Har detta lite överallt på tomten och det växer galet fort. Ser lite ut som ett träd men växer som en buske med grenar åt alla håll och kanter.
Nedklippt buske med grenar och stora gröna blad liggandes framför ett vitt staket och en mur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en buskliknande växt med stora gröna blad och många grenar som växer spretigt. Växten verkar vara svår att kontrollera och har ett stort rotsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har tröttnat på att klippa bort grenar och vill bli av med det, men rotsystemet är galet stort och svårt att få bort. Räcker det att gräva en bit och klippa rötterna eller kommer dom tillbaka ändå?
Finns det något annat man kan göra? Typ kopparspik i varje rot som ligger i jorden?
 
Hasselbuske ser det ut som, kopparspik hjälper nog inte. Kapa allt ovan mark så gott det går och så ger du dig på rötterna. Gräv fram rötter, klipp av, gräv fram klipp av...får du bort de största rötterna så skadar du växten ordentligt, kanske ger den upp. Klipp med gräsklippare alla små skott som ev. dyker upp senare.

Bestäm dig för att det är du som vinner!

Lycka till!!
 
  • Gilla
Erik Shm
  • Laddar…
Det är alm.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det kan det vara men alm är ju ett enormt stort träd medan hassel är en buske. Almsjukan har ju drabbat almarna hårt men jag törs inte säga hur ovanligt det är att hitta en frisk alm.

Då får TS återkomma om han kan identifiera växten, jag vill faktiskt veta också vad det är.
 
Håller med om Alm här.
 
Grannen har också sagt att det är Alm, men någon typ av ”invasiv” version. Vet inte om det stämmer. Den växer iaf galet snabbt.
Bladen är väldigt lika dom jag kan hitta på nätet.
Kommer rötterna dö av sig själva?
 
Claes Sörmland
Visst är det en alm. Det finns ju en holländsk alm som är en korsning mellan lundalm, Ulmus minor, och skogsalm, Ulmus glabra och som inte är helt ovanlig i parksammanhang. Den slår mycket rotskott. Men det gör väl alla almar?
 
Vad finns det för träd i närheten?
Har det tagits ned något träd, kan ge en mängd rotskott.
 
Finns inga träd in närheten, kanske fanns innan jag flyttade in.
Om jag gräver djupt och klipper rötterna och sen eldar med gasolbrännare, då borde det väl dö och förmultna?

Eller är det risk att branden sprider sig under mark i rötterna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.