Håller på och renoverar ett duschrum i källaren. Vi ska ha en duschkabin men jag vill ändå inte utesluta en framtida lösning med duschvägg istället. Min tanke är att dra vattnet till duschen i golvet (eftersom jag ändå gjuter nytt golv) och dra upp den inne i ytterväggen (betongsten) så att rörstumparna sticker ut en bit ovanför golvet. På vilket avstånd ifrån golvet ska rörstumparna helst sitta och vilket avstånd ska det vara mellan rören där de sticker ut? Man behöver väl inte dra upp rören i blandarhöjd när man bara ska sätta dit någon enkel koppling på röränden så att jag kan skruva på den slang som sedan ansluts i duschkabinen. Tanken är ju att om jag vill ta bort duschkabinen och sätta dit en blandare så kan man väl bara förlänga utstickande rörstumpar med ett par kortare kromade vattenrör upp till blandarhöjd.

Jag vore tacksam för svar på ovanstående. Hoppas ni förstår hur jag menar.
 
Tack för svaret! Frågan som infinner sig nu är vilket avstånd från hörnet som det är lagom att placera en duschblandare? Golvbrunnen sitter ju ca 45 cm från varje vägg. Är detta mått även tillämpbart på blandaren?
 
Man drar inte upp rören i en våtzon, dvs mitt i dushen från golv! Ska du ha duschkabin så är det ok. Men hade du tänkt att ha en "vanlig" dusch där i framtiden så ska du INTE dra upp rören där!
 
Jag tycker 45cm låter vettigt, en "normal" dusch är ju runt 90cm bred.

Och om jag läste rätt så tänkte du dra upp rören i väggen, och inte att de kommer upp genom golvet? Kommer de genom väggen så är det inga problem att ha en vanlig dusch...
 
  • Gilla
Hanspedermarcus
  • Laddar…
Säkrast är ju att rören kommer ut ur väggen högt upp....

Snyggast: NEJ

Säkrast: JA
 
Normal höjd är 100-110cm från färdigt golv. Stod även i länken... :)
 
Rörmokarn skrev:
Man drar inte upp rören i en våtzon, dvs mitt i dushen från golv! Ska du ha duschkabin så är det ok. Men hade du tänkt att ha en "vanlig" dusch där i framtiden så ska du INTE dra upp rören där!
Menar du att det är olämpligt att fräsa in rören i väggen som jag tänkt? Tanken är att jag ska lägga rören ovanpå isoleringen i golvet och fälla in dem i väggen så att stumparna sticker ut ur väggen en bit upp. Sedan ska nytt betonggolv gjutas men den stora frågan är om det är olämpligt att fräsa in vattenrören i väggen? De ska alltså inte ligga synligt.
 
jaha okej. jag missförstod dig. men förstod jag rätt så är det en yttervägg? Där i skulle inte jag lägga rören iaf, pga frysrisken. Men innerväggar är det helt ok att göra så!
 
Rörmokarn skrev:
jaha okej. jag missförstod dig. men förstod jag rätt så är det en yttervägg? Där i skulle inte jag lägga rören iaf, pga frysrisken. Men innerväggar är det helt ok att göra så!
Japp, det är en yttervägg. Visserligen ligger just den delen av väggen där rören ska fällas in under jord. Kanske frysrisken är mindre då? Man kan inte använda plusprisol?
 
Jag tror utan att ha sett det att frysrisken är mindre än försumbar spec när det är under marknivå.
Om du nu då någon gång i framtiden ska ha en vanlig duschblandare varför inte dra ut på 1100mm direkt?
 
Som vi nu planerat ska vi ha en putsad vägg i rummet. Vad händer om man i framtiden bestämmer sig för att sätta kakel på väggarna och man har infällda rör i väggen. Anta att jag satt ett blandarfäste från början, då blir ju rörstumparna för korta om man slänger dit kakel sedan. Går detta att fixa då eller är det kört? I så fall är det kanske bättre att låta rörändarna sticka ut lite längre och endast skruva på något koppling direkt på röränden. Sedan är det tänkt att slangarna till duschkabinen ska skruvas fast i kopplingarna.
 
Anta att jag satt ett blandarfäste från början, då blir ju rörstumparna för korta om man slänger dit kakel sedan. Går detta att fixa då eller är det kört?

Helt rätt. Svårt/omöjligt att få det bra i efterhand. Låt rören sticka ut 60mm från väggen. På med två klämmringskopplingar med r-gänga.
 
Hade glömt bort denna tråden. Vi valde att skita i framtida möjlighet att sätta in duschvägg. Rören drogs högt upp på väggen nära taket och ner lika långt från hörnet som från taket. Därmed syns inte de nedåtgående rören när duschkabinen är på plats. Tätskikt har vi endast lagt under duschhörnet (ca 1x 1meter) i det fall vatten kommer upp ur golvbrunnen.
 
  • dusch1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • dusch2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ohhh.. då jag är i jakt på färdiga svar, blev jag även riktigt glad att se vad som hände sen. Sen att din fråga inte var till hjälp för mig, är en annan sak.

Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.