Hej,

Har ett nybyggt fritidshus där det låter konstigt om taket när det blåser. Störande då det stör sömnen.

Låter som att taket lyfts upp av vinden. Blir ett ljud som låter som åska eller att man har en stor plåt som låter när man slår på den.

Om någon har tips på vad det kan bero på är det ”taksamt” 😀
Tak av ett nybyggt fritidshus med plåttak, synliga skruvar och en skorstenshuv ovanpå. Omgivande hus i bakgrunden och en svensk flagga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett nybyggt fritidshustak med plåttäckt yta under klar himmel, omges av träd och gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av en röd husvägg med grått plåttak och hängränna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på takkonstruktion med metallskivor som tycks vara ett nybyggt fritidshus, beläget i en lantlig miljö med träd och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Ja det är ju klickfalsat och kan eventuellt vara fellagt, men de är helt klart inte lika stabila som normalt plåttak.
 
  • Gilla
danielu
  • Laddar…
Är detta fritidshus nybyggt , måste du kunna ringa husbyggaren. Har du inte svindel ser det inte så brant ut. Gå upp och känn om det är nån lös plåt , det låter som nån av klickpöåtarna ligger lös
 
  • Gilla
danielu
  • Laddar…
Nock plåten (sista bilden) känn på den skruvarna ser ut att sitta lite högt för att orka hålla emot när det vindar, är det den så löses det lätt med några mer skruv.
 
  • Gilla
danielu
  • Laddar…
Saknas det en skruv på sista bilden? Ett hål men ingen skruv.
 
  • Gilla
danielu
  • Laddar…
Tack för alla svar! Hustillverkaren säger att taket är korrekt gjort. Något jag betvivlar. Här är en video. Det låter på samma sätt över hela taket.
 
T topmount skrev:
Saknas det en skruv på sista bilden? Ett hål men ingen skruv.
Tror det är skräp men skruvarna verkar sitta slumpartat och då huset levererades för ett år sedan anmärkte jag på att det såg ut att vara så få skruvar, glest och ojämnt avstånd. Då sattes fler skruvar dit.
 
M@ng@n M@ng@n skrev:
Nock plåten (sista bilden) känn på den skruvarna ser ut att sitta lite högt för att orka hålla emot när det vindar, är det den så löses det lätt med några mer skruv.
Skönt om det vore så men i videon jag precis postade i tråden tror jag mer på att det är själva takplåten som är lös men fler skruvar kanske behövs
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Är detta fritidshus nybyggt , måste du kunna ringa husbyggaren. Har du inte svindel ser det inte så brant ut. Gå upp och känn om det är nån lös plåt , det låter som nån av klickpöåtarna ligger lös
Japp var upp och oj vad det låter när jag går på taket. Se video jag precis postade i tråden. Tack.
 
D danielu skrev:
Japp var upp och oj vad det låter när jag går på taket. Se video jag precis postade i tråden. Tack.
Dom har troligtvis satt för lite läkt eller skruvat för först eller så är.taket så vågit att plåten inte ligger på underlaget
 
S
Klickfalsat tak, blir så där av värmen, vilket är både som det ska och måste vara.
 
Ligger plåten på råspont + duk eller ligger den på läkt?
Om den där typen av plåt läggs på läkt så bör det läggas en remsa av 3mm skumplast (lite liknande sylltätning) mitt under varje plåt, från nock till takfot för att dämpa oljud vid blåsväder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.