Jag har byggt några möbler på väääldigt enkel nivå, skaffar både kunskap och utrustning i små små steg. Jag tänkte skaffa min första handhyvel (eller min andra egentligen, köpte en usel på hornbach som inte går att använda). Jag förstår ju att man kan nörda ner sig jättemycket i olika typer av hyvlar, men där är inte jag vare sig kunskapsmässigt eller budgetmässigt.
Jag vet inte ens vilken typ av hyvel jag borde börja med, är rubank en bra kategori om man vill ha något grundläggande? Primärt vill jag jämna till sånt som blivit ojämnt sågat.
Något märke som jag kan spana efter på tradera o dyl?

Om jag vill göra sneda kanter (långsida) på en regel tex, är det en annan sorts hyvel eller är det bara att man spänner fast virket i vinkel?

Tacksam för alla tips!
 
Det är samma hyvel så länge det är konvexa raka former. Tills du ger dig på falsar och profiler och spår av olika slag.

Ju längre hyvel destu rakare blir det men destu klumpigare är den. Därför finns det olika storlekar. En långhyvel (rubank) riktar virket så man får det rakt och får täta fogar. En putshyvel är kort och ger en slät och fin yta som följer smärre krokar och är praktisk för oregelbundna former till exempel när man hyvlar landen på en klinkbyggd båt.
För vanlig användning längs fiberriktningen i våra vanliga träslag är det 45 graders bettvinkel som gäller. Internet är fullt av prat om lågvikelhyvlar men i våra träslag är de specialhyvlar för ändträ.

Vill man ha en bra hyvel för rimliga pengar är det begagnat som gäller. Tyvärr har kvaliteten ofta varierat över tid så ett bra märke från fel tid kan vara totalt oanvändbar.
Exempel.
Woden. Record (före 1980 ungefär) Stanley Bailey (före 1945 om den är gjord i USA och före ungefär 1970 om den är gjord i England), Esteel, Anchor (de båda har något ojämn kvalitet men oftast är de bra). Ohio Tools(finns enstaka måndagsexemplar) , Millers Falls, Sargent, Siegley,
Rapier och Voskov (märket <B>) är båda ojämna i kvaliteten men man kan hitta riktigt bra exemplar.

Undvik Kuntz som nästan alltid är skräp, moderna Record och Stanley som är rena skräpet och säljs med namnet. Anant är samma skräp som nya Record.
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
Stort tack Heimlaga, då förstår jag lite mer kring hur längs etc påverkar! Har sett massa stanley-hyvlar ute på Tradera tex, så bra att veta att deras nya inte är någon vidare kvalitet
 
H heimlaga skrev:
Det är samma hyvel så länge det är konvexa raka former. Tills du ger dig på falsar och profiler och spår av olika slag.

Ju längre hyvel destu rakare blir det men destu klumpigare är den. Därför finns det olika storlekar. En långhyvel (rubank) riktar virket så man får det rakt och får täta fogar. En putshyvel är kort och ger en slät och fin yta som följer smärre krokar och är praktisk för oregelbundna former till exempel när man hyvlar landen på en klinkbyggd båt.
För vanlig användning längs fiberriktningen i våra vanliga träslag är det 45 graders bettvinkel som gäller. Internet är fullt av prat om lågvikelhyvlar men i våra träslag är de specialhyvlar för ändträ.

Vill man ha en bra hyvel för rimliga pengar är det begagnat som gäller. Tyvärr har kvaliteten ofta varierat över tid så ett bra märke från fel tid kan vara totalt oanvändbar.
Exempel.
Woden. Record (före 1980 ungefär) Stanley Bailey (före 1945 om den är gjord i USA och före ungefär 1970 om den är gjord i England), Esteel, Anchor (de båda har något ojämn kvalitet men oftast är de bra). Ohio Tools(finns enstaka måndagsexemplar) , Millers Falls, Sargent, Siegley,
Rapier och Voskov (märket <B>) är båda ojämna i kvaliteten men man kan hitta riktigt bra exemplar.

Undvik Kuntz som nästan alltid är skräp, moderna Record och Stanley som är rena skräpet och säljs med namnet. Anant är samma skräp som nya Record.
Skärvinkel har ingenting med om man har en konventionell eller lågvinkelhyvel.
Vem har sagt att TS skall hyvla enbart i "våra" träslag?

Jag rekommenderar att du köper en stöthyvel @Linnkl. De är små och behändiga och fungerar generellt bra för efterbearbetning efter maskiner. De går att köpa både begagnade eller nya. Om du köper en ny så undvik billiga, de kommer att kräva mycket av dig för att fungera bra. Jag rekommenderar en veritas lågvinkel. De kostar nog ca 2000kr, men de är lätta att komma igång och få att fungera. Med din Hornbach-hyvel så märkte du ju hur dyr en billig hyvel är.

Du behöver också någon form av sliputrustning för hyvelstålet. Oavsett modell behöver det slipas. Jag rekommenderar tex en 1000/6000 King Japansten. Alternativt kan du slipa på slippapper limmat på glasskiva. Du måste inte ha en slipjigg, men det gör det både snabbare och lättare. Veritas MKII är då ett bra val. Det finns billigare också, men de är oftast dyrare för att du kommer att vilja byta ut dem.
 
