Hej,

Jag håller för närvarande på att sätta plintar för byggnation av en ny altan. Den främre raden plintar är färdig och det är nu dags för att gräva för plintarna som ska bära upp stolparna för den mittre bärlinan. Kan även lägga till att golvreglarna/skruvreglarna för golvet inte kommer ligga ovanpå bärlinorna utan kommer vara infällda i ramverket med balsko enligt principbilden nedan.

Min fråga är nu hur långt jag kan ha mellan plintarna/stolparna (vet att det är två 2m som gäller enligt praxis) för den mittre bärlinan (den rödmarkerade bärlinan på första bilden). Som ni ser på min bild så har vi en gammal ingång till källaren som gör att jag antingen måste ha väldigt kort (ca 1m) mellan två stolpar (lila sträcket) och då gräva ner en extra plint där och sedan normalt avstånd på resten (ca 190cm mellan). Eller göra enligt det gula sträcket vilket gör att det kommer bli 3m mellan de två stolparna. Kan lägga till att både bärlinor/ramverk och de infällda golvreglarna kommer vara 45x195. Stolparna är 95x95 som är monterade på 70cm höga plintar.

Avståndet från fasaden till mittre raden är 2m, och sedan är det ytterligare 2m till främre bärlina.

Byggram för altan med betongplintar och stolpar på betongplattor. Den mittre bärlinan är markerad i rött. Blå husfasad i bakgrunden.

Bild av förberedda plintar och utmarkerade linjer för en ny altanbyggnad framför ett rött hus med en källaringång i marknivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
3m mellan upplagen för bärlinan är för långt.
 
K
Är väl bara gräva och sätta dit en extra plint? Lite extra jobb, liten liten extra kostnad i sammanhanget. Som belöning får du robustare bygge och slipper oroa dig för svaj eller att det ev sviktar vid tyngre belastning
 
R
Ja som ovanstående skriver så får du täta ihop plintarna ifrån tre st till minst fyra, då borde du få två meter emellan plintarna och två meter har du mellan upplagen redan..
 
Jättebra, tack för era svar! Blir en extra plint då såklart :)
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Kommer man kunna använda den källarnedgången?
Om den bara blir överbyggd, varför inte helt ta bort nedgången?

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Kommer man kunna använda den källarnedgången?
Om den bara blir överbyggd, varför inte helt ta bort nedgången?

Protte
Nej, den kommer inte gå att använda! Finns ingång innefrån såklart och innanför luckorna finns en trapp ner och sedan en vanlig förrådsdörr in i källaren. Så det är alldeles för stort jobb att ta bort allt. Men tack för tipset :)

Så här ser det ut innefrån. Antar att luckan skyddar mot regn ska komma in så tar jag bort allt finns risk att det regnar in vatten i källaren
 
  • Trappa av grov betong som leder ner till en förrådsdörr inuti ett källarutrymme med träpanel i taket och delvis gröna dörrkarmar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag skulle bygga ett tak istället för att behålla luckorna. Min erfarenhet är att luckorna kräver ganska mycket underhåll och det i tätare intervall än vad man vanligen byter altangolv.
 
Z z_bumbi skrev:
Jag skulle bygga ett tak istället för att behålla luckorna. Min erfarenhet är att luckorna kräver ganska mycket underhåll och det i tätare intervall än vad man vanligen byter altangolv.
Även om det är luckor med plåt på enligt bilden utifrån som jag lade upp längst upp i flödet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.