Hej
Har solceller med Sungrow växelriktare, elavtal med Tibber för både att köpa och sälja el samt Ellevio som nätleverantör. Sungrow är kopplad till en app som heter iSolarCloud och där ser jag vad som produceras i realtid, men inte förbrukning. Ellevio har en app som ger mig information om produktion och förbrukning med lång fördröjning. Tibberappen har inget stöd för Sungrow så i den är det ungefär samma fördröjning som Ellevios.

Nu till min fråga! Jag vill se hur produktionen och förbrukning beter sig i realtid, löser Tibber Pulse det ??
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
B Bosse Olsson1 skrev:
Hej
Har solceller med Sungrow växelriktare, elavtal med Tibber för både att köpa och sälja el samt Ellevio som nätleverantör. Sungrow är kopplad till en app som heter iSolarCloud och där ser jag vad som produceras i realtid, men inte förbrukning. Ellevio har en app som ger mig information om produktion och förbrukning med lång fördröjning. Tibberappen har inget stöd för Sungrow så i den är det ungefär samma fördröjning som Ellevios.

Nu till min fråga! Jag vill se hur produktionen och förbrukning beter sig i realtid, löser Tibber Pulse det ??
Nej du får räkna ut förbrukningen. Du ser produktionen i Sungrowappen och sen ser du
"totalen" (produktion - konsumtion) i tibber-appen. Hm, det var inte bra förklarat men du ser inte den exakta förbrukningen i tibber-appen men du kan alltså räkna ut den.
 
Jag har också sungrow och jag byggde en egen mätare och pluggade in i elmätaren som plockar ur datat från elmätaren och hämtar aktuell produktion var 10s från växelriktaren och visar då köpt, sålt och producerat i realtid.
 
  • Gilla
Carlheinz
  • Laddar…
T t3o skrev:
Jag har också sungrow och jag byggde en egen mätare och pluggade in i elmätaren som plockar ur datat från elmätaren och hämtar aktuell produktion var 10s från växelriktaren och visar då köpt, sålt och producerat i realtid.
Hej !
Jag har köpt solceller samt växelriktare nu och vill få ut den datan du får .

Kan du förklara lite mer detaljerat hur du gjorde ,alternativt skicka lite bilder .
Uppskattas!
 
Bernard24 Bernard24 skrev:
Hej !
Jag har köpt solceller samt växelriktare nu och vill få ut den datan du får .

Kan du förklara lite mer detaljerat hur du gjorde ,alternativt skicka lite bilder .
Uppskattas!
Följde denna guiden för hårdvaran och sedan implementerade jag egen mjukvara för mina behov som t.ex. cloud integration och spotpriser

https://github.com/psvanstrom/esphome-p1reader
 
Annars är det bara att koppla upp en Tibber Pulse och Sungrow till Home Assistant och göra de beräkningar man vill på signalerna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.