Hej,

är på jakt efter en fläktkonvektor / konvektorradiator för att värma upp vår källare och undrar om någon sitter på något bra tips på specifika modeller med hög kvalitet?
 
Hur stort utrymme?
Ett enda rum eller flera rum? I så fall, hur ser layouten ut?
Är det lågtemperatursystem eller högtempertursystem?
Vad används källaren till?

Varför fläktkonvektor(er) istället för vanlig(a) radiator(er)?
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Hur stort utrymme?
Ett enda rum eller flera rum? I så fall, hur ser layouten ut?
Är det lågtemperatursystem eller högtempertursystem?
Vad används källaren till?

Varför fläktkonvektor(er) istället för vanlig(a) radiator(er)?
Hej!

Källare på ca 50 m2, layouten är som typ som ett U, dvs inte öppet utan lite prångigt.

Vet tyvärr inte om det är låg- eller högtempertursystem, vilken roll spelar detta och hur tar jag reda på vad jag har?

Vill sätta in en fläktkonvektor i tillägg till befintliga radiatorer för att hjälpa till att värma upp och torka ur källaren under de fuktiga perioderna på året.
 
För att torka ur källaren så är det värme ihop med ventilation eller avfuktare som gäller.
Att bara värma luften torkar inte ur källaren.

Vid lågtemperatursystem så måste radiatorn/etc vara större än vid högtempertursystem för att kunna avge samma mängd värmeenergi.

Värmepump vill ha lågtemperatursystem, ved, fjärrvärme, pellets, etc är traditionellt högtempertursystem.
 
Ok tack, men åter till frågan, tips på märke på fläktkonvektor? Eveco? Frico?
 
Hejsan

Nybliven husägare maj sitter i lite samma situation som du gjorde kall källare inga element gamla ägare klagade på kalla golv. Vi har köpt en Woods avfuktare. Som första steg.

https://www.netonnet.se/art/hem-fri...BFqoOo9A1bk2EROUolCxWqEjewh2gw6gaAnbQEALw_wcB

Är inne på samma som dig en fläktkonvektor i källaren. Vi har luft vatten gjord för 200 kvm men vi bor på 97 gamla ägare sa att de hade tänkt bygga ut därav valet av värmepump. Tror det är lågvärme system är inte så insatt. Finns vatten element i hela huset förutom källaren.

Tacksam för tips 🙏
 
K Keos_Bygg skrev:
Hej!

Källare på ca 50 m2, layouten är som typ som ett U, dvs inte öppet utan lite prångigt.

Vet tyvärr inte om det är låg- eller högtempertursystem, vilken roll spelar detta och hur tar jag reda på vad jag har?

Vill sätta in en fläktkonvektor i tillägg till befintliga radiatorer för att hjälpa till att värma upp och torka ur källaren under de fuktiga perioderna på året.
Vad har du för värmepanna? Det säger mycket om hög eller låg. När det är som mest fuktigt är värmen av så avfuktare hjälper men då måste du köra en el konvektor isf. Slutet av Juli-Sep brukar vara mest fuktig. Har ca 19-20 grader utan värme i källaren. När fukten stiger och avfuktarna går på så känns det betydligt varmare än om de skulle vara av vid samma temperatur.
 
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Vad har du för värmepanna? Det säger mycket om hög eller låg. När det är som mest fuktigt är värmen av så avfuktare hjälper men då måste du köra en el konvektor isf. Slutet av Juli-Sep brukar vara mest fuktig. Har ca 19-20 grader utan värme i källaren. När fukten stiger och avfuktarna går på så känns det betydligt varmare än om de skulle vara av vid samma temperatur.
Har en Nibe 320 luft vatten vill inte ha ett element då jag har vatten buren värme i resten av huset
 
B Bengt65 skrev:
Har en Nibe 320 luft vatten vill inte ha ett element då jag har vatten buren värme i resten av huset
Låg temp system. Alltså dungar golvvärme? Men du hur tänkte du med typ av fläktkonvektorn? Det är ju radiatorer/element eller vattenburen golvvärme man har då. En fläktkonvektor element/radiator tänkte jag mig även i tvättstugan. Typ denna.
https://www.vvsochbad.se/eveco-flak...7JWt5WumOmvvzDDYEYWmKtfDa1TKwO8caAg4yEALw_wcB
 
  • Gilla
Bengt65
  • Laddar…
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Låg temp system. Alltså dungar golvvärme? Men du hur tänkte du med typ av fläktkonvektorn? Det är ju radiatorer/element eller vattenburen golvvärme man har då. En fläktkonvektor element/radiator tänkte jag mig även i tvättstugan. Typ denna.
[länk]
Har tittat på denna modellen och den verkar bra återstår bara att välja rätt storlek.
Bordeinte bli så dyr att installera då rör til värmen finns i samma rum. Mer rot alltså.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.