Har laddbox i garaget och vill gärna dra ut en laddkabel genom garageväggen för att även unna ladda utomhus sommartid.
Har tänkt fästa kabeln i taket med kabelskydd i metall och gå genom ytterväggen via ett spirorör och montera ytterväggsgaller i plast med lagom stort hål för kabeln. Motsvarande på insidan.
Ytterväggen består av spånskiva, isolering, asfaboard och stående locckpanel.
Verkar rätt enkelt för lekmannen men Elsäkerhetsverket hänvisar till auktoriserad elektriker och kabeltillverkaren säger samma sak. Skall ringa firman som installerade laddboxen men vill gärna höra vad detta forum tycker. Kanske finns andra idéer!?
Kewin
 
Det är väl bara att borra genom väggen?
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Du behöver nog inte lägga pengar på kabelskydd i taket. Det behövs oftast bara för att ge kabeln ett extra mekaniskt skydd. Taket låter inte som ett ställe där något sådant behövs.

Kommer du alltså ansluta den nya laddaren till elcentralen med en egen ledning?

Ja det är inte lagligt att göra själv om det var en fråga.

Du kommer alltså ha två laddboxar men inte använda dessa samtidigt?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag tolkar det som att det är anslutningskabeln med typ 2-kontakter som ska dras genom väggen?

Bara hålet i väggen är stort nog för att stickproppen går igenom så är det ok. Det kräver ingen behörighet.

Anslutningskablar ska dock inte monteras fast. Den bör kunna demonteras utan verktyg. Så lägg den t.ex på en trådstege.
 
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
E Evert Winnberg skrev:
Har laddbox i garaget och vill gärna dra ut en laddkabel genom garageväggen för att även unna ladda utomhus sommartid.
Har tänkt fästa kabeln i taket med kabelskydd i metall och gå genom ytterväggen via ett spirorör och montera ytterväggsgaller i plast med lagom stort hål för kabeln. Motsvarande på insidan.
Ytterväggen består av spånskiva, isolering, asfaboard och stående locckpanel.
Verkar rätt enkelt för lekmannen men Elsäkerhetsverket hänvisar till auktoriserad elektriker och kabeltillverkaren säger samma sak. Skall ringa firman som installerade laddboxen men vill gärna höra vad detta forum tycker. Kanske finns andra idéer!?
Kewin
Beror på vad du har för uttag att koppla på. 1 -fas eller 3-fas. Nu har du en uttag troligen i garaget. En kopplingsdosa på den ledningen och paralellkoppla en en kabel till ut på utsidan så har du laddning på både insidan och utsidan. Inte fel med hängslen och livrem. Märk med en lapp vid uttagen. """ Bara för laddning bil "" så ingen kopplar in något annat i uttagen.
 
Jag har också tänkt att göra så att laddkabeln går att dra igenom väggen. Kommer att använda ett avloppsrör då det inte riskerar att skada kabeln som ett spirorör kan göra.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi har väggladdboxen inne i garaget. Vi gör så att vi låter laddkabeln löpa på garagegolvet och ut. När garageporten körs ner klämmer garageportens nedre gummilist mot kabeln. En liten glipa blir det mellan garageportgummilisten och garagegolvet. Men är bara på en längd av ca 15 cm, ömse sida kabeln avsmalnande glipa från 15 mm till 0 mm.. Om vi skulle vilja kan vi lägga någon gummi(eller skumgummi) på ömse sida om kabeln för att täta. Det kanske finns färdig grej att köpa för det? Men på sommaren så gör det inte så mycket om det läcker in litet värme. Det är mest möss man inte vill ha in i garaget.

Jag hittade på internet något liknande jag tänker på, se bild.
Tyvärr verkar vara något fel på uppladdfunktionen och går ej att ladda upp bilden.
Ju, nu ca 5 min senare verkar felet på bygghusforumet vara korrigerat.

Så varför perforera ytterväggar?
 
