273 650 läst · 914 svar
274k läst
914 svar
Stiga Autoclip 520
Spindeln var inte ivägen för höljet men den är det för lagret när det väl ska av.
Kom så långt att jag lossat på en seger-ring mellan rotor och lager, pressat lagret så långt ner det kommer men sedan tar det stopp. Spindeln verkar pressad på axeln längst ut, och den måste bort för att få ut lagret.
Kom så långt att jag lossat på en seger-ring mellan rotor och lager, pressat lagret så långt ner det kommer men sedan tar det stopp. Spindeln verkar pressad på axeln längst ut, och den måste bort för att få ut lagret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade samma problem och har kvar motorn. Listade inte ut hur man får loss den utan köpte en begagnad. Återkom gärna om du kommer på lösningen.J johan_paz skrev:Spindeln var inte ivägen för höljet men den är det för lagret när det väl ska av.
Kom så långt att jag lossat på en seger-ring mellan rotor och lager, pressat lagret så långt ner det kommer men sedan tar det stopp. Spindeln verkar pressad på axeln längst ut, och den måste bort för att få ut lagret.
[bild] [bild] [bild]
Jahapp då var det dags igen.
Slarvade med underhållsladdningen under vintern och i våras var klipparen tvärdöd.
Batterispänningen är 22 V och 20 V men går inte upp mer. Är båda helpaj? Vart går gränsen för vad laddstationen klarar av att ladda upp?
Sen funderar jag på en sak till. När den står inne i huset borde inte displayen gå att tända? Den enda liv den visar nu är den röda lampan på stop. Kan det vara moderkortet också som spökar?
Slarvade med underhållsladdningen under vintern och i våras var klipparen tvärdöd.
Batterispänningen är 22 V och 20 V men går inte upp mer. Är båda helpaj? Vart går gränsen för vad laddstationen klarar av att ladda upp?
Sen funderar jag på en sak till. När den står inne i huset borde inte displayen gå att tända? Den enda liv den visar nu är den röda lampan på stop. Kan det vara moderkortet också som spökar?
Medlem
· Älvsborgs län
· 167 inlägg
Om man inte kopplar bort batteriet under vinterförvaring så ligger klipparens moderkort och drar ström vilket laddar ur batteriet. Ett bortkopplat batteri tappar bara några tiondels volt (ca. 0.3 V mätt på mina två batterier).B bergs skrev:Jahapp då var det dags igen.
Slarvade med underhållsladdningen under vintern och i våras var klipparen tvärdöd.
Batterispänningen är 22 V och 20 V men går inte upp mer. Är båda helpaj? Vart går gränsen för vad laddstationen klarar av att ladda upp?
Sen funderar jag på en sak till. När den står inne i huset borde inte displayen gå att tända? Den enda liv den visar nu är den röda lampan på stop. Kan det vara moderkortet också som spökar?
Så det är nog inget fel på ditt moderkort utan problemet ligger nog i dina batteriers BMS. BMS är skyddselektroniken som är inbyggt i batterierna och som skyddar dem mot överladdning.
Vad som händer i BMS då batterispänningen är för låg har jag dålig koll på, men laddningen styrs av den cell som har högst spänning.
Så om en cell har full spänning så upphör laddningen även om de andra cellerna är dåligt laddade.
Men testa ändå att ladda under en längre tid tex flera dygn och se vad som händer.
Om batterierna är kass så kanske Batteridoktorn kan hjälpa dig att byta celler i dem eftersom nya batterier är väldigt dyra.
https://batteridoktorn.se/
Hej. Hitta denna gamla tråden och tänkte komma med en fråga..boltis skrev:
Ngn som vet vad felet kan vara på min stiga 520 om klockan slutat gå? Den står still på 23:54. Även om jag ändrar arbetsschemat att den skall gå från 00:00-23:59 så startar den inte. 3v batteriet är bytt för ett tag sen och mätte igår och det mäter fortfarande 3.2V. Ändrar jag tiden till vad den är så kan den köra ut ett kort tag men går den in igen och då är klockan 23:54 igen(?).
Tror inte det har med ngt att göra men jag bytte även kolen i båda hjulmotorerna för några veckor sen efter ett ”utanför gräns” felmeddelande kommit. Kolen va helt slut så det var ju bra att byta. Sen gick den bra fram till nu när detta märkliga fenomen uppstått.)
