L Lasse Holmström skrev:
Behöver inte vara lägre priser då begränsningen ligger i överföringskapaciteten
Det skulle kunna vara så, men det är ju en typisk solkraftsdipp, och då den svenska solkraften är så marginell måste påverkan komma söderifrån, vilket man kan se i mitt editerade inlägg att den gör.

Sen om vårt utbud bjuds ut så billigt att det pressar priset i sig är ju också intressant. Lever vår ”normalproduktion” på att det i alla fall på helger finns en utländsk efterfrågan, annars kraschar priset? Så verkar det ju också.

Kablarna verkar i det här fallet inte vara begränsande på eftermiddagen, då priserna närmast ör identiska, men övrig tid finns nog en överföringsbegänsning söderut.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag började till mitt förtret ladda bilen tio i fyra idag. Bommade alltså nästan helt de fyra bästa timmarna.

Jag hade trott att den här öresfixeringen skulle släppa efter något år med elbil, men nej. Jag är inte i närheten av så småsnål med annat, men vissa kostnader är det något särskilt med att optimera, även om det kostar mer i tid än vad det egentligen är värt.
Läste att det är bättre att ha Tibber Grid Rewards på än att jaga ören.. Igår aktiverade jag det och skramlade ihop hela 12 kr igår för jag stabiliserade nätet under 20 min lite senare på eftermiddagen.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det skulle kunna vara så, men det är ju en typisk solkraftsdipp, och då den svenska solkraften är så marginell måste påverkan komma söderifrån, vilket man kan se i mitt editerade inlägg att den gör.

Sen om vårt utbud bjuds ut så billigt att det pressar priset i sig är ju också intressant. Lever vår ”normalproduktion” på att det i alla fall på helger finns en utländsk efterfrågan, annars kraschar priset? Så verkar det ju också.

Kablarna verkar i det här fallet inte vara begränsande på eftermiddagen, då priserna närmast ör identiska, men övrig tid finns nog en överföringsbegänsning söderut.
Det är anledningen till varför regeringen säger nej till Hansa power bridge
 
Vad är? Näppeligen att el blir för billigt i Sverige.
 
G Greger_08 skrev:
Läste att det är bättre att ha Tibber Grid Rewards på än att jaga ören.
Det är möjligt, men jag har varken Tibber eller en kompatibel laddbox. Därtill är jag djupt skeptisk till företag i elbranschen som exkluderar kärnkraft från det de ser som bra.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad är? Näppeligen att el blir för billigt i Sverige.
Att elen blir för dyr i Sverige pga tyska elmarknaden inte fungerar
 
Det är inte den tyska marknaden som inte fungerar, det är den tyska staten.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är inte den tyska marknaden som inte fungerar, det är den tyska staten.
Ja dessvärre, att ersätta kärnkraften med gas från Ryssland torde vara ett magplask i världsklass,

Dessvärre ligger inte Sverige långt efter med sin tidigare nedläggning av kärnkraft
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.