På fritidshuset har jag ett utomhusuttag som går till propp med 10/500. När jag kopplar in utomhussladd till det som har märkning 10/250 går proppen. Ska jag byta till sladd med märkning 10/500 som proppen eller är det något annat man kan göra. Konstigt är att det har fungerat tidigare..
 
Om säkringen håller tills du sätter i sladden är sladden trasig.
 
10/500 står för att det är en 10A säkring som klarar av att bryta en spänning på 500V.

Enfas elkablar mm är ofta klassade för 250V.

I Sverige har vi 400V trefas, alltså 400V mellan två faser och 230V mellan fas och nolla.

Så ja, det räcker att kabeln är klassad för 250V.
 
M marcusnaslund skrev:
På fritidshuset har jag ett utomhusuttag som går till propp med 10/500. När jag kopplar in utomhussladd till det som har märkning 10/250 går proppen. Ska jag byta till sladd med märkning 10/500 som proppen eller är det något annat man kan göra. Konstigt är att det har fungerat tidigare..
Vad sitter i andra änden av sladden?
Koppla ur det, hjälper inte får du prova med annan sladd.
 
Det kan ju även vara som så att uttaget är trasigt. Att det kortsluter när du mekaniskt påverkar det...Utomhus kan ju fukt/korrosion vara en faktor...
 
Det är inga konstigheter med att saker och ting går sönder, det finns alltid en naturlig förklaring.
Posta gärna bilder på uttag, sladd m.m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.