Hej.
För nästan 20 år sedan renoverade jag utsidan på den gamla källaren. Fick rikta fasaden, byta takstolar, förstärka ingången och byta tegelpannorna. Resultatet blev mycket tillfredställande och jag påverkade inte negativt utseende på jordkällaren då den likaså resten av fastigheten, är K-märkt och regler finns på det man får och inte får göra här.

Men nu känner jag en vis panik när jag upptäcker att valvet på den gammal jordkällare vitrar undan för undan sönder med risk för kollaps…

Finns det någon snäll kunnig som kan ge mig råd om hur jag kan reparera skadorna och säkra den gamla tegel byggda konstruktion?
Har du kanske haft samt bekymmer och löste problemet galant…?

Ekonomin tillåter inte just nu hjälp av hantverkare och det känns som om det är bråttom att fixa det.
Tacksam för alla komentarer.

Och ingen behöver vara rädda för mina spindlar... Jag ska se till att dem överlever renoveringen.



Sprucket valv på gammal jordkällare med synlig skada på tegelstenarna och omgivande murverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre delen av en gammal jordkällare med valvtak av tegel och stenväggar som visar tecken på vittring och skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett vittrande valv i en gammal jordkällare med sten- och tegelblock som visar tecken på skador och risk för kollaps.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fukt- och slitskadad tegelvägg med synliga sprickor och vittring i en jordkällare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någons syn på den gamla källarens hörn, där stengrunder och tegelvalvet vittrar och visar tecken på skador med risk för kollaps.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av en gammal jordkällare med ett valv av tegelsten som visar tecken på vittring och sprickor, och en vägg av sten som delvis är i sämre skick.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Taket och väggen på en gammal jordkällare med sprickor och vittrande tegel och sten, visar skador och potentiell kollaps som behöver renoveras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedrasade och förfallna stenar ligger på golvet i en gammal jordkällare byggd av sten med vittring från väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Närbild på en gammal, vittrande tegelvägg till en jordkällare med sprickor och viss nedbrytning. En svart spindel är synlig på en av tegelstenarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Påminner om vår jordkällare, tror inte taket/väggarna vittrarsönder på många år. Men klart det kan vara fint med lite slätare väggar.
 
Tack för din kommentar. Som du kan se på bilderna, har rester från tegelväggen, tegelbitar och t o m håll i hörnan rasat under vintern. Källaren är långt över 100 år gammal och den var näst intill ras färdig när jag köpte torpet.
En renovering på utsidan har jag gjort, men inget på insidan.
I fredags var det dags för fasadmålning. Ett rödmålat litet hus med svart dörr och tegeltak omgivet av grönska, blommor och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.