smilingcopycat skrev:
Vad kul att höra, jag skall sätta upp precis en sådan i mitt garage om en månad.
Drar den mycket el??
30w på max hastighet har jag för mig
 
robsarve skrev:
Fukten är faktiskt främst ett problem på sommaren,
.
...så är det ! På somaren värmer man ju inte .... och om man värmer så måste man också vädra för att bli av med fukt . Jag tycker att en enkel avfuktare är bäst att ha i tvättstugan om man inte har en kondenstorktumlare eller en tork som blåser torkluften ut i det fria. Avfuktaren startar när den behövs och gör så att tvätten torkar snabbt och källarlukten håller sej borta :).
Har själv en och rekommenderar.. bra lösning för en normalfuktig betongkällare :)
gaia
 
lars_ lars_ skrev:
Hejsan!
Jag har beställt ett konvektor element, så det blir kul å se hur den funkar, den skall monteras på högt upp på väggen och den är på 3,15kw/h och av märket eveco. Kommer mer information när jag har fått den instalerad.

Mvh Lars
Hejsan

Kan du berätta hur det blev för dig efter att du monterat detta element. Har hus med källare utan uppvärmning och går mot 1 a vintern.
 
S Sambuccashake skrev:
Hej!

Sambon och jag bor i ett fint gammalt tegelhus byggt 1910.

Nu under vintertid har uppvärmningskostnaderna varit "ganska" saftiga varpå jag
håller på att undersöka lämpliga effektiviseringsprojekt för våren/sommaren.

Den första saken jag kommit att fundera över och behöver er hjälp med är källaren.

Källaren är oisolerad, betonggolv överallt och ingen uppvärmning.
Detta märktes tydligt när det var -10 ute då golvet i vardagsrummet ovanför
effektivt svalkade av rummet och drog med sig trivselfaktorn...

Vad är det bästa sättet att (vinterhalvåret) få upp tempen något i källaren?
Tror som sagt att detta, förutom att underlätta uppvärmningen på boytan ovanför, även hjälper
till att trycka ut den eventuella fukt som återfinns i väggarna.

Vi värmer huset med gaspanna som matar ett vattenburet system vilket först och främst fick mig att tänka på att bygga ut systemet med ytterligare vattenburna radiatorer men snubblade av en slump över fläktkonvektorer.

Källaren är på 80 m2 och då vore det väl ganska lämpligt att låta en sådan blåsa runt lite varmluft genom de få rummen?

Jag är inte ute efter rumstemperatur utan endast en modest höjning.
(Källaren kommer endast användas som tvättstuga och förvaring)

Krävs det införskaffande av värmepump för att mata dito tingest eller räcker det med vanligt vattenburet system.

Som ni märker är jag novis på området och tar därför tacksamt emot synpunkter och tips
vilka de än de må vara.

Tack på förhand!
Hejsan

Nybliven husägare maj sitter i lite samma situation som du gjorde kall källare inga element gamla ägare klagade på kalla golv. Vi har köpt en Woods avfuktare. Som första steg.

https://www.netonnet.se/art/hem-fri...BFqoOo9A1bk2EROUolCxWqEjewh2gw6gaAnbQEALw_wcB

Är inne på samma som dig en fläktkonvektor i källaren. Vi har luft vatten gjord för 200 kvm men vi bor på 97 gamla ägare sa att de hade tänkt bygga ut därav valet av värmepump. Hur gick det för dig, vad gjorde du?

Vill inte frysa om fötterna 😊
 
B Bengt65 skrev:
Hejsan

Kan du berätta hur det blev för dig efter att du monterat detta element. Har hus med källare utan uppvärmning och går mot 1 a vintern.
Han du frågade ser aningen inaktiv ut, sådär ca 14 år.
Eller så väntar han fortfarande på rörisen 😅
 
  • Gilla
Bengt65
  • Laddar…
R Robin Lindberg skrev:
Han du frågade ser aningen inaktiv ut, sådär ca 14 år.
Eller så väntar han fortfarande på rörisen 😅
Aha nu ser jag 😊
 
B Bengt65 skrev:
Hejsan

Nybliven husägare maj sitter i lite samma situation som du gjorde kall källare inga element gamla ägare klagade på kalla golv. Vi har köpt en Woods avfuktare. Som första steg.

[länk]

Är inne på samma som dig en fläktkonvektor i källaren. Vi har luft vatten gjord för 200 kvm men vi bor på 97 gamla ägare sa att de hade tänkt bygga ut därav valet av värmepump. Hur gick det för dig, vad gjorde du?

Vill inte frysa om fötterna 😊
Hej!

Jag har en konvektor i källaren till våran luft/vatten och det funkar bra!

Golvvärme är såklart trevligare men lite mer arbete och kostnad
 
  • Gilla
Bengt65
  • Laddar…
J jespgrun skrev:
Hej!

Jag har en konvektor i källaren till våran luft/vatten och det funkar bra!

Golvvärme är såklart trevligare men lite mer arbete och kostnad
Har du fler element i källaren? Fick du upp värmen hyfsat? Tänker att 15 grader borde göra under. Vi har precis flyttat in i detta huset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.