Hur ska jag säkerställa rätt väderskydd för tröskeln?

Räcker det med en plåt som läggs i bleckspåret och sluttar lätt mot trallen eller ska det skyddas på annat sätt?

Närbild på en tröskel vid en ytterdörr. Dörrens tröskel är i trä och ligger mot en trallerad veranda. Läktad rödmålad fasad syns till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blött trädäck under en vit dörr med träram och metallisk tröskel, med isolering exponerad under tröskeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mjukfog först som håller tätt sedan en plåt för att skydda
 
R
P pennybridge skrev:
Hur ska jag säkerställa rätt väderskydd för tröskeln?

Räcker det med en plåt som läggs i bleckspåret och sluttar lätt mot trallen eller ska det skyddas på annat sätt?

[bild]
[bild]
Fortsätter panelen bakom altanen?
 
Jag skulle gjort däcket några centimeter lägre. Det där kommer bli jobbigt när det snöar.
 
Det är inte en altan utan en trappa till vår sidoentré.

Jag har lagt en fog nu och bockat till en plåt som jag lagt provisoriskt för att testa.

Trätrappa vid sidoentré i rött hus, med nylagd fog och plåt placerad provisoriskt ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trätrappa vid sidoentré med fog samt en provisoriskt böjd plåt vid dörrens nederkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R Rejäl skrev:
Fortsätter panelen bakom altanen?
Ja det är en regel bakom och Panel
 
P pennybridge skrev:
Det är inte en altan utan en trappa till vår sidoentré.

Jag har lagt en fog nu och bockat till en plåt som jag lagt provisoriskt för att testa.

[bild]
[bild]
Snyggt 🙂
 
R
P pennybridge skrev:
Ja det är en regel bakom och Panel
Jo det förstår jag men hur lång ned går panelen ifrån trallens överkant och rakt nedåt mot grunden?
 
R Rejäl skrev:
Jo det förstår jag men hur lång ned går panelen ifrån trallens överkant och rakt nedåt mot grunden?
Den börjar precis under tröskeln och går hela vägen ner och täcker syllen som de övriga panelbrädorna
 
R
P pennybridge skrev:
Den börjar precis under tröskeln och går hela vägen ner och täcker syllen som de övriga panelbrädorna
Jag tror att du behöver gå längre med med dina sido foder på dörren så att du får det tätt samt ett vettigt dörrbleck som säkerhetsställer så att inte vattnet letar sig in..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.