Fairlane
Hej,

Det är dags att sätta upp en och markis som ersätta den som blåste sönder för 2 år sen.
Idag sitter de gamla fästena kvar, och jag kan använda dessa om jag så önskar, då de nya är likadana.

Min fråga är dock om det är en dum ide att flytta ner de litegrann, säg 5 cm. Tanken är att man då kan ha en lite flackare vinkel utan att gå emot takfotsbrädan.
Nackdelen är då att att man då inte kan skruva fast fästen mot en takregel som nu utan allt får ligga på den långa regeln (5 meter, 135x45. Jag antar att det väl mest hänger på hur den regeln är fäst, vilket jag egentligen inte vet, då det är uppsatt av tidigare ägare.

Jag kan använda fler fästen än tidigare eftersom jag kan använda både nya och gamla, så den behöver inte hänga på 4 fästen (Nya markisen är 5x3 meter)

Så här ser det ut nu. Metallfäste för markis fastsatt i träregel och vägg, med tak och takfot synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

R
Som jag ser det så kan du lägga 45-50mm kloss mot takstolen och då kan du skruva två stycken skruv uppåt och så kommer du kunna skruva i den översta av väggskruvarna i nederkant blir det mest tryck inåt väggen så det bör räcka med tre skruv om du sätter fler fästen, sedan kan det vara bra att ha en distans bakom fästet mot väggen med så att inte konsolen blir deformerad..
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
R Rejäl skrev:
Som jag ser det så kan du lägga 45-50mm kloss mot takstolen och då kan du skruva två stycken skruv uppåt och så kommer du kunna skruva i den översta av väggskruvarna i nederkant blir det mest tryck inåt väggen så det bör räcka med tre skruv om du sätter fler fästen, sedan kan det vara bra att ha en distans bakom fästet mot väggen med så att inte konsolen blir deformerad..
Förstår jag dig rätt nu, du menar helt enkelt att jag drar fast en regel i takstolen och så kan jag skruva i denna (och upp i takstolen om jag tar en tillräckligt lång skruv) och sen vanligt, horisontellt i den långa regeln som redan sitter där?

Och så eventuellt en regel under under så den inte kan tryckas in hur som helst?
 
R
Fairlane Fairlane skrev:
Förstår jag dig rätt nu, du menar helt enkelt att jag drar fast en regel i takstolen och så kan jag skruva i denna (och upp i takstolen om jag tar en tillräckligt lång skruv) och sen vanligt, horisontellt i den långa regeln som redan sitter där?

Och så eventuellt en regel under under så den inte kan tryckas in hur som helst?
Japp, det kanske är snyggast att sala ned tassen på takstolen i sin hela längd och inte bara en kort kloss..
 
Fairlane
R Rejäl skrev:
Japp, det kanske är snyggast att sala ned tassen på takstolen i sin hela längd och inte bara en kort kloss..
Låter som en plan. Stort tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.