Jag har bakat pizza i vår Weber grill med pizzasten ett flertal gånger men mitt största bekymmer är att få upp tempen till mer än 250, helst 300 grader. Kör en hel skorsten med briketter, häller ut dom plus några till runt insidan av grillen, lägger på pizzastenen och locket och väntar på att tempen skall stiga. Men oftast blir det inte bättre än 220-230 grader. En pizza tar därefter 20-30 min. Var hemma hos en vän igår som hade en designerad pizzaugn som körs med gasol, hans kommer upp i 450 grader och pizzan tar 5 min. Hur skall jag värma upp min klotgrill där jag inte behöver hälla upp en halv påse briketter?
 
O
Y younso skrev:
Jag har bakat pizza i vår Weber grill med pizzasten ett flertal gånger men mitt största bekymmer är att få upp tempen till mer än 250, helst 300 grader. Kör en hel skorsten med briketter, häller ut dom plus några till runt insidan av grillen, lägger på pizzastenen och locket och väntar på att tempen skall stiga. Men oftast blir det inte bättre än 220-230 grader. En pizza tar därefter 20-30 min. Var hemma hos en vän igår som hade en designerad pizzaugn som körs med gasol, hans kommer upp i 450 grader och pizzan tar 5 min. Hur skall jag värma upp min klotgrill där jag inte behöver hälla upp en halv påse briketter?
Börja med att byta till kol! Kol blir varmare än briketter. Sen behöver du också ha locket lite på glänt så du får in tillräckligt med luft.
 
  • Gilla
younso
  • Laddar…
ok, jag har nog haft mina spjäll stängda, dom kanske skall vara öppna.
Vad tycks om att lägga på små trä bitar tillsammans med dom tända briketterna alternativt kolet från skorstenen?
 
  • Haha
  • Wow
Sthlm_ och 1 till
  • Laddar…
Med spjäll stängda kväver du ju elden så det är nog första steget..
 
  • Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
Byt till kol oxh kör öppna spjäll, håll locket av tills strax innan du ska grädda så det blir rejäl fart på glöden. Troligen kommer du ändå inte upp till samma temp som en pizzaugn.
 
  • Gilla
younso
  • Laddar…
Problemet med att köra pizza i kolgrill eller gasolgrill är att man inte får upp tillräcklig övervärme, detta oavsett keramisk pizzasten eller pizzastål.

Det blir bra värme på stenen/stålet i bästa fall uppåt 350 grader C men det hjälps inte, det blir fel balans under/övervärme vilket gör att botten blir bränd och man får inte rätta explosiva effekten på tex napoletanska pizzor på översidan.

En lösning är att köra pizzastenen eller ännu hellre-stålet i en vanlig ugn på högsta värme, och grillelementen aktiverade. Stålet ca 5-10 cm från grillelementen. Uppvärmningstid med hyfsat tjockt pizzastål är ca 40 min innan man kan börja baka pizzor på full grill då.
 
Redigerat:
Kommer ihåg ett avsnitt av Ullared när Morgan och Ola-Conny skulle grädda pizza i en klotgrill med pizzasten. Gick ju sådär kan man lungt säga...
 
  • Gilla
Fredrik99
  • Laddar…
Kör en test i vanlig ugn och keramisk sten eller hellre ett hyfsat grovt pizzastål. Förvärmning ca 30-40 min full värme, sedan dra på grillelementen 10 min innan man langar in första pizzan. Som sagt 5-10 cm från grillelementen så en hög position i ugnen. Tempen man får i övervärmen är fullt tillräcklig för att få Napoletanska pizzor att utvecklas fullt, bakningstd ca 2-3 minuter litet beroende på ugn.

Ska det köras på tyngre gods typ en laddning kebabkött etc, gör som man gör på pizzeriorna - lägg på detta efteråt. Aldrig någonsin att man kör tunga pizzatoppingar i ugnen, blir garanterat saggigt och trist.
__
Här är en bra inspirationsvideo för hur man kan fixa fantastiska pizzor i en vanlig ugn. Testat olika varianter på tjocklek, tycker att 6 mm-varanten funkar perfekt om man bara ska göra ett par-tre pizzor men visst 10 mm ståltjocklek ger mer "motor" för längre sessioner. Tycker man kommer snabbare till skott med den tunnare 6 mm-varianten. Nu handlar videon om just ett specifikt fabrikat men det är givetvis generisk teknologi, handlar ju bara om ett stycke stålplåt. Men extra kul att se den här killens simultanförmåga och exakta timing under vad som verkar vara ett helt oklippt video i ett enda svep :)

 
Redigerat:
H Harald Blåtumme skrev:
Kör en test i vanlig ugn och keramisk sten eller hellre ett hyfsat grovt pizzastål. Förvärmning ca 30-40 min full värme, sedan dra på grillelementen 10 min innan man langar in första pizzan. Som sagt 5-10 cm från grillelementen så en hög position i ugnen. Tempen man får i övervärmen är fullt tillräcklig för att få Napoletanska pizzor att utvecklas fullt, bakningstd ca 2-3 minuter litet beroende på ugn.

Ska det köras på tyngre gods typ en laddning kebabkött etc, gör som man gör på pizzeriorna - lägg på detta efteråt. Aldrig någonsin att man kör tunga pizzatoppingar i ugnen, blir garanterat saggigt och trist.
__
Här är en bra inspirationsvideo för hur man kan fixa fantastiska pizzor i en vanlig ugn. Testat olika varianter på tjocklek, tycker att 6 mm-varanten funkar perfekt om man bara ska göra ett par-tre pizzor men visst 10 mm ståltjocklek ger mer "motor" för längre sessioner. Tycker man kommer snabbare till skott med den tunnare 6 mm-varianten. Nu handlar videon om just ett specifikt fabrikat men det är givetvis generisk teknologi, handlar ju bara om ett stycke stålplåt. Men extra kul att se den här killens simultanförmåga och exakta timing under vad som verkar vara ett helt oklippt video i ett enda svep :)

[media]
tack för tipsen, nu var det just i klotgrill som jag ställde ursprungsfrågan men ugnen kan bli ett alternativ när vädret är sämre :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.