Jag har en gammal avlång skånelänga till sommarhus med uppmurade väggar och som byggdes med det som fanns tillhands för över 100 år sedan. Grunden är av stenar, tegel och vad som fanns tillhands och huset ligger på en sandig jord. Inte konstigt om detta börjar sätta sig och bete sig. Under de sista åren har en av ytterväggarna börjar glida utåt, från botten. Det är nu stora glipor vid golvlisten då väggen vandrar utåt. Vad fan ska jag göra för att stoppa/ bromsa detta? Det är som sagt ett gammalt hus med låg standard så jag tänker inte lägga några stora pengar, men vad kan man göra på en liten budget? Man kanske ska försöka avlasta träbalkarna som taket vilar på då de vilar på ytterväggarna. Om jag sätter en balk på golvet upp emot takbjälkarna så borde väl detta avlasta ytterväggarna och kanske få denna process att avstanna? Jag tänker att med en domkraft pressa upp takbjälken några millimeter och sedan knacka in en bjälke som stödjer mot golvet och när jag släpper ner bjälken borde delar av trycket försvunnit från väggen. Eller vad ska man göra?
 
MultiMan
Lär behövas utförliga bilder och en ritning på byggnaden för att kunna komma med någon bra lösning.
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Jag är inte i stugan då den ligger 30 mil bort, så jag kan inte visa några bilder, men jag tycker ändå min beskrivning är ganska beskrivande om problemet. Jag förväntar mig inte att få den optimala lösningen här i forumet, men lite tips utifrån vad jag beskrev ovan.

* Det är en gammal skånelänga med uppmurade väggar
Vet man inte hur en skånelänga ser ut kan man enkelt googla. Det är ett avlångt uppmurat hus ofta vitkalkat. Mitt hus är inte av typen korsvirke.

* Huset ligger på en "stengrund" (av låg kvalité) som i sin tur ligger på en sandjord
* Takbjälkarna vilar på väggarna
* Väggarna har glidit utåt från golvet, och det har uppstått glipor på några cm vid golvlisterna

Jag kom med en tanke jag hade kring att avlasta väggarna (vilken dimension på träbalken borde i sådana fall räcka), om nu det kan göra någon skillnad. Har någon något annat förslag eller vad tänker ni om det jag själv funderade på?
 
Redigerat:
D Dawkins skrev:
Jag är inte i stugan då den ligger 30 mil bort, så jag kan inte visa några bilder, men jag tycker ändå min beskrivning är ganska beskrivande om problemet. Jag förväntar mig inte att få den optimala lösningen här i forumet, men lite tips utifrån vad jag beskrev ovan.

* Det är en gammal skånelänga med uppmurade väggar
Vet man inte hur en skånelänga ser ut kan man enkelt googla. Det är ett avlångt uppmurat hus ofta vitkalkat. Mitt hus är inte av typen korsvirke.

* Huset ligger på en "stengrund" (av låg kvalité) som i sin tur ligger på en sandjord
* Takbjälkarna vilar på väggarna
* Väggarna har glidit utåt från golvet, och det har uppstått glipor på några cm vid golvlisterna

Jag kom med en tanke jag hade kring att avlasta väggarna (vilken dimension på träbalken borde i sådana fall räcka), om nu det kan göra någon skillnad. Har någon något annat förslag eller vad tänker ni om det jag själv funderade p
Att stötta takbalkarna för att avlasta ytterväggen låter som den bästa budgetlösningen. En stötta behöver nog inte vara så grov, jag tror att 75x75 räcker om den står helt rak. Sedan bör du ta in någon byggkunnig som får titta på väggen och komma med förslag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.