Man har ju hört talats om dessa taklagsfester som var förr. Min mamma berättade att när de byggde hus så var det som så att bjöd man på fika fick man en blomsterkrans på taket, annars fick man en ful gubbe upphängd på taket! Är det så fortfarande? Har ni ordnat någon taklagsfest, vad bjöd ni på och vilka bjöd ni? När anordnar man taklagsfest, när huset är rest?? Snabbt svar tack!
 
Vi hade taklagsfest för de som byggde om/till vårt hus. Vi bjöd på smörgåstårta och öl. Vår renovering/tillbyggnad fullständigt åt he-vet och vi bråkar fortfarande med entreprenören (Team Total Bygg AB i Uppsala) i rätten men det hade inte med taklagsfesten att göra. Dock kan jag idag ångra att jag bjöd dess klantskallar på någonting alls!
 
Flera som vill dela med sig av sina erfarenheter, bjöd alla på smörgåstårta? Hur många ska man göra till, hur många brukar de vara att resa ett hus?
 
Taklagsfest är fortfarande ganska vanligt.
Dock brukar festligheterna stå i proportion med hur stort byggprojektet är.
För villor är det inte så vanligt längre, men kul när det väl blir av.

Kransen och gubben är fortfarande vanliga.

Bjud alla hantverkare som är delaktiga i ditt husbygge. Det brukar röra sig om 10-15 man.
Smörgåstårta, pastasallad, kassler och potatissallad etc. är kanon.

Förr brukade taklagsfesten vara en tämligen blöt tillställning, men idag är det knappt att det dicks en enda starköl eftersom de flesta ska kunna köra hem senare.

Min erfarenhet är att man brukar bli glöad för det som bjuds.
 
Tac för era svar. Men när bjuder man på mat, när taket är lagt eller när de börjar med att resa huset? Har någon fått en krans/gubbe på taket??
 
När taket är tätt så bör du bjuda in till taklagsfest som kan vara nån dag senare.
Definitionen på tätt är när råsponten ligger.
En taklagsfest behöver inte vara avancerad, bjud på lunch eller full sittning på krogen. det är tanken som räknas och byggjobbare som tycker att du är en hygglig prick gör garanterat inte sämre jobb åt dig.
 
Känner Du förtroende och tycker
gubbarna gör ett bra jobb
släng åt dom några bullar då och då
som uppskattning.
Då har dom lättare att ge det lilla extra :cool: .

Förutom taklagstfest ;)

Mvh Putte
 
Självklart ska det vara kalas! Vi hade en sittning för hela gänget (25pers) med buffe', öl/vin. Mycket uppskattat, och något som du garanterat har igen i längden genom ökad personligt kontakt/engagemang
 
Hemmakatten
Vi hade taklagsfest för några veckor sedan. Vi bygger lösvirkeshus med delade entreprenader, började 1 juni, färdigt framåt jul eller så. Vi är mycket, mycket nöjda, hittills inte ett enda fel noterat, alla mycket duktiga och mycket trevliga personer. Bjöd därför på stor fest en fredagkväll, huset vackert dekorerat, inhyrd kock o personal, god middag, underhållning, bar och musik. Vi hade kanonkul, de sist gick vid 3-tiden. T.o.m. jag hade lite ont i huvudet dagen efter..... ;)
 
Vårt hus tog sex dagar att montera.
Vi bjöd på massor av hembakt fika varje dag och avslutade sista dagen med en blöt fest, men inte på det sätt som var tänkt. Grillade och bjöd på flera sorters hemlagade potatissallader mm medans det blöta droppade kom från de ca femti ställen som läckte i taket efter en urusel takläggning i hällregn. Det var tacken det..och ingen krans heller ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.