Hej!

Vi ska titta på ett hus imorgon. Efter ha läst en del så verkar det som att det behövs bygglov för att inredda källare? Om jag köper, behöver jag då ansöka om det?

Jag har kollat på kommunens E-tjänst, och inget bygglov finns för att inredda källare. I källaren har den tidigare ägaren 3 sovrum.

Vad gäller här? Huset är från 1940 talet, så jag tvekar på att det är 2.3m i tak, tillräcklig med ventilation, utrymningsvägar, och radonmätningen som finns lär ju vara för övervåningen sovrum?

Den marknadsförs på mäklarens sida att "Flexibel planlösning med möjligheter upp till 4 sovrum." Är det mäklarens sätt att friskriva sig?

För jag tvekar verkligen på att det någonsin skulle bli godkänt av kommunen isf... Det är ett ytterst vackert och välskött hus dock!
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
Inte ett svar på din fråga: men titta noga efter tecken på fuktproblem i källaren. Det kan t.ex tränga in grundvatten genom källarväggar. Studera terrängen runt huset och fundera på vilken väg vattnet tar vid ett ordentligt skyfall.
Källare från den tiden är inte byggda för att vara boutrymme, översvämningar och inträngande fukt är inte ovanligt.
 
  • Gilla
Gert57 och 2 till
  • Laddar…
S
Du tror inte att preskriptionstiden har passerats för länge sedan, när det gäller bygglov för nuvarande? Då är det ju bara att fortsätta nyttja det.
 
  • Gilla
Reino kinnunen och 3 till
  • Laddar…
Fråga var radonmätarna varit placerade. För en korrekt mätning ska det funnits en på varje våningsplan som är bebott.
 
  • Gilla
Jan Eriksson2065 och 2 till
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Du tror inte att preskriptionstiden har passerats för länge sedan, när det gäller bygglov för nuvarande? Då är det ju bara att fortsätta nyttja det.
Jag vet inte det, så är också därför jag frågar. Vad jag har läst så är det annat för boytor gällande preskriptionstiden, när man omvandlar biyta.
 
Redigerat:
Det du beskriver låter som en källare som är biyta, inte boyta, och som säljaren använt till bland annat sovrum. För det behövs inte bygglov eller bygganmälan då det ju inte är rum avsedda för boende. Vad säger annonsen om just boyta respektive biyta?
 
  • Gilla
maxmsm och 4 till
  • Laddar…
Källare är alltid per definition biyta.
Biyta är aldrig boyta.

Därmed inte sagt att man inte kan bo i en källare, men boyta är det aldrig.

Många har inredd källare där man kan bo.
 
  • Gilla
hansan och 10 till
  • Laddar…
som ovan nämts är källare allt biyta. Det som kan störa detta är dock souterräng. Ska du ha sovrum i källaren vill jag rekommendera dig att se över seriekopplade brandvarnare och utrymningsvägar.
 
  • Gilla
Putte G... och 2 till
  • Laddar…
Frågan återstår dock. Behövs bygglov om rummen i källaren ska vara boyta för familjen?
 
Vad säger byggenheten på din kommun?
Är det innan eller utanför detaljplanerat område?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
I princip krävs bygglov för att inreda källare till boyta. Sedan kommer man in på lite komplicerat ordvrängarende om det är boyta trots inredda sovrum. Såvitt jag förstår så gäller preskriptionstiden på 10 som för andra bygglovs ”brott”.

I praktiken kommer du inte att få problem (bygglovsmässigt) om du köper med inredd källare.

Om du avser att hyra ut källaren kan det vara problem om den dels saknar bygglov men också bryter mot reglerna (ex. nödutgång, radonhalt osv).

Däremot så är det väldigt vanligt med hälsoproblem om man låter någon bo i källare under längre tid. Jag skulle absolut inte köpa ett sådant hus. Om man har ett gästrum i källaren som befolkas lite då och då är en annan sak.
 
Redigerat:
Claes Sörmland
Det som kan vara aktuellt är att man väsentligen ändrar användningen när man ändrar en källares rums användning och då krävs i så fall bygglov för en sån ändring.

Så själva den fysiska ändringen - inredningen - kräver vanligen inte bygglov men man kan diskutera om en ändrad användning eller en inredning för ett annat ändamål gör det. T ex att man tar ett gammalt konservförråd i källaren i bruk som hobbyrum. Det som talar emot det är att väsentlighetskravet inte är uppfyllt för bygglovsplikt. Både konservförråd och hobbyrum är ju funktioner som faller inom samma ändamål - bostadsändamål. Bygglov krävs då inte. För att bygglov ska krävas för ändrad användning krävs det att ändringen medför att byggnaden tas i anspråk för ett väsentligen annat ändamål. Alltså något annat ändamål än bostadsändamål.

Ett enormt antal källare i småhus har tagits i bruk för ändrade bostadsändamål än de ursprungligen byggdes för i landet och det har nog varit ytterst ovanligt att bygglov har sökts. Det hela preskriberas efter tio år om ens åtgärd skulle kräva bygglov.
 
Redigerat:
  • Gilla
johannord och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det som kan vara aktuellt är att man väsentligen ändrar användningen när man ändrar en källares rums användning och då krävs i så fall bygglov för en sån ändring.

Så själva den fysiska ändringen - inredningen - kräver vanligen inte bygglov men man kan diskutera om en ändrad användning eller en inredning för ett annat ändamål gör det. T ex att man tar ett gammalt konservförråd i källaren i bruk som hobbyrum. Det som talar emot det är att väsentlighetskravet inte är uppfyllt för bygglovsplikt. Både konservförråd och hobbyrum är ju funktioner som faller inom samma ändamål - bostadsändamål. Bygglov krävs då inte. För att bygglov ska krävas för ändrad användning krävs det att ändringen medför att byggnaden tas i anspråk för ett väsentligen annat ändamål. Alltså något annat ändamål än bostadsändamål.

Ett enormt antal källare i småhus har tagits i bruk för ändrade bostadsändamål än de ursprungligen byggdes för i landet och det har nog varit ytterst ovanligt att bygglov har sökts. Det hela preskriberas efter tio år om ens åtgärd skulle kräva bygglov.
Okej, bra exempel!

Men är inte ombyggnad av källare från tex förråd till sovrum en väserlig förändring? Eftersom vi hela familjen sover där nere varje dag?
 
Claes Sörmland
B Byggahusfan skrev:
Men är inte ombyggnad av källare från tex förråd till sovrum en väserlig förändring? Eftersom vi hela familjen sover där nere varje dag?
Det är nog inte en väsentligt ändrad användning eftersom både förråd och sovrum är rum med samma bostadsändamål.

Men låt oss säga att man har en krypgrund under sitt hus som inte är inredd alls. En kall krypgrund. Om jag nu inreder den och installerar en trappa ned dit så faller det med all sannolikhet under begreppet ombyggnad. Och nu krävs bygglov för det.

Även en påtaglig förnyelse kan falla in under ombyggnadskategorin och därmed kräva bygglov. Men det är en bedömningsfråga vad som är påtaglig förnyelse och kraven är rätt höga, inte bara ändra ett rums funktion till en annan funktion, läs mer här:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/andring-av-byggnader/ombyggnad/
 
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Då en källare alltid är biyta, är det nära omöjligt att hitta ett fall där ombyggnad kräver bygglov. Utan som @Cleas Sörmland skriver så gäller det främst vid bygge av källare. Att du exempelvis gräver ur en krypgrund, till källare.
Annars så krävs det exempelvis att man gräver ur, runt delar av källaren så man får en souterängvåning. Eller bygger om källaren till en egen lägenhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.