Hej, har läst mycket här men aldrig skrivit förrut.

Häromdagen såg jag att det var fukt som droppade via ventilationen i vårt övre badrum. När jag kontrollerade på vinden såg jag att det verkade komma fukt från (vad jag antar är) avloppsluftningen som droppade ner på isoleringen och genom till innertaket.

Vi bytte tak i våras, men det känns som att fukten varit ett problem sedan innan takbytet, men inte säkert.

Vad kan/behöver jag göra?

Tackar på förhand!

Bild 1: innertak badrum
Bild 2: avloppsluftningen vinden, där jag upptäckte droppet
Bild 3: resultat av fukten
Bild 4: fortsättning av avloppsluftningen
 
  • Ventilationsöppning i ett badrumstak med tecken på fuktskador, synlig isolering runt öppningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avloppsluftningens ledning på vinden med fukt och droppmärken kring rörkopplingen, omgiven av isolering och träkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktfläckar och isolering på vinden med synligt dropp från avloppsluftningen som fuktar innertaket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avloppsluftningsrör i takskena på vinden, där isoleringen verkar vara fuktig och små fuktfläckar är synliga runt röret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Walle85
Om kall luft möter varm luft bildas kondens som regel. Ett förslag är att isolera ditt avlufningsrör för att minimera detta.
 
  • Gilla
Lange1986
  • Laddar…
Claes Sörmland
Läcker det in kring genomföringen av avloppsluftningen i yttertaket? Ser ut så men greppar inte helt vad alla bilder visar. I så fall behöver det tätas.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Läcker det in kring genomföringen av avloppsluftningen i yttertaket? Ser ut så men greppar inte helt vad alla bilder visar. I så fall behöver det tätas.
Jag har själv svårt att se exakt om det kommer längs med röret från taket, men det borde väl vara det rimligaste anledningen?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Walle85
I så fall vänta tills det regnar och kolla om det blir blött eller gå upp på taket och häll/spraya med trädgårdsslangen för att simulera regn.
 
  • Gilla
Lange1986
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.