Hej, har en 3-fas pump som står i källaren som suger vatten till en hydrofor, sugledningen är ca 15m och brunnen grävd. En dag började pumpen stå o gå o inte suga vatten, jag fyllde på pumphuset och startade allt OK igen. Sen hände detta oftare och oftare, jag bytte sugledning till PEM med ny backventil mm allt OK i 2 veckor sen började samma visa igen.. nu har jag bytt pump men när vi ej använder vattnet ( åker iväg nån dag) kommer tillbaka hem så går pumpjäveln likväl och inte suger vatten. Inga synliga läckage någonstans, allt draget som det ska. Sugledningen läcker ej då det räcker att fylla på pumphuset för att den ska börja suga vatten igen... Håller på att bli tokig, hjälp
 
  • Blå 3-fas pump installerad i en källare, ansluten med svarta och vita rör, placerad på träblock, med en pöl av vatten under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hydrofor med manometer och rörsystem i en källare, inklusive en blå vattenfilterbehållare och vit slang kopplad till sugledningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fläcken under pumpen på bilden är för att jag precis fyllt på så den kan ni gärna låta bli att kommentera ;)
 
Har du bytt kopplingarna när du bytt slangarna. Känner igen det där fenomenet när det inte varit hundraprocentigt tätt i inkommande slang, så den tjuvdrar luft.
 
Hej, ja det har jag gjort men varför skulle problemet bara uppstå när vi inte använder vattnet om det nu skulle vara en koppling?
 
Hur många backventiler har du mellan brunn och hydrofor?
Har den vid filtret tillkommit på senare tid?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Hur många backventiler har du mellan brunn och hydrofor?
Har den vid filtret tillkommit på senare tid?
Sitter en i brunnen i änden på sug ledningen, burken vid hydroforen är en oximat som syresätter vattnet innan hydrofor om det är den du menar?
 
L Linde88 skrev:
Sitter en i brunnen i änden på sug ledningen, burken vid hydroforen är en oximat som syresätter vattnet innan hydrofor om det är den du menar?
Närbild på en backventil med en röd pil som pekar åt höger, installerad på ett rör med en blå plastring.
Denna. Är inte det en backventil? Pil åt höger?
Matar du in vattnet i toppen på hydroforen?
Isåfall tycker jag det känns märkligt men jag är ingen expert på detta. Men det bör bli ett känsligt system gällande luft i pumpen. Spontant hade jag gjort annorlunda.
 
Jepp jag matar in i toppen, stämmer nog att den biten är en backventil med den är ej vattenfylld, bara när pumpen suger, så borde inte vara den som ställer till det
 
Fungerar verkligen en sådan backventil även för luft?
 
L Linde88 skrev:
Jepp jag matar in i toppen, stämmer nog att den biten är en backventil med den är ej vattenfylld, bara när pumpen suger, så borde inte vara den som ställer till det
Ja nu har jag läst på lite och det verkar ju ska installeras så.
Men dina problem med pumpen har kommit långt efter oximaten installerades? Det har funkat med precis den installationen förut?
 
B Bjober skrev:
Ja nu har jag läst på lite och det verkar ju ska installeras så.
Men dina problem med pumpen har kommit långt efter oximaten installerades? Det har funkat med precis den installationen förut?
Det stämmer, har kört med denna installation i nästan 2 år utan problem, kan det vara så att det tjuvar luft i nån koppling som ackumuleras i pumphuset? Märker inte att den suger nån luft när den väl går..
 
L Linde88 skrev:
Det stämmer, har kört med denna installation i nästan 2 år utan problem, kan det vara så att det tjuvar luft i nån koppling som ackumuleras i pumphuset? Märker inte att den suger nån luft när den väl går..
Är det hög eller låg sughöjd? Kanske annan vattennivå i brunnen numera så förutsättningarna ändrats?
Mycket lösta gaser i vattnet?

Jag tänker hög sughöjd kanske frigör mer gaser än tidigare.
Eller låg sughöjd som gör att backventilen i brunnen har svårt att hålla tätt på grund av för lågt mottryck. Vad jag förstår (tror) gör installationen med oximaten att pump och sugledning är trycklösa när pumpen stängt av.

Har man en hydrofor som trycksätter ända ner till brunnens backventil kan i princip inte pumpen få luftproblem med mindre än att hela hydroforen tömts .
 
Sughöjden är ca 5 m, bottenventilen är ca 3m ned i vattnet, men kan en bottenventil som är 3m ned i vattnet verkligen läcka borde inte vattnet som är i brunnen ha tillräckligt tryck för att hålla tillbaka ev läckande ventil? Ja du har rätt ang hydroforen men luft borde inte kunna leta sig in i sugledningen såvida det ej är undertryck i den tycker man? När vi är hemma och pumpen får suga med jämna mellanrum så fungerar ju allt, så känns spontant som det är nått som läcker kanske
 
Vattnet i brunnen kan inte öppna backventilen, så länge det finns ett större mottryck i sugslangen. Risken är att du får luft bakvägen, som minskar trycket i sugslangen och därmed sätter backventilen ur funktion ( = min gissning ).
 
Ja trycket i sugledningen är säkert mindre än trycket på omgivande vatten pga att ledningen ej är trycksatt...men då borde problemet uppkommit med engång inte efter 2år... vattenståndet i brunnen är konstant
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.