Hej

Jag hoppas att detta hamnar i rätt forum

Jag är i mkt stort behov av råd.

Anlitad firma har slipat ekparkett (stav) och golvet är nu gryningt, strävt och fult mörkt av lackfläckar runt samtliga golvlister och hörn.
Enligt överenskommelse/offert skulle golvet "ljusas upp", hack skulle fyllas i och vissa, stavar bytas ut där det behövdes.
Inget av detta har utförts.
De har skruvat bort mässingsskruvar ur ek tröskel, men likväl inte tagit bort tröskeln inför slip/lackning så även där är parketten mörkfläckig av spackel som även lagt sig som "lim" under tröskeln som nu inte går att få bort för att slipas/lackas.

Borttagna lister vid övergång mot övriga trösklar är borttagna men inte ditsatta igen.

Tre man var i rummet när golvet slipades med en äldre variant slipmaskin = slipdamm yrde ordentligt i rummet och fastnade både i tak, på väggar, lister, foder etc som samtligt var nymålat av firman. Snickerier samma dag.
Så inte nog med att parkettgolv inte känns okej, golvlister har, trots extra strykning pga parkettlack, på flera ställen en sandpappersyta.

Jag observerade att det kändes något märkligt när jag såg att golvslipning utfördes som om hantverkare dammsög golvet på det vis slipmaskin drogs hit och dit, fram och tillbaka och inte, som jag trodde rakt, jämnt så som man klipper en gräsmatta.
Rummet var inte heller helt tömt från sådant som stod på golvet. Vad de andra två gjorde i rummet under slipning, har jag ingen aning om.
Fick efter slip/lack-arbetet höra av vd:n för firman att golvet var slipat tidigare och nu lövrunt Inget jag kommenterade, men vet att det aldrig förr blivit slipat.

Vidare är slutresultatet efter målning inte vad jag förväntat mig. Enligt offert/överenskommelse skulle väggar (tapet) spacklas och slipas jämna. Inga tapetskarvar skulle vara synliga.
Väggar spacklades, men inte fackmannamässigt.

Varenda tapetskarv syns och i dagsljus ser det ut som lodräta ränder på/vid sidorna av varje skarv från tak till golv. Väggen är full av luftbubblor, mindre och större, i hörn går luftbubblor lodrät längst med väggen så som det blir när underlag/tapet lossnat.
Färgen på väggar är inte heller den jag valde. Färgkod kan jag inte få, trots att färgen påstås ha blandats efter Jotuns färger, som samtliga har färgkod/namn.

I tak är det en ca 20 cm bred och 160 + lång rand, mörkare än övrig takmålning.
Snickerier verkar vara målade endast en gång och utan att ha slipats ned - vit/grå fläckig och knottrig/skrovlig/sträv och på vissa ställen "vass" yta.

Detsamma gäller en altandörr som är alldeles fläckig i all sorts dagsljus/ljusinsläpp.

Apropå altandörr så är den nu skev/sned, trög att stänga och åker upp när jag vrider upp låset/handtaget, dvs kan inte längre ha den bara lite på glänt.
Upptäckte efter deras arbete att skruvar i gångjärn i dörr hade avlägsnats och att dörren endast vilade på de undre.
Att dessa skruvats bort, förnekas av vd:n och de försöker få det till att några skruvar aldrig funnits alternativt att jag själv skulle skruvat bort dem.

Vd:n för företaget, vilken jag trodde skulle vara involverad också i arbetet, lär inte vara så lätt att tampas med.
Dels pga att förneka att hans "killar" har orsakat fel/skada på altandörr och dels för att han skyller på skuggor i taket och inte ojämn målning.
Han tyckte inte heller att det var något problem att vita golvlister hade fått "brunt" golvlack på sig och i övrigt var ojämnt målat. Jag skulle ju ha möbler mot vägg som skulle dölja detta...

Känner mig besviken och sviken.
Betalning har inte skett ännu, men vet inte vad jag ska göra, då det är ett försäkringsärende.

Tacksam för alla råd jag kan få.
 
Redigerat:
Bilder säger mer än tusen ord!
 
  • Gilla
111A
  • Laddar…
BirgitS
En besiktningsman kan vara rätt väg att gå, en som kontrollerar att arbetet är gjort på ett fackmässigt sätt, vilket en konsument förväntas få om inte något annat står i avtalet. Om den personen inte anser att det är godkänt så kan du hålla inne ett skäligt belopp tills rättelse har skett.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
En besiktningsman kan vara rätt väg att gå, en som kontrollerar att arbetet är gjort på ett fackmässigt sätt, vilket en konsument förväntas få om inte något annat står i avtalet. Om den personen inte anser att det är godkänt så kan du hålla inne ett skäligt belopp tills rättelse har skett.
Tack för svar.
Hur får man tag i besiktningsman? Genom kommunen eller ARN?

Jag ska i ett första led, åter försöka med företagets vd. Jag eller någon annan.
Fungerar inte det, så får jag på något vis ta det vidare.
Känns så tråkigt och jag har upplevt vd:n som en kunnig person med mycket erfarenhet och dessutom som trevlig. Så tråkigt att missta sig och att dessa problem skulle uppstå.
Ska be en vän, tillika totalenentrenör, för att titta på slutresultatet.
 
stigen stigen skrev:
Bilder säger mer än tusen ord!
Finns massor, men vill inte dela här. Inte i detta skede. Finns likaså ljudupptagningar m.m utöver offert och muntlig överenskommelse.
 
