Ramlade in och läste denna tråd och fastande för ”ventilationsexpert”, vad är det egentligen och hur får man den titeln? Inget jag har hört talas om
 
Förmodligen en luftinjusterare.
 
BirgitS
J Jeppson skrev:
Ramlade in och läste denna tråd och fastande för ”ventilationsexpert”, vad är det egentligen och hur får man den titeln? Inget jag har hört talas om
Om du googlar på ordet så kommer du se att det inte är något ovanligt och det bör gå bra att få reda på mer om vad det är. Det är väl som med många andra titlar, när chefen tycker att du en sån kompetens att du har gjort dig förtjänt av den så börjar du kallas det.
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
Jo, jag känner till att det är rätt vanligt, både att en del blir ”utnämnda” eller sätter det på sig själv.
Det är det jag reagerar på generellt.

Sedan vad gäller flöden finns olika normer, både vad myndigheten menar ska vara minikrav men det är inte för att ha högre omsättning heller.
 
BirgitS
J Jeppson skrev:
Sedan vad gäller flöden finns olika normer, både vad myndigheten menar ska vara minikrav men det är inte för att ha högre omsättning heller.
Ursäkta men jag förstår inte slutet av den meningen. Kan du förtydliga?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om du googlar på ordet så kommer du se att det inte är något ovanligt och det bör gå bra att få reda på mer om vad det är. Det är väl som med många andra titlar, när chefen tycker att du en sån kompetens att du har gjort dig förtjänt av den så börjar du kallas det.
Jag har under mina snart 40 år i branshen inte stött på en ”ventilationsexpert”. Det utesluter inte att de finns. Däremot är de sällan inblandade i större projekt.
Sakkunniga inom luftbehandling har jag stött på.
 
  • Gilla
Jeppson och 1 till
  • Laddar…
E eigenvalue skrev:
Tack för input!
Det är ett allrum mellan sovrummen, skulle kunna göra hål för frånluft in till vinden. Det blir nära befintlig avluftningskupa på taket, samt intill röret från köket (inte köksfläkten). Kanske kan man använda en kanalfläkt för båda ventilerna då (kök + övervåning)?

I sovrummen samt gästrum sådana här (typ)
[bild]
den har utgått
 
J Jeppson skrev:
Ramlade in och läste denna tråd och fastande för ”ventilationsexpert”, vad är det egentligen och hur får man den titeln? Inget jag har hört talas om
det finns experter till allting idag oftast självutnämnda eller av media
 
BirgitS
returen returen skrev:
det finns experter till allting idag oftast självutnämnda eller av media
Jag skulle ju kalla dig för expert på reparation av vitvaror om jag skulle beskriva dig för någon annan i forumet. Det har väl alltid funnits personer som har varit mycket kunniga inom sitt område även om man har använt något annat ord än expert för att beskriva det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ursäkta men jag förstår inte slutet av den meningen. Kan du förtydliga?
Jag menade egentligen rekommendationer, Folhälsomyndigheten, socialstyrelsen, Boverket och svensk ventilation har riktlinjer som gäller minsta flöde eller omsättning, med det sagt är det inte fel att ha ett högre flöde än ovan nämnda riktlinjer.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
returen returen skrev:
det finns experter till allting idag oftast självutnämnda eller av media
Så är det nog och har arbetat där kollegor har haft titeln expert som jag och många andra reagerat på.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
BirgitS
J Jeppson skrev:
Jag menade egentligen rekommendationer, Folhälsomyndigheten, socialstyrelsen, Boverket och svensk ventilation har riktlinjer som gäller minsta flöde eller omsättning, med det sagt är det inte fel att ha ett högre flöde än ovan nämnda riktlinjer.
Ja, det är ju miniminivåer men man vill ju inte ventilera för mycket heller eftersom det leder till ökade uppvärmningskostnader.
 
  • Gilla
Jeppson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det är ju miniminivåer men man vill ju inte ventilera för mycket heller eftersom det leder till ökade uppvärmningskostnader.
Håller med dig, dock så kan det vara bra att köra nattkyla sommartid för att få ner inomhus temperaturen vid behov men det är nåt annat än vad ämnet handlade om.
 
BirgitS BirgitS skrev:
I huset där vi bodde tidigare hade jag in en ventilationsexpert för att ställa in frånluftsdonen efter att vi hade bytt ut frånluftsvärmepumpen, i den här lägenheten med centralfläkt har det varit OVK två gånger och några månader innan den senaste OVK var det in en ventilationsexpert för att gå igenom all ventilation. Samtliga dessa 4 har endast gått på 0,35 l/s och kvm boyta samt 15 l/s i badrum, 10 l/s i kök, tvättstuga och gästtoalett. De har alltså gått på myndigheternas normer och inte de som du skriver om.

Hur vore det om du länkar till källan för de siffror som du skriver om?
Inget konstigt alls, myndigheten anger minsta flöde som ett riktmärke och sedan används erfarenhet och råd om bra luftkvalitet vilket ej är det samma som myndighetskrav, detta ligger också i branschorganisationen svensk ventilation intresse så att förmedla till sina medlemmar. Så 0.35 är då grundventilation täcker då åtminstone de emmisioner som byggmaterial avger som sedan bör justeras uppåt beroende på antalet personer i bostad för deras tillskott av fukt och utandningsluft och utförande på frånluftutrymmen.
Vilka tumregler man då utgår ifrån varierar något från projektörer och vilka uppdrag. En förskola med 100 barn skulle inte funka alls med enbart 0.35, en bostad med 4 vuxna och 2 barn skulle nog anpassa sig.
Sommartid kommer dessutom en faktor till in som man gärna glömmer bort. Att byta ut varm luft inomhus till svalare utifrån vilket skulle innebära att man vill höja flödet ytterligare. Motsats vintertid.
 
BirgitS
H Håbbe01 skrev:
Inget konstigt alls, myndigheten anger minsta flöde som ett riktmärke och sedan används erfarenhet och råd om bra luftkvalitet vilket ej är det samma som myndighetskrav, detta ligger också i branschorganisationen svensk ventilation intresse så att förmedla till sina medlemmar. Så 0.35 är då grundventilation täcker då åtminstone de emmisioner som byggmaterial avger som sedan bör justeras uppåt beroende på antalet personer i bostad för deras tillskott av fukt och utandningsluft och utförande på frånluftutrymmen.
Vilka tumregler man då utgår ifrån varierar något från projektörer och vilka uppdrag. En förskola med 100 barn skulle inte funka alls med enbart 0.35, en bostad med 4 vuxna och 2 barn skulle nog anpassa sig.
Sommartid kommer dessutom en faktor till in som man gärna glömmer bort. Att byta ut varm luft inomhus till svalare utifrån vilket skulle innebära att man vill höja flödet ytterligare. Motsats vintertid.
Har du eller har du inte någon källa eller liknande till hur du kommer fram till hur du tycker att man ska räkna?
Var skriver t.ex. branschorganisation det?
Om inte så uppfattar jag det bara som att det är ditt eget påhitt eftersom jag inte kan hitta en enda webbsida som gör så för vanliga bostäder. Även myndigheterna har andra normer när det gäller t.ex. förskolor och det framgår av bilden i inlägg 9. Tråden gäller just en bostad och inte någon form av annan lokal.

Som framgår av vad myndigheterna skriver så behöver en bostad där inga personer vistas inte mer än 0,1 l/s och kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.