Hej!

Håller på att bygga om i köket och undrar om någon har tips på hur man bör dela upp grupperna lämpligast. I köket finns nuvarande spis 20amp, kombinerad kyl/frys, fläkt och bänkbelysning som går på 10amp.

Nya produkterna som ska in är följande:

Häll Anslutningseffekt: 7200 W
Spis (inbyggnadsugn) Anslutningseffekt: 3500 W
Diskmaskin Anslutningseffekt 2300 W
Microvågsugn Anslutningseffekt: 750 W
Kyl/Frys Anslutningseffekt 100 W
Värmegolv Anslutningseffekt: 270 W
Inbyggnadsfläkt Anslutningseffekt: hittar inga uppgifter.
 
De vi har upptäckt att vi missade var inget av de du nämnde.....men på de uttagen där kaffekokare, espressobryggare, vattenkokare samt brödrosten sitter. där ryker 13A proppen ofta.....


/Joakim
 
Häll & Spis ? Menar du häll och ugn ?

Antar att åtminstone Hällen är trefasansluten 3*16A 2,5mm2.
Spis/Ugn3500W? - Säkrast att förbereda trefas dit också, 10A kanske räcker för 2-3fas, för enfas 16A..
Diskmaskin en egen 10A säkring 1,5mm2
Mikro egen 10A säkring 1,5mm2
Värmegolv egen säkring 10A
Fläkten kan dela belysning och ett uttag 10A.
Gärna ett till uttag 10A för att undvika brödrost+vattenkokareffekt.
Kyl/Frys- egen enfasgrupp 10A, gärna separat jfb/personskyddsautomat för dessa .(Som inte matas från jfb till resten)


Hoppsan 12 säkringar redan.....
 
Om värmegolvet bara är på 270w så kan man mycket väl låta det dela säkring med ex. den andra uttagsgruppen. Man bör ha uttagen i köket fördelade på minst 2 olika säkringar, gärna 3.

Nästan allt man kopplar in på uttag i ett kök drar mycket ström.

Om du inte redan har jordfelsbrytare så måste det nu installeras minst på den grupp som värmegolvet går på, där är det obligatoriskt.

Det som trådskaparen kallar spis är troligen en separat ugn. De flesta sådana går idag på en fas 16A (vilket räcker för den angivna effekten).
 
PST och Hempularen lämnar goda synpunkter , jag instämmer av egen erfarenhet. Inte kul på morgonen att inte kunna köra varttenkokare och microugn samtidigt.
 
ugn var det jag tänkte på och inte spis. problemet är att jag bor i en mindre lägenhet där proppskåpet är fullt. och fördelat på följande sätt: har inte kollat men misstänker att 1:ans 20amp i köket är enfas

1: 20amp, KÖK tidigare kompinerad spis med plattor från 60-talet
2: 10amp, KÖK, tidigare gick kombinerad kyl/frys, fläkt, diskmaskin och vägguttag
3: 10amp, Belysning Hall, Vardagsrum, kök. Vägguttag hall och 2st Vardagsrum
4: 10amp, Badrum, Tvättmaskin framdraget men ej inkopplad
5: 10amp, Belsyning Sovrum, Föråd, Badrum, Vägguttag Vardagsrum och Sovrum
 
Om 1:an bara är en enfas matning, och du inte har 3 fas till lägenheten (ganska vanligt med en fas matning till äldre lägeneheter) så tror jag att du kan glömma den hällen som du anger. Ev. kan du ju undersöka möjligehterna att dr in 3 fas. Om dte är en brf. så kan du ju börja med att höra med styrelsen, de kanske vet om någon redan gjort det etc. Eller att det är helt uteslutet. Annars får du höra med en elektriekr vad en 3 fas indragning kan kosta.
 
Det är en bostadsförening, grannarna har ju mycket större lägenheter så dom bär väl ha 3fas. Var i lägenheten idag och tog ett kort som jag misstänkte var det enfas ser ut att vara 2.5mm indraget. Har bifogat bilder på fördelningen på plattorna och typskylten till hällen, om det kan hjälpa något? är det helt kört med att köra på enfas?

Funderar på att slå en signal till föreningen och fråga om dom vet om det är indraget 3fas till skåpet men inte fördelat i lägenheten. Man undrar ju hur andra har gjort i sina lägenheter man kan ju inte ha en kombinerad häll/ugn från 60-talet.

