F
W witten skrev:
För dina utskrifter till släpvagn så är det ABS eller ASA du ska välja. Du får skriva ut med tjocka väggar för hållfastheten.

Du behöver för de här materialen en skrivare som är innesluten, Bambulab du tittade på funkar jättebra. Ett annat alternativ kan vara Qidi Q1 Pro. De här skrivarna är så bra och har sådana bra färdiga profiler i slicer-programvaran är det är bara är att klicka och printa. Svårigheterna med warping är i princip övervunna.

Precisionen på de här skrivarna är mycket högte än vad du behöver för nämnda tillämpningar.
Min känsla är att man ändå skall designa sina plastdelar med liknande konstruktionsfilosofi som på formsprutad plast. Alltså hålla jämna godstjocklekar för jämnt och förutsägbart krymp och kanske jobba med ribbor och sånt istället.
 
  • Gilla
Gordonsetter
  • Laddar…
F fsn skrev:
Min känsla är att man ändå skall designa sina plastdelar med liknande konstruktionsfilosofi som på formsprutad plast. Alltså hålla jämna godstjocklekar för jämnt och förutsägbart krymp och kanske jobba med ribbor och sånt istället.
Det är stora skillnader på formsprutning och 3d-printing. Det är mycket mer fördelaktigt med "blockiga" designer vid 3D-printing, eftersom infill gör det starkt men ändå inte kostar så mycket material.

Här är ett exempel:

(Slant3D har många bra videos om att designa för att göra saker lätta att skriva ut. Enda man får se upp med är att "lätt att skriva ut i stor skala i en print farm" inte alltid är samma som "högsta sannolikhet att få en bra utskrift hemma när man bara behöver en kopia".)

edit: Här är en video från dem specifikt om ribbor. TLDR: Om man bara gör det för att få styrka och har utrymmet, så är det bättre att göra en "solid" del.
 
Redigerat:
F
K krfsm skrev:
Det är stora skillnader på formsprutning och 3d-printing. Det är mycket mer fördelaktigt med "blockiga" designer vid 3D-printing, eftersom infill gör det starkt men ändå inte kostar så mycket material.

Här är ett exempel: [media]
(Slant3D har många bra videos om att designa för att göra saker lätta att skriva ut. Enda man får se upp med är att "lätt att skriva ut i stor skala i en print farm" inte alltid är samma som "högsta sannolikhet att få en bra utskrift hemma när man bara behöver en kopia".)

edit: Här är en video från dem specifikt om ribbor. TLDR: Om man bara gör det för att få styrka och har utrymmet, så är det bättre att göra en "solid" del.
Jag vidhåller trots det att man skall eftersträva tex jämn godstjocklek och ordentliga radier för bra hållfasthet. Mycket, och tjockt material kan upplevas som bättre ur ett ett hållfasthetsperspektiv men det behöver det absolut inte vara. Istället kan det skapa spänningar pga ojämn avsvalning/krymp. Sen har man fördelen vid 3d-print att man inte behöver möjligheten att backa ur ett verktyg som man har vid formsprutning och kan designa med ”inneslutningar” som absolut kan vara till prylens fördel men då gör man naturligtvis det men mindre ”infill” eller nån enentuellt distansfunktion i mjukvaran och eftersträvar rimliga väggtjocklekar.

Jag tror vi missförstår varandra. Videon är grundläggande konstruktionspraxis men skulle han göra fjädern massiv så hade det inte blivit 90 graders vinkel när den är 3d-printad, den hade krympt och dragit sig ordentligt. Nu har han en rimlig väggtjocklek och resten inuti är luft med lite stödstruktur. Den är alltså inte massiv.
 
Redigerat:
F fsn skrev:
Jag vidhåller trots det att man skall eftersträva tex jämn godstjocklek och ordentliga radier för bra hållfasthet. Mycket, och tjockt material kan upplevas som bättre ur ett ett hållfasthetsperspektiv men det behöver det absolut inte vara. Istället kan det skapa spänningar pga ojämn avsvalning/krymp. Sen har man fördelen vid 3d-print att man inte behöver möjligheten att backa ur ett verktyg som man har vid formsprutning och kan designa med ”inneslutningar” som absolut kan vara till prylens fördel men då gör man naturligtvis det men mindre ”infill” eller nån enentuellt distansfunktion i mjukvaran och eftersträvar rimliga väggtjocklekar.

Jag tror vi missförstår varandra. Videon är grundläggande konstruktionspraxis men skulle han göra fjädern massiv så hade det inte blivit 90 graders vinkel när den är 3d-printad, den hade krympt och dragit sig ordentligt. Nu har han en rimlig väggtjocklek och resten inuti är luft med lite stödstruktur. Den är alltså inte massiv.
Ja, det håller jag med om. Extremt tjocka väggar blir både dyrt, långsamt och dåligt.

Det var mest det där att man inte bör försöka efterlikna formsprutningsdesign som inte behövs - t.ex. att holka ur detaljer i onödan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.