Utan bilder så är det jättesvårt att säga något.

Men det du beskriver är inte några hantverkare som du har fått tag i.
 
BirgitS
  • Gilla
111A
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Utan bilder så är det jättesvårt att säga något.

Men det du beskriver är inte några hantverkare som du har fått tag i.
Ägaren är säkert, men de som arbetade under honom och som gjorde det arbete som jag var säker på att han skulle delta i, inte enbart delegera, fanns inte på plats.
Finns tydligen två företag (entreprenörer) med samma namn, var av den ena har en gedigen hemsida och är riktigt proffsiga. Tyvärr trodde jag att det var just detta företag som jag anlitade.
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
1 111A skrev:
Ägaren är säkert, men de som arbetade under honom och som gjorde det arbete som jag var säker på att han skulle delta i, inte enbart delegera, fanns inte på plats.
Finns tydligen två företag (entreprenörer) med samma namn, var av den ena har en gedigen hemsida och är riktigt proffsiga. Tyvärr trodde jag att det var just detta företag som jag anlitade.
Här framkommer inte hela berättelsen utan viss information undanhålls.

Det här kan inte vara ett traditionellt försäkringsärende. Om så är fallet bör du tydligt ange att du erhållit ett belopp och själv anlitat firman.

Jag har själv stött på den här typen av firmor som nybliven och okunnig husägare för sådär 20 år sedan.

Det ä en landsman som tar in personer för att utföra en enklare uppdrag som målning, stensättning eller liknande.
I viss mån kan man även förmoda att viss typ av ”trafficking” är inblandad.

De som utför arbetet har ingen utbildning för uppgiften, vare sig i sitt hemland eller i Sverige utan är bibliotikarie (i mitt fall), lagerarbetare eller liknande.

Priset per timme är lägre än för seriösa firmor men det mest kännetecknande egenskapen är att de lovar hur bra det kommer att bli och ”förmannen” som snor åt sig 70-80% av totala debiteringen kan bara snacka och driva ett företag ur mycket tveksamma, för svenska förhållanden.

Känner du igen dig?
 
  • Älska
Sernando
  • Laddar…
1 111A skrev:
Ägaren är säkert, men de som arbetade under honom och som gjorde det arbete som jag var säker på att han skulle delta i, inte enbart delegera, fanns inte på plats.
Finns tydligen två företag (entreprenörer) med samma namn, var av den ena har en gedigen hemsida och är riktigt proffsiga. Tyvärr trodde jag att det var just detta företag som jag anlitade.
Japp. Det låter tyvärr som att du har blivit blåst. OM dom får för sig att det skall göras vid igen vilket dom har rätt till så kommer inte detta heller att bli bra. Det låter som att din mardröm precis har börjat.
 
D Dr Benz skrev:
Utan bilder så är det jättesvårt att säga något.

Men det du beskriver är inte några hantverkare som du har fått tag i.
Misstänker att de som arbetar under inte har utbildning i botten. En av dem vet jag saknar det. Lärs tydligen upp genom företaget.
 
D Dr Benz skrev:
Japp. Det låter tyvärr som att du har blivit blåst. OM dom får för sig att det skall göras vid igen vilket dom har rätt till så kommer inte detta heller att bli bra. Det låter som att din mardröm precis har börjat.
Befarar detsamma.
 
  • Ledsen
Dr Benz
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Här framkommer inte hela berättelsen utan viss information undanhålls.

Det här kan inte vara ett traditionellt försäkringsärende. Om så är fallet bör du tydligt ange att du erhållit ett belopp och själv anlitat firman.

Jag har själv stött på den här typen av firmor som nybliven och okunnig husägare för sådär 20 år sedan.

Det ä en landsman som tar in personer för att utföra en enklare uppdrag som målning, stensättning eller liknande.
I viss mån kan man även förmoda att viss typ av ”trafficking” är inblandad.

De som utför arbetet har ingen utbildning för uppgiften, vare sig i sitt hemland eller i Sverige utan är bibliotikarie (i mitt fall), lagerarbetare eller liknande.

Priset per timme är lägre än för seriösa firmor men det mest kännetecknande egenskapen är att de lovar hur bra det kommer att bli och ”förmannen” som snor åt sig 70-80% av totala debiteringen kan bara snacka och driva ett företag ur mycket tveksamma, för svenska förhållanden.

Känner du igen dig?
Jag hoppas inte att det förhåller sig så som du beskriver från, vad jag uppfattar, egen erfarenhet.
Men du har rätt i att underställda kommer från andra sidan Ö-sjön.

Någon ersättning kommer inte att betalas ut till företaget, utan till mig efter att deras faktura skickats in. Därefter är det jag som ombesörjer betalning.

Kommer att få besök av hantverkare med åtskilliga års erfarenhet som jag känner, för att få en "sekund opinion".

Fick höra att det är de trevliga entreprenörerana som man ska akta sig för...
Just nu är det just så jag känner

Har råkat illa ut tidigare, men där blev det ett polisärende och inte en krona kunde "entreprenör" kräva av mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.