Är det byta proppskåp som gäller för min del eftersom det är fullt på dom 5 proppar som jag har?

DSC00761.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

induktion.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

typskylt.jpg
 
Om jag inte ser helt galet så har nån mindre vetande, kopplat in en 1,5mm² ledning i en spisdosa för en enfas spis, som med stor sannolikhet är säkrad 20 A det är INTE bra.
 
Håller med elmont, men jag tycker det ser ut som 2,5 mm, (max 16 A)

Kan nog tyvärr med stor sannolikhet säga att om du vill ha separat häll och ugn i lägenheten.
Så kommer du nog få bekosta ett större elarbete.

ny central
ny matning från källare eller nyttja befintliga kablar i fördelningsblocket i hallen/trapphuset.
nya kablar till kök.

pris 15.000 till 25.000 kr + moms.

kontakta en behörig elektriker för att kunna göra om centralen till 3-fas, (kräver kontakt med din elleverantör)

Tyvärr....

Eller kör en fristående spis med ugn och plattor i samma. (gammal hederlig spis)

byt kablar till 4mm² i befintliga rör om möjligt.
 
1.5mm kabeln är ett extrauttag kopplat för en bänksdiskmaskin som fanns tidigare. spisen som satt innan var fast monterad. 2.5mm2 går väl att köra 20amp på? om man byter till 4mm så kan man väl säkra upp till 25amp?

pratade med en elektriker idag han sa att det enklaste och billigaste var att sätta ett ytterligare proppskåp brevid befintliga skåpet och dra 2 ledningar i vprören som finns och 1 utanpåliggande. sedan sälja ugn+häll och titta på en mindre krävande enfasvariant. skrev upp priserna ska hitta lappen bara och så får ni säga om det var rimliga priser.
 
kasjo skrev:
1.5mm kabeln är ett extrauttag kopplat för en bänksdiskmaskin som fanns tidigare. spisen som satt innan var fast monterad. 2.5mm2 går väl att köra 20amp på?

NEJ.

om man byter till 4mm så kan man väl säkra upp till 25amp?

NEJ



pratade med en elektriker idag han sa att det enklaste och billigaste var att sätta ett ytterligare proppskåp brevid befintliga skåpet och dra 2 ledningar i vprören som finns och 1 utanpåliggande. sedan sälja ugn+häll och titta på en mindre krävande enfasvariant. skrev upp priserna ska hitta lappen bara och så får ni säga om det var rimliga priser.
Låt han komma hem till dig....
 
2,5 mm = 16A, 4 mm=20A, 6mm=25A men beroende på en massa saker kan man få säkra mera eller MINDRE
 
Pratade med el och telesystem på söder som angående att dra in 3fas eftersom han inte sett läget så fick han uppskatta vad det möjligt kunde kosta: 3fas kabel 200-300kr/m ny mätartavla 2000:- elcentral 400:- säkring 100:- st +kapsling 100:- st. tid 512:-/h plus bilersättning minst 2-3 dagar om 8h/dag. han sa att man kan även behöva vara 2st för att dra 3fasen in till lägenheten då det kunde va knepigt själv. Totalkostnad ca 20000-30000kr

Alternativet han kom med var att behålla enfas, byta häll och dra fram 3 ny automatsäkringsgrupp brevid befintliga skåpet. utanpåliggande installation enfaskabel ca 100:-/m jordfelsbrytare 500:- säkring 100:-/st kapsling 100:-/st Eluttag till diskmaskin och micro 100-200:-/st Eluttag till spis ca 300:- Han trodde materialet skulle hamna på 4000:- om man tar i och ca 6000:- för jobbet han räkna med ca 1-1 1/2 dag för att dra 2 ledningar i vprör och 1 utanpåliggnade. st Totalkostnad ca 10000-15000:-

Låter det rimligt? Tycker kabeln var otroligt dyr i metervara
 
han menar nog med kabel, klammer, förslitninga av borrar.. fäst materiel mm.

Det är ganska mycket runt om kring som kostar, eller så räkna han med arbetskostnaden i meter priset.

Men låt han köra jobbet löpande, det är billigast i längden. Då slipper han slå på lite extra i fall jobbet skulle bli bökigt, samt att du får en rimlig prisbild.

Jag brukar oftast be kunden köra jobbet löpande. Då slipper jag räkna med eventuella fallgropar...

Och i slutändad blir kunden nöjd...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.