  • Gilla
mnils och 3 till
  • Laddar…
M
Det finns nog fler olika vägar att gå.Själv spenderade jag mycket tid att följa/läsa på internet och drömde om en massa fina verktyg men det slutade med att jag sålt av det mesta av maskinerna och ersatt dessa av handverktyg. Den stora tröskeln var/är slipa eggar vilket funkar tillräckligt bra idag.

Vad gäller hyvla för hand så beror det ju på vad du har för trä.... Hyvla efter maskinbearbetat kräver ju mindre än om du även ska dimensionera för hand. Vad gäller hyvla för hand rekommenderar jag att du tittar på youtube med Paul Sellers. Han gör mycket enbart med en Stanley N° 4. Själv hyvlar jag allt med en N° 4 och N° 6. Ska det avverkas mycket har jag även en N° 3 där stålet är kraftigt rundat.

Stöthyvel har jag inte. Den kanske skulle göra jobbet enklare i vissa lägen men som sagt 4:an har räckt hittills. En hyvelbänk däremot med goda möjligheter att hålla arbetsstycket stadigt är oumbärligt.
 
Vad gäller Stanley så är Stanley Handyman riktig dynga, däremot är Stanley Sweetheart rätt trevliga. Veritas och Lie Nielsen är nog bland de bästa nya. (Men dyra.)
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Skärvinkel har ingenting med om man har en konventionell eller lågvinkelhyvel.
Vem har sagt att TS skall hyvla enbart i "våra" träslag?

Jag rekommenderar att du köper en stöthyvel @Linnkl. De är små och behändiga och fungerar generellt bra för efterbearbetning efter maskiner. De går att köpa både begagnade eller nya. Om du köper en ny så undvik billiga, de kommer att kräva mycket av dig för att fungera bra. Jag rekommenderar en veritas lågvinkel. De kostar nog ca 2000kr, men de är lätta att komma igång och få att fungera. Med din Hornbach-hyvel så märkte du ju hur dyr en billig hyvel är.

Du behöver också någon form av sliputrustning för hyvelstålet. Oavsett modell behöver det slipas. Jag rekommenderar tex en 1000/6000 King Japansten. Alternativt kan du slipa på slippapper limmat på glasskiva. Du måste inte ha en slipjigg, men det gör det både snabbare och lättare. Veritas MKII är då ett bra val. Det finns billigare också, men de är oftast dyrare för att du kommer att vilja byta ut dem.
Tack för ett informativt inlägg! Du skriver om hyvlar, jigg, slipsten, veritas osv. Jag är på jakt efter det du skriver. Vilken hemsida rekommenderar du (eller andra här) för dessa verktyg? Jag hittar inga svensk sida som känns seriös (rubank.se känns omgjord och att de blandar språk hej vilt?), med Brexit vill jag inte riskera att åka på moms heller.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
I Igelknorr skrev:
Tack för ett informativt inlägg! Du skriver om hyvlar, jigg, slipsten, veritas osv. Jag är på jakt efter det du skriver. Vilken hemsida rekommenderar du (eller andra här) för dessa verktyg? Jag hittar inga svensk sida som känns seriös (rubank.se känns omgjord och att de blandar språk hej vilt?), med Brexit vill jag inte riskera att åka på moms heller.
Jag handlar mest från fine tools i tyskland. Mycket bra att ha att göra med.
 
  • Gilla
Igelknorr och 1 till
  • Laddar…
I Igelknorr skrev:
Tack för ett informativt inlägg! Du skriver om hyvlar, jigg, slipsten, veritas osv. Jag är på jakt efter det du skriver. Vilken hemsida rekommenderar du (eller andra här) för dessa verktyg? Jag hittar inga svensk sida som känns seriös (rubank.se känns omgjord och att de blandar språk hej vilt?), med Brexit vill jag inte riskera att åka på moms heller.
Rubank.se eller hyvlar.se (samma sida) är seriösa men hemsidan är inte bäst i stan, åtminstone en av ägarna (?) Hänger här på forumet också. Lite dyrare än fine tools dock.
 
  • Gilla
jackt och 1 till
  • Laddar…
I Igelknorr skrev:
Tack för ett informativt inlägg! Du skriver om hyvlar, jigg, slipsten, veritas osv. Jag är på jakt efter det du skriver. Vilken hemsida rekommenderar du (eller andra här) för dessa verktyg? Jag hittar inga svensk sida som känns seriös (rubank.se känns omgjord och att de blandar språk hej vilt?), med Brexit vill jag inte riskera att åka på moms heller.
Hyvlar/Rubank har sitt lager i Farsta och om det är i dina trakter kan det vara värt att åka dit. Det är ingen butik i strikt mening, men du kan klämma och känna på prylarna innan du köper och få bra råd och tips. En varning dock - eftersom du fritt kan gå runt och se alla fantastiska verktyg kan ett besök där bli ganska dyrt.
 
  • Gilla
jackt och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla era svar! 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.