Jag ska lägga parkett i mitt nyrenoverade kök, men jag tvekar över vilken rikting jag ska lägga golvet i. I den angränsande matsalen kommer jag lägga i husets längsriktning (se bild), som är samma riktning som den befintliga parketten i vardagsrummet har. Eftersom köket är långsmalt med fönster på kortsidan vore det naturliga att lägga i kökets längsriktning, men då blir det olika riktning på golvet i kök och matsal, vilket kan se konstigt ut med tanke på att det är en bred öppning emellan (ca 130cm).
Frågan är alltså bör man ha samma ritning i de två angränsande rummen trots att parketten kommer "på tvären" i köket, eller bör man följa respektive tums förutsättningar och strunta i att det blir olika riktningar. Vilket blir snyggast?
 
  • golvriktning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker det blir snyggast att lägga alla golven åt samma håll, även om det i dessa fall kan bli "fel" håll i något rum.
 
Jag håller inte med.
Eftersom köket är så smalt tror jag att det är bättre att lägga längs med köket.
Har sett någon bild där de har parketten "på tvären" i ett liknande kök och jag tycker att det ser konstigt ut.
 
Lägg det längs vardagsrummet. Om du har möjlighet så plocka ner väggen mellan köket och vardagsrummet. Då kommer golvet att göra sig bättre i den riktning.
 
Samma riktning rakt över tycker jag är absolut naturligast. Snyggast är det om man även undviker fog mellan matsal och kök (om man inte kommer alltför långt över rekommenderad maxlängd utan rörelsefog).

Alternativt byt riktning på både matsal och kök. Det ser ut som om vardagrsummet är nedsänkt vilket skulle ge en naturlig "gräns".
 
Jag instämmer i kören som säger att du ska lägga alla golv åt samma håll. Helst samma golvmaterial.

Det blir plottrigt, trasmatteaktigt annars. (Har dom vart på rea på Jula, kommer folk att fråga sig ...)
 
Varför inte bara provlägga en bit och se vilket du och chefen gillar bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.