Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad står det ordagrant i detta avtal för extra spackling för tak och väggar? I och med att du har tecknat det så är det ju i alla fall klart att den delen inte ingår annars i avtalet som du tecknade samtidigt eller tidigare. Det har ni ju kommit överens om i och med att detta läggs till i ett avtal. D v s detta extra avtal måste juridiskt definiera omfattningen av arbetet.
Det står slät gips i tak och slät gipsskiva i snedtak i entreprenadkontraktet vilket är ett tillval till högre pris. I målarkontraktet har jag betalat extra för bredspackling.
 
Claes Sörmland
N Netwing skrev:
Det står slät gips i tak och slät gipsskiva i snedtak i entreprenadkontraktet vilket är ett tillval till högre pris. I målarkontraktet har jag betalat extra för bredspackling.
Ja den formuleringen lämnar det ju öppet att använda lister i tak-väggvinklar.
 
Skulle nog säga att lister i golv-vägg vinkeln är standard om inte explicit avtalats något annat.

Även utförandet av ”listfri ” övergång skiljer sig. Vissa sätter bara latexfog där. Det spricker ganska direkt. Mer seriöst så har man en plåtvinkel innanför gipsskivan. Det kan spricka ändå, men oftast inte.

Där missas ofta kommunikation. Målaren vet att det skall spacklas och fogas. Men plåtvinkeln måste snickaren montera innan gipset. Om det sedan dessutom är vinklar som inte är 90 grader kan man i värsta fall behöva blanda in en plåtslagare.
 
  • Gilla
Netwing och 1 till
  • Laddar…
D
H hempularen skrev:
Skulle nog säga att lister i golv-vägg vinkeln är standard om inte explicit avtalats något annat.

Även utförandet av ”listfri ” övergång skiljer sig. Vissa sätter bara latexfog där. Det spricker ganska direkt. Mer seriöst så har man en plåtvinkel innanför gipsskivan. Det kan spricka ändå, men oftast inte.

Där missas ofta kommunikation. Målaren vet att det skall spacklas och fogas. Men plåtvinkeln måste snickaren montera innan gipset. Om det sedan dessutom är vinklar som inte är 90 grader kan man i värsta fall behöva blanda in en plåtslagare.
Du känner säkert till det här, men för den som läser och kanske ska ge sig på detta själv, så finns en perforerad stålprofil från Norgips som heter LP50, som kan böjas av en vanlig dödlig till önskad vinkel.
 
  • Gilla
sturnus och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Skulle nog säga att lister i golv-vägg vinkeln är standard om inte explicit avtalats något annat.

Även utförandet av ”listfri ” övergång skiljer sig. Vissa sätter bara latexfog där. Det spricker ganska direkt. Mer seriöst så har man en plåtvinkel innanför gipsskivan. Det kan spricka ändå, men oftast inte.

Där missas ofta kommunikation. Målaren vet att det skall spacklas och fogas. Men plåtvinkeln måste snickaren montera innan gipset. Om det sedan dessutom är vinklar som inte är 90 grader kan man i värsta fall behöva blanda in en plåtslagare.
Tack. Golv-vagg och tak vagg har jag inga problem med men det ar mer vagg-vagg dar jag inte kanner mig sa nojd. Mitt snedtak har tva bojar och darfor tva lister mitt pa vaggen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.