Jag har stålreglat entréplan för att sätta innerväggar. Men nu när jag börjar sätta skivor på reglarna så går skruven inte in i regeln utan skjuter bara undan den.
När jag skruvar första sidan så kan jag sätta ett mothåll som tvingar regeln mot skivan. Men detta tar massa extra tid i att springa runt väggen för att flytta mothållet. Och det är ju inte hållbart när jag skall stänga väggen.

Skruven jag använder är en självborrande Grabber gipsskruv för infästning mot stålreglar.

Tips tas tacksamt emot! 🙂
 
Börja inte mitt på väggen, utan nära syll(golv) eller hammarbandet(tak) där bör regeln va fäst och agera mothåll. Sen är det bara skruva vidare då varje skruv blir ett nytt "mothåll".
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Kan inte minnas att jag någonsin använt självborrande skruv för vanliga stålreglar, utan bara där man har förstärkta reglar, vilket man sällan har i vanliga hus.

Var nog 15 år sen jag senast skruvade gips, men då var det vassa skruv tillsammans med hårt tryck på maskinen som gällde.
Kanske är det annat idag ??
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Det är så jag gör.

Även om en första skiva är satt (mot innerkant av regeln) så böjer den sig när jag sätter nästa skiva mot yttre halvan av regeln.

Skall ju inte behöva förborra men det lutar åt det nu 🙄
 
Kan hastigheten på skruvdragaren påverka?
 
Kom på en grej till även fast det var länge sen.
Vända reglarna åt rätt håll efter det håll man tänkt sätta gipset ifrån, så man alltid först skruvar i den starkaste sidan av regeln.

Edit: Läste nu att du gjort så.
 
Har du testat att skruva närmare kanten på plåtregeln? Alltså den stängda sidan på regeln.
 
  • Gilla
Rullholk
  • Laddar…
M
Jag har förborrat med metallborr när jag byggt gipslådor med vanliga plåthörn men mot stålregel tycker jag inte att man borde behöva göra det. Man får hålla på ett tag innan skruven fäst, tryck inte så hårt att regeln böjs bakåt.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Kan hastigheten på skruvdragaren påverka?
Bra tanke men inte i det här fallet, det är en "riktig" maskin :)
 
M mnils skrev:
Jag har förborrat med metallborr när jag byggt gipslådor med vanliga plåthörn men mot stålregel tycker jag inte att man borde behöva göra det. Man får hålla på ett tag innan skruven fäst, tryck inte så hårt att regeln böjs bakåt.
Skall testa att inte trycka så hårt.
Isakare Isakare skrev:
Kan inte minnas att jag någonsin använt självborrande skruv för vanliga stålreglar, utan bara där man har förstärkta reglar, vilket man sällan har i vanliga hus.

Var nog 15 år sen jag senast skruvade gips, men då var det vassa skruv tillsammans med hårt tryck på maskinen som gällde.
Kanske är det annat idag ??
Skall testa med vanlig skruv också.

Tack!🙂
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
R Rullholk skrev:
Det är så jag gör.

Även om en första skiva är satt (mot innerkant av regeln) så böjer den sig när jag sätter nästa skiva mot yttre halvan av regeln.

Skall ju inte behöva förborra men det lutar åt det nu 🙄
För att göra det ännu svårare för dej så kan jag berätta att man ska sätta första skruven i den öppna sidan av regeln. Risk att skarvarna inte livar annars.
Du lär dig snart. Börja nere eller uppe och skruva de flesta skruven när bägge skivorna är på plats.
Sen ska du ha plåtskruv utan borrspets till vanliga stålreglar.
 
  • Gilla
Tjrex och 1 till
  • Laddar…
Tänkte att jag kan lägga in en rad om hur det gick.

Jag köpte ny skruv för stålregel som ej var självborrande. Skruvar dessa utan så mycket tryck mot skivan och efter ett par varv så biter skruven i stålregeln. Detta fungerar fint när skruven bara skall igenom själva regeln eller skenan, men när den även skall igenom både skenan och regeln så knuffar den ofta stålregeln framför sig.

Reglarna är crimpade, ej skruvade.
 
R Rullholk skrev:
men när den även skall igenom både skenan och regeln så knuffar den ofta stålregeln framför sig.
där skruvar man inte
 
  • Gilla
Rullholk och 2 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
där skruvar man inte
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.