  • Svart kabelskydd i plast med flera kanaler för att organisera kablar, visas tillsammans med två bitar avskurna fyllningspluggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Laddkabel löper under stängd garageport med skyddande gummilist runt kabeln, skapar en glipa mellan port och golv, på ca 15 mm bred och 30 cm lång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
S Srixon skrev:
Det är väl bara att borra genom väggen?
Håltagningen är inga problem. Jag tänker mer på elektriska frågor, t.ex. värmeutveckling, bockningsradier etc. dvs. sådant som en amatör inte direkt känner till. Kan jag t.ex. lägga tillbaka isolering runt kabeln då den ligger inne i spiroröret? Väggen är ca 20 cm tjock exkl. lockbrädan.

Jag har slagport och då passar inte denna profil så bra.
Då det gäller spirorör eller avloppsrör tänkte jag linda kabeln med eltejp för att minska risken med skador på kabeln. Kan nog bli ett PVC-rör istället. Tack förvtipsen!
 
S
A Arnodt skrev:
Vi har väggladdboxen inne i garaget. Vi gör så att vi låter laddkabeln löpa på garagegolvet och ut. När garageporten körs ner klämmer garageportens nedre gummilist mot kabeln. En liten glipa blir det mellan garageportgummilisten och garagegolvet. Men är bara på en längd av ca 15 cm, ömse sida kabeln avsmalnande glipa från 15 mm till 0 mm.. Om vi skulle vilja kan vi lägga någon gummi(eller skumgummi) på ömse sida om kabeln för att täta. Det kanske finns färdig grej att köpa för det? Men på sommaren så gör det inte så mycket om det läcker in litet värme. Det är mest möss man inte vill ha in i garaget.

Jag hittade på internet något liknande jag tänker på, se bild.
Tyvärr verkar vara något fel på uppladdfunktionen och går ej att ladda upp bilden.
Ju, nu ca 5 min senare verkar felet på bygghusforumet vara korrigerat.

Så varför perforera ytterväggar?
Funkar definitivt inte på klämskyddsportar, för då åker porten upp en halvmeter.
 
S Sernando skrev:
Funkar definitivt inte på klämskyddsportar, för då åker porten upp en halvmeter.
Det gör det visst. Jag har lagt kabeln på golvet för att enkelt kunna ladda i garaget eller också utanför. Inget problem med klämskyddet, då det sitter i en belastningsvakt i motorn och inte i bottenlisten under porten.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Sernando,
Har han provat? En laddkabel för 22 kW är ca 14 mm i diameter, och inga enormt grova saker. Det är för litet för att påverka automatiska klämskyddet.
Han får prova på sin garageport med att lägga laddkabeln löpande på garagegolvet och ut för att testa för att se om klämskydder är så oerhört känsligt på garageporten.
 
Redigerat:
Såg det här på nätet, kanske funkar
 
  • Dörrhandtag med en fastsatt svart strömbrytare på väderbiten trädörr bredvid putsad fasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
tergo och 3 till
  • Laddar…
E Evert Winnberg skrev:
Kan jag t.ex. lägga tillbaka isolering runt kabeln då den ligger inne i spiroröret? Väggen är ca 20 cm tjock exkl. lockbrädan.
Gör det endast om du har kabel som stöder 22 kW. Har du en kabel för 11 kW och brukar ladda med 11 kW så kommer den att bli överbelastad pga försämrad kylning där i isoleringen. 11 kW motsvarar en area på 2.5 mm².
E Evert Winnberg skrev:
Då det gäller spirorör eller avloppsrör tänkte jag linda kabeln med eltejp för att minska risken med skador på kabeln. Kan nog bli ett PVC-rör istället.
Ja, plaströr är bättre. Det vore ett nederlag att behöva tejpa kabeln. Kom ihåg att den ska betraktas som en lös anslutningskabel. Den ska egentligen inte vara permanent förlagd.
 
  • Gilla
Danne824
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.