En av stammarna rasade häromdagen på ett "flerstammigt" träd på tomten. Trädet kan väl vara 10-12 meter högt. Eftersom det är massor av bär tänkte jag kolla om någon vet vad det är för träd/bär och om man kan äta dom. Har testat ett bär och det smakade inte så mycket alls. Grönt kött och jättestor kärna.

En hand håller en gren från ett träd med små, runda, svarta bär och gröna blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett stort träd med flera stammar, varav en har rasat, på en gräsmatta med bakgrund av skog och klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Även fläder hsr liknande klasar med de röda delarna. Men bären ser ut att vara lite större.
 
BirgitS
Fläderbärsklasar brukar bilda en platt kaka, precis som blommorna. Här: https://commons.wikimedia.org/wiki/Sambucus_nigra

Men TS får kolla noga på blad och försöka komma ihåg om det var utsträckta blomställningar som syrener i maj eller flata blomställningar i juni.
 
Det är en hägg, absolut inte någon fläder
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Jag röstar också på hägg, vi har massor med sådana på tomten. Bären kan enligt uppgift användas till saft och sånt, men de är ingen delikatess så det är knappast värt besväret.
 
Japp, det var hägg. Även om bären ska vara ätbara så verkar dom rätt onödiga då dom inte smakar jättemycket och har stoooor kärna och lite "kött".
 
BirgitS
B Bästerortarn skrev:
Japp, det var hägg. Även om bären ska vara ätbara så verkar dom rätt onödiga då dom inte smakar jättemycket och har stoooor kärna och lite "kött".
Det är väl därför som man inte äter häggbären direkt utan gör t.ex. saft på dem då det inte gör något att kärnan utgör en stor del och smaken blir mer koncentrerad.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl därför som man inte äter häggbären direkt utan gör t.ex. saft på dem då det inte gör något att kärnan utgör en stor del och smaken blir mer koncentrerad.
Ok?

Det är väl klart att man kan roa sig med det. Jag väljer dock att safta och sylta på råvaror som har lite smak från början.

Jag fortsätter dock att hävda att Häggens bär är onödiga om det är ok med dig 😄
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Vi gjorde ett mycket gott häggbärsvin för många år sedan (1986), rikt i smak och doft, och vi glömmer det aldrig.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.