Som rubriken lyder,

Jag vill utöka öppning in till tv-rum och ta bort väggen(blå pil) där kamin står för att optimera värmespridning på undervåningen. Är det möjligt? Vad behöver man tänka på? Andra halvan av väggen kommer att vara kvar.

Tack!
 
  • Planskiss av nedre plan med handskriven markering för utökad öppning mellan allrum och kamin vid köket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Eftersom huset har kakelugn så antar jag att det är 100 år eller äldre. Då avgörs normalt om väggar är bärande genom att kolla om bjälkarna i bjälklagret ovanför vilar på väggen eller inte.
 
  • Gilla
a.k84
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom huset har kakelugn så antar jag att det är 100 år eller äldre. Då avgörs normalt om väggar är bärande genom att kolla om bjälkarna i bjälklagret ovanför vilar på väggen eller inte.
Tack, ja, huset är från 1909, taknocken ligger i samma riktning som väggen jag vill riva så jag misstänker att den är bärande.
 
BirgitS
1909
Om det är registreringsårtalet så kan det vara mycket äldre än så. Det var 1909 som man började registrera hus och så sattes alla befintliga hus till 1909.

I så gamla hus är det inte konsekvent byggt utan bjälklagret kan gå åt olika håll på olika ställen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Om syftet är att sprida värme tror jag det finns mycket enklare lösningar med fläkt och någon öppning/kanal möjligen
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
1909
Om det är registreringsårtalet så kan det vara mycket äldre än så. Det var 1909 som man började registrera hus och så sattes alla befintliga hus till 1909.

I så gamla hus är det inte konsekvent byggt utan bjälklagret kan gå åt olika håll på olika ställen.
Oh det visste jag inte :) tåls att kolla upp!
Då kanske det är bäst att ta in en kunnig på området som får kontrollera om det är möjligt.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om syftet är att sprida värme tror jag det finns mycket enklare lösningar med fläkt och någon öppning/kanal möjligen
Absolut är det en möjlighet :) tanken är att vi också hoppas på att få in mer ljus och få en mer öppen planlösning.
 
A a.k84 skrev:
Absolut är det en möjlighet :) tanken är att vi också hoppas på att få in mer ljus och få en mer öppen planlösning.
Äldre bostäder har olika egenheter. Du kanske trivs bättre i en modern lägenhet. Jag har sett ett par gånger när någon flyttat in i äldre lägenhet och velat göra om. Det blir oftast inte bra. Man får på något sätt respektera de äldre bostädernas förutsättningar. Folk som gör det tycker oftast det är charmigt.
 
  • Gilla
  • Älska
Gammelnörden och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.