Hej! Diskmaskinen Renlig från Ikea är cirka fyra år. Nu är något fel. Kan någon förstå vad? Tror inte den ger någon felkod. Det blir direkt ett oljud när jag försöker starta den. Spolarmar och sil är rengjorda.
 
Evcapeli Evcapeli skrev:
Hej! Diskmaskinen Renlig från Ikea är cirka fyra år. Nu är något fel. Kan någon förstå vad? Tror inte den ger någon felkod. Det blir direkt ett oljud när jag försöker starta den. Spolarmar och sil är rengjorda.
[video]
tömningspumpen har skit i sig
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
tömningspumpen har skit i sig
Ja, då får jag anlita någon kunnig för jag vet inte hur jag ska komma åt den.
 
Evcapeli Evcapeli skrev:
Ja, då får jag anlita någon kunnig för jag vet inte hur jag ska komma åt den.
ta bort socklen
så ser du pumpen rakt in lite till höger
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Finns även möjligheten att komma åt inloppet och impellern via bottenventilen på många maskiner. Nu vet jag inte vad "IKEA Renlig" översätts till i termer av tex Bosch/Siemens, ev andra modeller/fabrikat men det finns bra handledningar om man kan sluga ut vad det egentligen är för maskin som de märkt om som "IKEA Renlig".

På vår Bosch var det rätt enkelt att montera bort en plastflärp vid bottenventilen så man fick god tllgång att rensa vid pumpens impeller. Detaljerade anvisningar fanns via deras webbplats, modellspecifikt.
 
  • Gilla
  • Haha
N!klas och 1 till
  • Laddar…
N
Ja, man brukar väl kunna komma åt impellen inifrån under silen men det varierar som redan sagt på olika maskiner. På någon maskin jag hade så satt locket med en liten skruv och på andra bara att rycka loss.
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
aldrig på en electrolux
 
  • Gilla
N!klas
  • Laddar…
N
returen returen skrev:
aldrig på en electrolux
Aha, ok. Tack, bra att veta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.