren är nedanför en liten trapp, så vatten kommer alltid komma dit
 
bjolo360 bjolo360 skrev:
Det samlas vatten vid källardörren, finns förvisso en liten brunn men det hinner ibland inte rinna av i tillräcklig takt, så när det samlas vatten ute så läcker det även in i lägenheten.
Jag antar att du har en enkel spygatt. De kan sättas igen rätt lätt av allt som lätt ansamlas vid källaringångar, typ grus, rester av löv som blåser dit etc. Att öppna och kolla om den behöver rensas är enligt mig ett första steg. Kanske spola igenom med högtryck om du har högtryckstvätt och rensslang.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag ser ingen brunn på bilderna?
 
Jag har samma problem men det beror på att min brunn (spygatt) är kopplad ihop med all takavvattning och golvbrunnar och avrinningen i sista ledningen verkar igensatt, den funkar men långsamt.

Så när det regnar kraftigt blir det så att vattnet stiger i spygattet och rinner in över tröskeln och in i källaren.
En stund senare rinner det in bakvägen i golvbrunnarna.

Jag har satt en länspump för båt i spygattet som pumpar ut vattnet på gräsmattan när det svämmar över, det fixade det mesta men det är ju ingen långsiktig lösning.
 
  • Bild på en länspump för båt installerad i en golvbrunn med en grön slang fäst vid pumpen för att leda bort vatten på en källargolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dilato skrev:
Jag har samma problem men det beror på att min brunn (spygatt) är kopplad ihop med all takavvattning och golvbrunnar och avrinningen i sista ledningen verkar igensatt, den funkar men långsamt.

Så när det regnar kraftigt blir det så att vattnet stiger i spygattet och rinner in över tröskeln och in i källaren.
En stund senare rinner det in bakvägen i golvbrunnarna.

Jag har satt en länspump för båt i spygattet som pumpar ut vattnet på gräsmattan när det svämmar över, det fixade det mesta men det är ju ingen långsiktig lösning.
Vi har en liknande lösning utanför vår källardörr. Innan vi flyttade in hade tidigare ägare tagit dit en sugbil och sugit rent ledningarna, då de också haft problem. Det verkar ha fungerat, då vi inte haft vattenproblem där. Ännu i alla fall, men det kommer väl tillbaka.
 
Precis vårt problem, det finns en liten brunn, och det rinner ner i den men långsamt när det regnar mycket. Ska prova med högtryckspump och se om det hjälper. Finns det något sätt man kan täta för att minska risken för att det rinner in? Eller kommer det in via betongen tror ni?
 
bjolo360 bjolo360 skrev:
Precis vårt problem, det finns en liten brunn, och det rinner ner i den men långsamt när det regnar mycket. Ska prova med högtryckspump och se om det hjälper. Finns det något sätt man kan täta för att minska risken för att det rinner in? Eller kommer det in via betongen tror ni?
Du kan nog lägga en fog om du vill. Jag vet inte vad som är bäst, men jag har använt Butyltätning på patron med fogpistol för att täta liknande fogar. Sedan är ju varken trä eller betong vattentätt, så om vattnet blir stående länge kommer det ju att komma in.
 
  • Gilla
bjolo360
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.