Mvh/johan
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 926 inlägg
Min 520 hade problem med att den inte mindes klockan, och jag tänkte först byta 3V-batteriet. Men sedan av en slump kom jag över en reservdelsmaskin med ett extra drivbatteri över så jag satte in det. Vips så var inte minnet ett problem längre!
Så fundera på om det kanske är dags att byta huvudbatteriet men stället, eller om du har möjlighet att testa.
Så fundera på om det kanske är dags att byta huvudbatteriet men stället, eller om du har möjlighet att testa.
Tack för tipset men batteriet är nytt för denna sommaren.(?) hoppas ju inte det är kass redan.. hmm.. kanske skall testa att använda de andra tåtarna till det ”andra” batteriet (man kan ju ha två men jag har bara ett) å se. Tack för tipset.. men klockan går liksom inte alls.. står still på 23:54… mkt märkligt..Onsalakorven skrev:Min 520 hade problem med att den inte mindes klockan, och jag tänkte först byta 3V-batteriet. Men sedan av en slump kom jag över en reservdelsmaskin med ett extra drivbatteri över så jag satte in det. Vips så var inte minnet ett problem längre!
Så fundera på om det kanske är dags att byta huvudbatteriet men stället, eller om du har möjlighet att testa.
Mvh/johan
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 926 inlägg
Ajaj, ja det var ju synd. Men testa den andra platsen. Kontakterna till batteriet var i väldigt dåligt skick så jag fick byta ut dem allihop i samma veva.J Johan Abrahamsson83 skrev:Tack för tipset men batteriet är nytt för denna sommaren.(?) hoppas ju inte det är kass redan.. hmm.. kanske skall testa att använda de andra tåtarna till det ”andra” batteriet (man kan ju ha två men jag har bara ett) å se. Tack för tipset.. men klockan går liksom inte alls.. står still på 23:54… mkt märkligt..
Mvh/johan
Medlem
· Älvsborgs län
· 167 inlägg
Jag tror inte att batteriet har något med detta att göra. Skulle batteriet vara så dåligt att det påverkade klockan så skulle klipparen inte kunna köra alls.J Johan Abrahamsson83 skrev:Tack för tipset men batteriet är nytt för denna sommaren.(?) hoppas ju inte det är kass redan.. hmm.. kanske skall testa att använda de andra tåtarna till det ”andra” batteriet (man kan ju ha två men jag har bara ett) å se. Tack för tipset.. men klockan går liksom inte alls.. står still på 23:54… mkt märkligt..
Mvh/johan
I värsta fall så har moderkortet fått en elektrisk störning som har slagit ut klock-kretsen. I så fall är det ett nytt moderkort som gäller.
I bästa fall så har mjukvaran fått en störning som stört ut klockan. I så fall skulle det kanske fungera med att programmera om moderkortet.
Kolla med någon som har service på Stigas klippare så kan de med sitt serviceprogram kolla vad som är fel.
Tack. Låter fullt rimligt. 👍🏼 den funkade en gång idag å gick i tre timmar. Sen åkte den in å ladda, sen ut igen i 9 minuter för å sen åka in å ladda igen för den tror klockan e 23:54.. datumet blir fel oxå nu..
Alltså.. i höstas kom jag fram till att laddningsbrytaren på ena sidan var trasig. Minns ej hur jag kom på det och har tyvärr glömt vilken sida det var 🫣 Nu får jag inte ens loss dom. Hittar ingen skruv att lossa el likn. men vågar inte bara bryta. Tar tacksamt emot tips på hur jag testar funktionen samt får loss fanskapet. 😁
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 926 inlägg
Det sitter en skruv underifrån också!B bergs skrev:Alltså.. i höstas kom jag fram till att laddningsbrytaren på ena sidan var trasig. Minns ej hur jag kom på det och har tyvärr glömt vilken sida det var 🫣 Nu får jag inte ens loss dom. Hittar ingen skruv att lossa el likn. men vågar inte bara bryta. Tar tacksamt emot tips på hur jag testar funktionen samt får loss fanskapet. 😁
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 926 inlägg
Bör bara vara två trådar från den. Testa med en multimeter om den bryter/öppnar när man trycker på den