Hej

Får elbilen levererad inom ett par veckor och dags att börja titta på laddbox. Även bytt till Tibber som kickar igång 1/9 och har kopplat in deras Pulse.

Fastande initialt för Go-e gemini och de smarta funktionerna som finns inbyggda. Gillade speciellt att det är så enkelt att justera laddeffekten samt att enkelt kunna byta mellan 1 och 3 fas.

Även sneglat lite på Zaptec go men tycker inte det är lika tydligt med info. Så några frågor till er som redan har en Zaptec go.

1. Går det via app/portalen byta enkelt till 1 fas laddning om man vill?
2. Hittar ingen tydlig info men har förstått att det går att justera laddeffekten steglöst mellan 6-16A för både 1 och 3 fas?

Tack på förhand!
 
E Ekedal skrev:
Hej

Får elbilen levererad inom ett par veckor och dags att börja titta på laddbox. Även bytt till Tibber som kickar igång 1/9 och har kopplat in deras Pulse.

Fastande initialt för Go-e gemini och de smarta funktionerna som finns inbyggda. Gillade speciellt att det är så enkelt att justera laddeffekten samt att enkelt kunna byta mellan 1 och 3 fas.

Även sneglat lite på Zaptec go men tycker inte det är lika tydligt med info. Så några frågor till er som redan har en Zaptec go.

1. Går det via app/portalen byta enkelt till 1 fas laddning om man vill?
2. Hittar ingen tydlig info men har förstått att det går att justera laddeffekten steglöst mellan 6-16A för både 1 och 3 fas?

Tack på förhand!
Varför behöver du enkelt byta mella 1 & 3 fas? Det pr enkelt att reglera den totala strömmen boxen levererar men jag tror inte det går bestämma per fas. Just met Tibber & Zaptec så är ju lastbalansering busenkelt (med Tibber Pulse) så det blir ju ett ickeproblem.

För övrigt så används Zaptec’s app enbart vid installation, sen sköter du det lilla som behövs via Tibber-appen.
 
Med en lastbalansering så finns det inget behov av att reglera mellan en och tre faser. Laddaren drar det den kan från huvudsäkringarna. Den reglerar det helt själv.

Varför vill du kunna göra detta?

Jag har monterat ett par boxar genom åren och det är nästan alltid problem med nätverket när det ska vara trådlöst. Så det kan vara något att tänka på om det är långt mellan box och router.
 
Då jag har ett par andra höga förbrukare så kommer jag inte alltid kunna plocka ut 6A(som är minimum) från alla 3 faser utan kommer behöva gå ner på 1 fas istället. Därav är det intressant hur lätt det är att ställa om det i mjukvaran.

Mig veterligen stöds inte funktionen att plocka olika mycket ström från faserna utan du behöver belasta dem jämt?

Så önskar veta ifall du kan ställa strömmen boxen har tillgång till lika för både 1 och 3 fas. Empelvis kan du ställa ner den till 6A även med en fas?

Lastbalanseringen via Tibber fungerar väll som så att den sänker strömmen till boxen jämt över faserna? Kan de även hantera att gå ner till 1 fas ifall det är för hög belastning på L2 och L3? Antar att L1 är den fas som boxen använder vid 1 fas.
 
E Ekedal skrev:
Då jag har ett par andra höga förbrukare så kommer jag inte alltid kunna plocka ut 6A(som är minimum) från alla 3 faser utan kommer behöva gå ner på 1 fas istället. Därav är det intressant hur lätt det är att ställa om det i mjukvaran.

Mig veterligen stöds inte funktionen att plocka olika mycket ström från faserna utan du behöver belasta dem jämt?

Så önskar veta ifall du kan ställa strömmen boxen har tillgång till lika för både 1 och 3 fas. Empelvis kan du ställa ner den till 6A även med en fas?

Lastbalanseringen via Tibber fungerar väll som så att den sänker strömmen till boxen jämt över faserna? Kan de även hantera att gå ner till 1 fas ifall det är för hög belastning på L2 och L3? Antar att L1 är den fas som boxen använder vid 1 fas.
Hej,

Du säger att du inte kommer ha utrymme för laddboxen iom andra förbrukare i hemmet? Har du funderat på att säkra upp? Det är en liten kostnad i sammanhanget och du skapar då utrymme för din nya förbrukare som potentiellt är den förbrukare som kommer dra mest ström vissa perioder. Vissa har inte möjlighet utan större ingrepp, men om du har möjlighet är det min starka rekommendation.

Många använder en effektvakt som Tibber Pulse som en form av lastbalansering, men det är i själva verket en effektvakt. En effektvakts jobb är att skydda husets huvudsäkring, det är inte en enhet som gör att man kan ladda snabbare, snarare tvärt om. Den har alltid en marginal. Om du ligger på gränsen de perioder du vill ladda så kommer effektvakten avbryta laddningen stup i kvarten, speciellt på vintern. Det kan innebära att du inte får tillräckligt med laddning om du har otur.

Jag bor i ett hus med 16A huvudsäkring utan möjlighet att säkra upp utan att gräva in en ny kabel från mätaren till huset (mätaren sitter på stolpe 100m från huset). Lösningen här är oftast att man sätter en effektvakt och ställer in laddaren på 16A. Men sannolikheten att man någonsin kommer kunna ladda på 16A är minimal. Istället så har jag satt min laddare på en fast ström på 10A utan effektvakt. Spikarna i fastigheten tar mina tröga porslinssäkringar hand om. Eftersom jag dessutom endast laddar på natten så kommer det fungera utan problem, även vintertid.

Att switcha mellan 1-fas och 3-fas är bara onödigt. Om du har en sned belastning i fastigheten så kanske man ska ta tag i det. Men där kommer ändå en effektvakt till sin rätt. Du kanske har nån förbrukare på 1-fas som drar mycket längre perioder? Dessa perioder så ska effektvakten pausa laddningen för att skydda säkringarna. Sedan går laddningen igång igen på 3-fas. Att ladda 3-fas går 3 ggr så snabbt som att ladda 1-fas, så den tiden som laddningen pausas spelar mindre roll över en natt.

Tänk att din laddare ska fungera över lång tid, välj en laddare som är så elsäker och skottsäker som möjligt. Att välja en laddare med för många växlande reläer kan innebära en kortare livslängd. Så kontrollera alltid vilka tester som gjorts på laddaren av tillverkaren och vad den tekniska livslängden är satt till. Många laddare har fortfarande bara 3 års garanti vilket jag tycker är under all kritik. Köp alltid en laddare med minst 5 års garanti, då vet man att den är byggd för att hålla.

För att gå tillbaka till frågorna om Zaptec Go :)

1. Zaptec Go installeras som antingen 1-fas eller 3-fas. Går ej att styra via mjukvara.
2. Laddströmmen går att justera steglöst via Tibber 6-32A.

Jag har kört Tibber + Zaptec Go i ett par år nu. Man kopplar in Tibber, kopplar ihop den med bilen, ställer in smartladdning och sen pluggar du i kabeln när du behöver ladda. Du kommer aldrig behöva tänka mer på det. Går inte att få det enklare.

Säg till om du undrar något mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.